Lian Li PC-71 (E-ATX, Geen PSU, Zwart) Review

PilatuS 29 februari 2008, 1.977 views

Lian Li PC-71 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)

Pluspunten

• Erg mooi.
  • Ruimte genoeg voor alles.
  • Prima te modden voor waterkoeling.
  • Ingebouwde fancontroller.
  • Goed afgewerkt.
  • Laag gewicht.
  • Duimschroeven voor alles.
  • Wasbaar stof filter.
  • Simpel verwijderbare voorkant.

Minpunten

• Stevige prijs.
  • 80mm fans ipv 120mm.
  • Resoneren van HDD rek en kast.

Aangezien ik opzoek was naar een kast voor mijn nieuwe PC ben ik zo'n beetje het hele internet af gegaan opzoek naar een kast die voldeed aan al mijn wensen.
De kast moest natuurlijk mooi zijn maar ook groot genoeg voor een flinke waterkoelings set. Ik heb in mijn zoektocht heel wat kasten goed bekeken maar kon geen enkele kast vinden die ik zo mooi vind als deze.

De afmetingen van de kast zijn flink, namelijk 210x595x588 mm (W,H,D) Omdat dit zoveel dieper is als mijn vorige kast moest ik een stuk van mijn bureau afzagen.

Toen ik de kast binnen kreeg ben ik vrijwel gelijk aan het modden gegaan om de kast klaar te maken voor de waterkoeling. Het is erg makkelijk om in het alluminium te zagen en te boren, je gaat er erg makkelijk door heen. Het zagen heb ik gedaan met een figuurzaag met een ijzerzaagje om op die manier erg precies te kunnen zagen.

De 3x 120mm radiator past net tussen het frame van de kast, met aan beide kanten ongeveer 1cm ruimte over. Om de radiator goed te kunnen monteren heb ik wel de popnagels van de kast moeten uitboren om op die manier die bovenste plaat los te maken. Later heb ik deze met schroeven weer goed vast gemaakt.

Ook heb ik nog een window in de kast gemaakt met die zelfde figuurzaag. Het standaard window dat Lian-Li kan leveren voldeed niet aan mijn eisen omdat ik die te groot vond, dus vandaar dat ik zelf een window gemaakt heb.

Je kan zien aan de kast dat overal goed over nagedacht is. Om alle dingen vast te zetten wordt er gebruik gemaakt van duimschroeven ipv gewone schroeven, dit werkt een stuk makkelijker.
Er zit voorin bij de 2x 80mm intake een stoffilter wat ook wasbaar is om zoveel mogelijk stof buiten de kast te houden.
Het HDD rek is makkelijk uit de kast te halen zodat je simpel de schijven goed kan monteren.
De hele voorkant van de kast is zonder enige problemen weg te halen waardoor het monteren van DVD/CD drives een stuk makkelijker gaat. Ook kan de voorkant dan niet beschadigt raken waardoor je gewoon lekker kan werken zonder je zorgen te moeten maken of je een kras maakt.

Wat ik wel een beetje jammer vind van deze kast is dat er gebruik gemaakt wordt van 80mm fans ipv 120mm. Met 120mm fans zou het veel stiller kunnen dan met 80mm fans. De 4 fans de worden mee geleverd bij de kast maken helaas erg veel herrie waardoor ik ze gelijk vervangen heb door Papst fans.
Bij de 2 intake fans aan de voorkant van de kast zit een simpele fancontroller met 3 standen. Dit vind ik erg handig ook al gebruik ik em tegenwoordig niet meer door 2 Sunbeam Rheobus fancontrollers.

Het monteren van alle hardware ging zonder enige problemen, wat natuurlijk ook wel zo hoort bij een kast uit deze prijsklasse.

Wat ik wel een nadeel van deze kast vind is dat het HDD rek soms kan resoneren. Wat mij betreft hadden ze hier wel een oplossing voor mogen maken met wat rubber. Nu heb ik er zelf wat schuimrubber tussen gedaan wat het probleem ook oplost. De kast zelf heb ik ook op wat schuimrubber gezet omdat anders het bureau soms wat gaat trillen.

Waarom ik voor deze kast heb gekozen is omdat ik geen enkele kast kon vinden die ik zo mooi vind als deze. Ik vind deze kast gewoon prachtig omdat ie zo simpel is, geen overdreven vormen of wat dan ook.

In mijn mening heeft Lian-Li met de PC71 een prachtige kast gemaakt die ook nog eens groot genoeg is voor iedere PC. De afwerking van de kast is op alle punten geweldig te noemen.

Heb jij ook een Lian Li PC-71 (E-ATX, Geen PSU, Zwart)?

Ziet er vet uit B-)
Jammer dat er niet meer foto´s bijzitten.
Meer foto's zijn te vinden via de volgende link.
forum: [CM] Black Lian-Li
Heb ik deze toevallig langs zien komen op Xtremesystems? Hij komt me zo bekend voor.
Erg netjes gedaan :)

[Reactie gewijzigd door Moe_Szyslak op 29 februari 2008 17:18]

Ja dat kan wel kloppen. De 2 bovenstaande plaatjes zijn alleen aardig verouderd. Sinds ik de kast heb zitten er aardig wat upgrades in. Onder andere is het hele moederbord watergekoeld en zit er nog een extra fancontroller in.

offtopic:
Ik was trouwens een andere review aan het lezen van een Lian-Li en heb de mijne iets aangepast. Wist niet dat ie daar door weer op de FP zou komen. Dit voor het geval dat iemand zich afvraagd waarom ie gekicked is.

Als iemand nog op of aanmerkingen heeft over de review hoor ik het graag :)

Ik ben trouwens na al die tijd nog steeds erg tevreden met de kast. De volgende PC komt zeer waarschijnlijk weer in een Lain-Li te zitten.

[Reactie gewijzigd door PilatuS op 29 februari 2008 17:52]