Creative Zen Vision:M 29.297GB Zwart Review

Resonance 24 september 2006, 1.523 views

Creative Zen Vision:M 29.297GB Zwart

Pluspunten

• Geweldige beeldkwaliteit
  • Geweldige geluidskwaliteit
  • Makkelijke besturing
  • FM tuner
  • Lange batterijlevensduur

Minpunten

• Detectie in windows kan de eerste keer lastig zijn
  • Scherm krast snel (niet persoonlijk geverifieerd)

Geluidskwaliteit Score: 5
Nadat mijn oude, vervelende, mp3-speler de geest had gegeven ben ik op zoek gegaan naar een vervangende. Nu is het aanbod van zowel mp3-spelers als portable-media-spelers nogal groot, wat de keuze niet vergemakkelijkte. Na lang het internet doorspitten voor reviews (en veel vergelijkingen met de iPod video 30gb) heb ik dan toch vorige week de Zen Vision:M besteld.

Maandag besteld, dinsdag in huis, ik vol enthousiasme de doos openmaken. In de doos vond ik allereerst een handleiding, een software-cd en nog een extra promotie-papiertje. Vervolgens een stoffen draagtasje, een usb kabel + oordopjes en natuurlijk het apparaat zelf.

Erg jammer is dat Creative er tegenwoordig dus geen AC-adapter meer bij doet, waardoor je gedwongen bent via USB op te laden totdat je er apart een AC-adapter bijkoopt. De handleiding is erg minimaal, er staat bijna niks over de bediening en mogelijkheden en hetgeen wat er staat is onduidelijk. Uiteindelijk maakt dit weinig uit, want de interface van het apparaat spreekt voor zich.

Bij het apparaat zelf aangekomen; Prima formaat, men klaagde nog wel eens over gewicht en dikte, maar daar heb ik totaal geen last van, heb je tenminste het gevoel dat je iets in je hand hebt. De installatie kostte me toch echter wat meer moeite. Allereerst kreeg ik hem niet herkend door windows. Na een paar fixes en Windows Media Player 10 kreeg ik het toch voor elkaar en kon ik het ding opladen. De avond erna ermee aan de slag gegaan.

Allereerst de User Interface - deze werkt perfect. Het touchpad-scrollwheel werkt naar mijn smaak geweldig, de menu's zijn duidelijk en logisch en navigeren snel en gemakkelijk. Er stond al; een bulk creative filmpjes, muziek en plaatjes op dus je kan meteen even alles testen.

Eerst wat muziek getest en de geluidskwaliteit is perfect. Zelfs met de bijgeleverde oordopjes klinkt het erg goed (met betere oordopjes dus nog beter). Verschillende Equalizer settings (ook custom) maken het geheel nog mooier. Daarna even wat filmpjes getest en ik stond versteld. Het prachtige scherm laat alles in perfect detail en heldere kleuren zien, dit alles razendsnel en vloeiend, ver boven mijn verwachtingen. Naar eigen ervaring kan ik zeggen dat een film/serie kijken er prima op gaat ;)

De overige opties zijn eveneens prima uitgewerkt, de FM radio werkt handig en klinkt perfect. Foto's browsen, zoomen, bewerken en als achtergrond instellen werkt prima. Muziekmanagement ben ik nog even goed aan het uitvogelen maar dat zit zeker goed, voicerecording heb ik nog niet geprobeerd.

Qua batterij-levensduur klopt het goed wat Creative zegt; 4 uur video haal je en 14 uur muziek lukt ook, mits je het apparaat op "hold" zet, zodat het scherm uitgaat.

Als laatste is het design goed genoeg, menig persoon heeft er kritiek op omdat het op de ipod zou lijken, onzin in mijn oren ;) Strak en simpel, zo hoort het. Krasbestendigheid weet ik nog niet al te veel van, maar ik kan je aanraden de screenprotector die er bij levering op zit op te laten zitten, deze beschermt prima en je merkt er niks van ;)

Al met al zeker een aanrader. Ook al heb ik hem nog maar een week ik bezig, ik heb er nu al ernstig veel plezier van, en zal dit zo lang het apparaat het volhoudt blijven hebben.

Heb jij ook een Creative Zen Vision:M 29.297GB Zwart?

Je vind dat de featureset eem gebrekje heeft, nl geen AC-adapter, maar dan toch wel de volle score geven?
Misschien dat hij dan in vergelijking met een ipod zeker wel de volle featureset verdient.. Aangezien een ipod steeds meer van Creative begint over te nemen en het te promoten als zijnde een revolutie op MP3 speler gebied ( search functie *kuch* :+ ). Dus in vergelijkking met een ipod verdient zo'n ding wel zeker de volle laag; om nog maar over het brede scala aan media-understeuning nog maar te zwijgen.
Onder andere, en daarbij heb ik meer waarde gehecht aan welke features het apparaat zelf te bieden heeft, en dat zit gewoon goed.
Ter aanvulling; Ik heb sinds vorige week het Premium Accessory pack erbij besteld, wat toch zeker wel meerwaarde aan je Zen Vision:M geeft.
In het pakket zit allereerst een AC adapter (+internationale plug), welk gewoon "noodzakelijk is". Verder zit er een AV kabel bij, en het aansluiten op de TV werkt verrukkelijk. Het beeld op de TV is super, evenals het geluid. Hiermee kun je een stuk fijner foto's laten zien met muziek erachter en het biedt de mogelijkheid een film mee te nemen en ergens anders te kijken.
Daarbij zitten er Creative EP630 in-ear oordopjes bij, welk fantastisch geluid produceren. Hiermee hoor je nog beter waartoe de Vision:M in staat is. Verder zit er nog een extra screenprotector bij (pas nodig als de fabrieks-protector niet goed meer is) en een siliconen hoesje (welk ik niet gebruik, het standaard fluwelen tasje werkt prima genoeg ;))