Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

AKG K 512 (Zwart) Review

ramonlambal 14 december 2010, laatste update op 14 december 2010, 2.002 views

AKG K 512 (Zwart)

Pluspunten

• heldere harde bass, goed geluid, stevig gebouwd, draad aan een kant

Minpunten

• 3.5 naar 6.3mm adapter kraakte bij mij
  • draagcomfort is niet optimaal

specs van de fabrikant:
Headphones weight without cable (g) 190
Sensitivity (dB/mW, dB/V*) 115
Audio bandwidth (Hz to kHz) 18-20
Max. input power (mW) 200
Rated impedance (ohms) 32
verder:
gesloten koptelefoon, draad aan een kant 3.5mm aansluiting

De reden dat ik deze koptelefoon gekocht heb was omdat ik er graag nog een koptelefoon zou hebben zodat ik er een op mijn werk kan laten liggen. Tot nu toe luisterde ik altijd naar een sennheiser HD202. Aangezien ik maandelijks maar een klein budget heb kon ik het mijn niet veroorloven om een hele dure koptelefoon te kopen. Ik heb mijn exemplaar op dinsdag 26 oktober, 2010 besteld voor 25.99 (ex verzenden) bij guusverschuren.nl. Mijn referentiekader is niet super groot: DWZ ik weet zelf heel erg goed wat ik lekker vind klinken, maar heb simpelweg geen dure high end apparatuur.

Ik heb mijn koptelefoon geluisterd op: pioneer stereo reciever, laptop met onboard geluidskaart (sigmatek audio card), en mijn telefoon (sony ericsson w200i) Ik opende de verpakking deze zat goed verpakt zodat die niet beschadigd kon worden. Vervolgens teste ik de 6.3 naar 3.5 mm jack, en deze kraakte meteen gigantisch op mijn reciever, ik besloot een andere te pakken en toen was dit probleem meteen verholpen, 1e minpuntje dus meteen. vervolgens ben ik hem gaan luisteren maar hij klonk nog een beetje, hoe zeg ik dat in nederlands, flat. hierop heb ik hem een 8 uur lang muziek laten afspelen.

vervolgens ben ik weer muziek gaan luisteren, ik luister voornamelijk deathmetal, grindcore en de laatste tijd ook hardere electronische muziek als hardcore/speedcore, extratone en harde varianten van dubstep (met zeer lage bassen). wat mij meteen opviel was dat de bas zeer goed aanwezig was, maar ook strak. Alle tonen in de muziek waren zeer goed van elkaar te onderscheiden en ik hoorde ook tonen die mij nog neit eerder opgevallen waren. Over mijn boxen(B&W DM 320) klonk bijvoorbeeld suicide silence nogal rommelig, maar door de koptelefoon klinkt dit zeer goed.

In vergelijking met de HD202 heeft de K 512 een hardere, en strakkere bas, die ook tot lagere toonhoogtes goed weergeeft. Wat me ook opviel is dat de bassen over de reciever een stuk strakker en harder klinken dan uit bijvoorbeeld de laptop of telefoon uitgang.

volgens de specificaties kan de koptelefoon tot 18hz weergeven. Om dit te testen heb ik een toon van 20hz laten spelen en deze word inderdaad weergegeven. hier is wel een goede versterker voor nodig, op de reciever ging dit prima, op de laptop moet je het geluid wel op zon niveau zetten dat normale muziek echt niet meer te verdragen zou zijn. Hetzelfde heb ik geprobeerd met de bovengrens van de koptelefoon, die zou moeten liggen op 20khz. ik kan iig zeggen dat ik nog een piep hoor op
18kzh maar daarboven zijn of mijn oren niet goed genoeg, of geeft de koptelefoon geen goed geluid, ik hoor namelijk geen piep achtig geluid meer maar eerder een ruis.

draagcomfort:
Ik was altijd heel tevreden over het draagcomfort van de HD202, welke gedeeltelijk op je oren ligt. De K512 zou om je oren heen moeten sluiten, maar mijn oren passen er net niet helemaal in wat het niet super lekker draagt. Ook zijn de kussentjes niet zo heel dik, wat er bij mij voor zorgt dat mijn oren tegen het harde plastic in het midden aankomt, wat na een langere periode (>1.5uur) bij mij pijnlijke oren veroorzaakt.

Stevigheid:
De koptelefoon voelt stevig aan, en de bovenkant is van metaal. De draagband verbonden met een soort elastiek en lijkt goed vast te zitten. De kleppen zelf zijn van plastic en lijken wel stevig te zijn. Als veel bewogen word kan wel een krakend geluid veroorzaken wat door de muziek op laag niveau wel hoorbaar is.

samenvattend:
Voor de hardere muziekstijlen als (death)metal, en de hardere electronische muzieksoorten is het geluid zeker aangenaam. Als je de koptelefoon op hebt lekt er
weinig geluid weg, en hoor je ook geen omgevingsgeluid meer, dus handig te gebruiken in bijv. het ov. De negatieve eigenschappen zijn toch wel het draagcomfort,
en in mindere mate de 6.3>3.5mm adapter omdat deze toch makkelijk vervangen kan worden.

Foto niet van mijzelf, beschik momenteel niet over een fototoestel

• Pioneer stereo reciever
  • sony ericsson w200i
  • dell D520, sigmatek audio card
  • Windows 7

Heb jij ook een AKG K 512 (Zwart)?

aangezien dit mijn eerste volledige review is zou ik het fijn vinden als de mensen hier ook kritiek achter laten als mensen mijn review met sterren beoordelen, op deze manier kan ik er misschien meer van leren, en komen betere reviews tot stand
Had zelf de koptelefoon ook eventjes maar vond hem niet fijn zitten.

Als je loopt met de koptelefoon op hoor je hem "tikken". Ook is de draad, om mobiel mee rond te lopen, te lang na mijn mening
Nette review. Ik heb deze zelf ook, ik vind hem wel lekker zitten. Ik heb dan ook geen grote oren, verschil moet er wezen. Alleen wordt hij wel warm omdat de kussentjes van een soort plastic zijn. Maar die van mij is helemaal plastic, zit geen metaal aan. Dus misschien hebben ze het model wat verandert. Ook de bovenkant is plastic.

Verder mag het geluid wat helderder bovenin, wat betreft mijn smaak, ik heb dan ook nog een Sennheiser hd555, die klinkt heel wat beter. Maar die is open.
Ik gebruik hem voornamelijk bij geluid voor een band bij de PFL/AFL. Daar vind ik hem erg geschikt voor. Verder klopt het wel dat hij wat gehorig met de kabel en het tikken wat DDC zegt. Maar voor zijn prijs vind ik het een erg goede koptelefoon.

[Reactie gewijzigd door Barres B. op 20 december 2010 01:54]