Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

Bz 13 december 2010, laatste update op 13 december 2010, 3.768 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Pluspunten

• Een prima router voor een hele aantrekkelijke prijs. Echter, upgrade naar DD-WRT als firmware. De bijgeleverde firmware is instabiel. Na het installeren van DD-WRT heb je een fantastische router met stabiele uPNP en heel veel zeer goede uitbreidingsmogelijkheden. En dan pas is deze router een absolute aanrader.

Minpunten

• Na enige maanden bleek de router toch behoorlijk instabiel te worden. Regelmatig viel de verbinding weg, niet alleen wireless, maar juist de verbinding via de WAN poort en de LAN poorten. Stekker eruit en resetten. was dan noodzakelijk.
  • Na de upgrade naar DD-WRT als firmware zijn alle problemen verholpen.

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
Ik was op zoek naar een router die een veel betere stabiliteit bood dan de US Robotics die ik had staan. De verbinding met internet wordt gevormd door een 20Mbit up en down via glasvezel. In het netwerk thuis staat een server (WHS) die dient om muziek en video te streamen en als opslag van backups en foto's. Een gigabit router was wenselijk aan gezien digitalisering van films en dergelijke geschied via een apart workstation.

Na mijn ervaringen met de oude router was ook wireless stabiliteit een harde eis. Voor de streaming van muziek heb ik meerdere Logitech Squeezebox ontvangers staan. En niets is zo storend als uit te zoeken of het nu de router of de ontvanger is waardoor je geen muziek hoort.

Via internet de router aangeschaft. De prijs en andere reviews hebben hier een belangrijke rol in gespeeld. Aanvankelijk niets dan lof voor de router aangezien deze uitstekend functioneerde. Een enkele keer had ik wel wat wireless connectie problemen.

De echte problemen ontstonden pas toen ik op reis was. Aangezien ik overal ter wereld toegang wil kunnen hebben tot mijn foto's en gegevens heb ik een webserver draaien met remote desktop toegang. In theorie geen probleem en ook bij proefdraaien geen problemen. Bij de echte veldtest niets dan problemen. De router moest bijna dagelijks gereset worden en bleek uitermate instabiel met onverklaarbare vastlopers. Helemaal niet wat ik voor ogen had bij aanschaf.

Na de upgrade naar DD-WRT zijn alle problemen verdwenen. Door deze firmware is een enorme hoeveelheid aan opties ter beschikking gekomen die in de orginele firmware ontbreekt. En valt tevens veel meer inzicht te verkrijgen in functioneren van de router. Een handige functie is de mogelijkheid tot reboot volgens een vaststaand schema (bv iedere zondag om 3 uur 's nachts), ook valt goed inzicht te krijgen in je up- en download gedrag en welke apparatuur is aangesloten. uPNP werkt nu wel samen met WHS, remote monitoring mogelijk via SNMP en het inschakelen van een VPN tunnels is nu mogelijk.

Inmiddels draait de router met de DD-WRT firmware al enige weken heel stabiel en verloopt het streamen van video naar en RDP via mijn iPad vlekkeloos. De stabiliteit is uitstekend.

Kortom, prima router als je de firmware van de fabrikant vervangt door DD-WRT.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?

De bijgeleverde is echt niet instabiel, heb dd-wrt en openwrt gehad en bijde waren niet erg goed, de originele firmware is dus beter en niet slechter.
Dit bericht lees ik ook her en der. Ik zelf heb ook deze router ook, en draai ook DD-WRT. Deze firmware sluit nog niet 100% aan bij deze router, zo zijn er problemen wanneer je hem in wireless distribution mode wil draaien, en sommigen beweren dat de wireless minder stabiel is. Zelf heb ik hier geen last van. Ook wordt sinds kort pas de USB functionaliteit ondersteunt in DD-WRT.
Zelf moet ik zeggen dat ik geen problemen heb, en gekozen heb voor DD-WRT door de goede QOS functionaliteit, status informatie en omdat ik de firmware al 3 jaar gebruikte op m'n wrt54g. Enige waar ik even last van heb gehad was een knipperlicht verbinding, of zeg maar 300ms 1GBit en dan 4 seconde geen gegevensoverdracht tussen m'n pc en de router. Bleek uiteindelijk aan de cat5 kabel te liggen 8)7
Het lijkt me dat Bz wel eerst de nieuwste TP-Link firmware erop heeft gezet. Vreemd dat het zo instabiel draaide met de standaard firmware, gezien de andere positieve beoordelingen voor deze router. Ik neem aan dat je server niet voor 4000+ connecties of iets zorgt? Of ben je er een van Anonymous :+

[Reactie gewijzigd door Tutti-frutti op 13 december 2010 17:03]

Jammer om te lezen dat je slechte ervaringen hebt gehad met de stock firmware. Ik heb zelf deze ervaringen helemaal niet. De stock firmware blijkt bij mij juist ontzettend stabiel. De enige tijd dat ik (ook met gebruik torrent etc) de router opnieuw opstart is wanneer ik een firmware upgrade uitvoer. Zoals Tutti-frutti al aangeeft is DD-WRT nog niet helemaal geschikt voor deze router. Ik heb het onlangs eens getest op een test exemplaar van deze TP-LINK en heb juist minder ipv meer stabiliteit ervaren ten opzichte van de laatste versie stock firmware.
Ik haak hier even in met een vraagje waar ik zelf mee zit.
Kan ik op de een of andere manier terug naar de orginele firmware als er reeds DD-WRT is geinstaleerd?
Helaas had ik de eerste keer dat ik een knipperende onderzetter overhield na mijn DD-WRT avontuur. Altijd wel veel DD-WRT en linksys gehad, maar sinds er WiFi netwerken uit de grond schieten moet je wel soms :) (over na de 300n)

Maar ik heb heel braaf de router weer opgestuurd en wat denk je? Ik kreeg gewoon een nieuwe.

Maar ik ben erg tevreden met de router, jammer dat er geen SNMP enzo opzitten. Of shell-toegang. Maar ach wat wil je voor 40 Euro,-

Mooie review! goed product :)

[Reactie gewijzigd door Brazza op 18 januari 2011 17:36]

Ik heb het apparaat ook gekocht vanwege 802.11n en 1gbit ethernet.
Het probleem met wegvallen van de router zodra ik mijn laptop wireless koppel heb ik exact hetzelfde probleem gehad met een Zyxel p-2602hw-d1a van Telfort. Daar is toen ooit een nieuwe beta firmware voor gereleased en het probleem was weg.

De laatst beschikbare firmware van TP-LINK voor de WR1043ND bevat volgens de changelog verbeteringen aan de stabiliteit van wireless, dus het probleem wordt erkend maar is zeer aannemelijk nog niet opgelost.