Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 100Mbps switch - Bekijk alle specificaties

AVM FRITZ!Box 7270 (Int'l Edition) Review

1870henk 12 december 2010, 720 views

AVM FRITZ!Box 7270 (Int'l Edition)

Pluspunten

• Prima ADSL modem
  • WLAN perfect
  • Router / firewall

Minpunten

• (DECT) telefonie is een ramp !!

Beheerbaarheid Score: 5
Ik heb de Fritz!box 7270 gekocht omdat ik af wilde van alle "kastjes"die ik inmiddels nodig had voor internet en telefoon. Bovendien had ik nu ook nog een WLAN "kasje" nodig omdat ik een laptop had gekocht.
De Fritz!box leek mij een uitstekende keus omdat die dit allemaal kon.

De installatie op de ADSL lijn verliep probleemloos. Ik had mijn PC in vrij korte tijd on-line. Met de web-brouwser inloggen op de box en zie daar een overvloedige hoeveelheid mogelijkheden. De DSL lijn en modem status is ook prachtig af te lezen in de box. Ik zie nu dat ik misschien mijn provirder moet vragen om de snelheid te verhogen. De ADSL modem functie is zondermeer zeer goed. (wel even de nodige ADSL verbinding gegevens aan de provider vragen). Ook zijn er zeer veel instellingen voor de router en firewall. Ik kan hier niks op aanmerken.

Toen was de WLAN aan de beurt. Nou dat was ook piece of cake. Duidelijke uitleg; functioneert hier feilloos. Wat ik vooral handig vindt is dat je WLAN gewoon met een knopje op de box aan/uit kan zetten. Op die manier kan je stroom besparen en stoor je andere netwerken in de buurt niet onnodig.

Tot zover mijn positieve ervaringen.....

De DECT telefonie is een regelrechte ramp. Ik dacht dat ik mijn huidige DECT (Philips DECT515) kon gebruiken, maar helaas.... Er zijn weinig DECT telefoons die op deze box werken, uitgezonderd misschien als je tevreden bent met alleen bellen en gebeld worden, zoiets als een telefoonboek b.v. werkt niet. Op een duitse site heb ik uiteindelijk een lijstje gevonden waarop DECT toestellen stonden die min of meer werden ondersteund. Alleen de duurdere Siemens handset blijken te werken. De handsets van Fritz himself blijken ook veel problemen te geven. Een en ander is bovendien erg afhankelijk van de firmware die op de box draait. Als je in duitsland woont dan heb je geluk, je kunt inmiddels een goed werkende firmware laden. Helaas is de ondersteuning buiten Duitsland minimaal en kan ik dus nog geen werkende firmware laden. Uiteindelijk maar een Siemens setje (AS285) gekocht omdat die op het lijstje van de Duitse site het beste uit de bus kwam (met de nieuwste firmware) in de hoop dat die beter zou werken dan mijn Philips setje. En inderdaad, ik krijg het telefoonboek werkend, zij het met speciale toetskombinaties. Het antwoord apparaat krijg ik niet goed werkend, de uitleg in de manual blijkt bovendien niet te kloppen: alle toetsen voor de bediening worden keurig in de manual genoemd maar de juffrouw in het antwoord apparaat heeft daar een hele andere mening over. Als ik het antwoord apparaat aanzet kan niemand mij meer bellen!!!!
Al die mooie telefoon toeters en bellen(!) ten spijt, ik heb er geen werkend gekregen.
Ik heb mijn setje met hun eigen basis station nu gewoon op FON1 aangesloten en de DECTfunctie van de box maar uit gezet; dat wordt voorlopig niks.
Misschien wil AVM ooit een keer nieuwe firmware maken voor hun internationale klanten?

Ik geef daarom voor de features slechts een voldoende: leuke features, alleen ze werken niet allemaal!!

Voor de prijs die voor deze box moet betalen mag je toch wel wat meer ondersteuning verwachten, lijkt me.

USB heb ik nog niet getest, ik was het een beetje beu eerlijk gezegt.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7270 (Int'l Edition)?

Dat niet elk DECT-toestel alle Fritz!Box functies ondersteund is bekend (had je ook kunnen vinden in andere reviews en met wat googelen). Jouw andere bevindingen ben ik met de 7270 eigenlijk nooit tegengekomen. Persoonlijk vind ik de gesprekskwaliteit en telefoonboekgebruik uitstekend (ook vergeleken met mijn eerdere Gigaset-basis).
De opmerkingen over de support zijn zeker niet terrecht: je kan gewoon contact opnemen met een NL-helpdeskmedewerker. Je opmerkingen over een gebrek aan ondersteuning kan ik dus niet plaatsen. Het gegeven dat int. firmware updates soms lang blijven liggen heeft niet direct te maken met een gebrek aan ondersteuning. Een Fritz!Box is gewoon een (soms te...) uitgebreid apparaat waar AVM wellicht iets teveel toeters en bellen in in willen stoppen. Dat samen met de brede productenlijn maakt dat we vaak te lang moeten wachten voor een goede bug-fux.
(NB: de MT-D handset werkt bij mij prima en kost je ca. € 40,--, je hoeft dus niet persť naar dure Siemens-toestellen...)

[Reactie gewijzigd door Geomaris op 20 december 2010 14:45]

Ik ben het helemaal met Geomaris eens.

Ik had een 7170 via XS4all. Dat beviel prima maar ik wilde ook mijn DECT toestellen aansluiten. Daarom heb ik er voor gekozen om een 7270 aan te schaffen. Ik heb er meteen een MT-D handset bij gekocht. Mijn andere handsets zijn Siemens 4000C.

De aansluiting verliep prima. Het was een kwestie van kopen, stekkertjes erin, inloggen op de Fritz!box, instellingen invoeren en hij deed 't. Zonder problemen.

Omdat ik nog wat toeters en bellen wilde uitproberen (ipv6 en later een repeater ivm verhuizing naar een woning met veel beton) heb ik een paar keer contact opgenomen met de beneluxsupport van AVM. Dan krijg je keurig snel duidelijk antwoord in het Nederlands.

En, ja, ik zou ook wel een iets nieuwe firmware willen want de Duitsers hebben allang ipv6 en wij nog niet. Maar dan moet ik nog even wat langer geduld hebben.