Specificaties 20" @ 1680x1050 (WSXGA+) (TN, 6ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster 205BW Zilver Review

yakuzi2004 20 juli 2008, 7.321 views

Samsung Syncmaster 205BW Zilver

Pluspunten

• in hoogte verstelbare voet
  • goede vormgeving
  • stevige ophanging (blijft goed in positie)
  • geen overbodige knoppen e.d.

Minpunten

• zeer zwakke zoem bij lagere helderheid (niet storend in mijn geval)
  • helderheidswaarde *9 ontbreekt in OSD (dus geen 19, 29, 39,...)
  • slechts VGA en DVI aansluiting (genoeg voor een monitor zoals deze)

Reden van aanschaf

Mijn vorige monitor (AOC 9K+, 19" CRT) was niet meer goed genoeg om als hoofdmonitor te dienen, dus besloot ik om een nieuwe monitor te zoeken zodat de 9K+ als 2de monitor kon gaan dienen(*). Het moest een grote monitor zijn, omdat ik al een hele tijd te weinig plaats had op mijn scherm, dus de keus voor een 20" breedbeeld was snel genomen, de vraag was dan welke binnen mijn budget zou vallen die ook nog kwalitatief was. Om aan deze eisen te kunnen voldoen heb ik heel lang zitten zoeken, lezen e.d. om uiteindelijk bij de Samsung SyncMaster 205BW uit te komen.

(*)Ik werkte al een tijdje met 2 monitoren maar 1 ervan is van mijn broer, ik wou echter niet terug naar 1 monitor

De aanschaf

Ondanks de lagere beschikbaarheid van deze monitor heb ik slechts naar 2 winkels moeten telefoneren om er 1 vast te krijgen: de 2de winkel had hem gewoon ruim op voorraad, dus ik heb die laten opzij zetten op naam en dan direct gaan halen. Zoals beloofd stond de monitor opzij. Vermits de winkel geen pixelgarantie aanbood, kreeg ik zelfs nog de keus om uiteindelijk af te zien van de aankoop, maar ik heb besloten om deze toch maar te kopen aangezien ik voldoende goede dingen heb gehoord van Samsung om er op te vertrouwen dat de monitor in orde zou zijn.

Inhoud van de doos

-De monitor al voorgemonteerd op de voet
-Stroomkabel
-VGA kabel
-DVI kabel (ondanks het feit dat in de handleiding staat dat deze optioneel is)
-CD met drivers, handleing, tools enz.
-Garantiekaart
-Quicksetup

Bouwkwaliteit en vormgeving

Deze monitor is zeer degelijk afgewerkt: een stevige voet voorkomt het omvallen, zelfs als er een tik tegen wordt gegeven. Deze voet is draaibaar, dus je moet zelfs de monitor niet optillen mocht hij niet recht voor u staan, gewoon draaien volstaat. Het kantelen gaat ietwat stroef, maar dit vind ik eerder een voordeel dan een nadeel: de monitor blijft namelijk zo goed staan. Hetzelfde gaat op voor het verstellen van de hoogte: het gaat goed, maar net stroef genoeg om te voorkomen dat de monitor weer naar beneden zakt.

De vormgeving van deze monitor is goed:
-Dunne rand
-Stijlvolle kleurencombinatie (zilvergrijs met zwart)
-geen overbodige knoppen, labels, weet ik veel wat
-eenvoudige voet, de mogelijkheden ervan vallen totaal niet op
-de kabels kunnen eenvoudig uit het zicht worden gehouden indien gewenst door een soort van kabelbeugel aan de achterkant van de voet

Kijkhoek

De kijkhoek is inderdaad niet al te groot zoals uit de specificaties valt af te leiden. Dit vormt voor mij geen enkel probleem aangezien ik meestal toch alleen achter mijn pc zit. Bij het film kijken vanuit de zetel valt wel op dat de verticale kijkhoek niet hoog is, maar dit is door de kantelbaarheid geen enkel probleem.

Backlight bleeding

Er is een klein beetje backlightbleeding, maar dit valt enkel op als je er op gaat letten. Deze is namelijk enkel zichtbaar in een verduisterde ruimte bij het kijken van een film of zo, bij donkere beelden.

Helderheid

De helderheid is hoog genoeg, ik heb direct de helderheid naar 90 terug gezet, om dan 's avonds te merken dat 70 aangenamer voor mijn ogen is. Ik merk niets van een eventuele pieptoon of zo van de voeding door deze lagere helderheid

edit: het lijkt erop dat ik toch een beetje zo'n zoem heb, maar dit hoor ik niet aangezien mijn pc dit ruim overstemt, als de pc net afgesloten is kan ik dit horen, maar tijdens gebruik is het dus in mijn geval onhoorbaar, niets om je aan te storen dus.

Contrast en kleurweergave

Het contrast is volgens de specificaties niet al te hoog, maar naar mijn idee hoog genoeg: het wit is wit genoeg en het zwart is zwart genoeg, zonder de kleuren flets te laten worden of iets dergelijks.

Het OSD

Het OSD bevat alle eigenschappen die een degelijk OSD moet hebben, het is eenvoudig en overzichtelijk opgebouwd. Het is zelfs mogelijk om de positie te veranderen indien je het niet in het midden wilt, net zoals het mogelijk is om het OSD zelfs in enige mate doorzichtig te maken.

edit: Bij de helderheidsinstelling ontbreekt de waarde 39, de helderheid gaat van 38 naar 40. Ik kan echter niet zeggen of enkel de waarde ontbreekt, of dat de monitor werkelijk geen helderheid met waarde 39 heeft (te klein verschil in helderheid om te kunnen zien).

extra info: Het is mogelijk om in een soort van service menu te komen door: Zet brightness en contrast beide op 0. Ga helemaal uit het menu. Druk 1x op menu. Houd vervolgens Source ingedrukt net zolang de service menu opduikt. Hoe zet je de service menu uit? 1x je monitor aan/uit doen. In dit menu is onderandere zichtbaar hoeveel uur de monitor aan gestaan heeft, hoelang iedere backlight lamp gebrand heeft (dit moet eigenlijk hetzelfde zijn als het aantaal uren gebruikt voor alle lampen)

Deze monitor voldoet zeker aan de eisen die ik stel aan een monitor, de reactietijd is goed genoeg om er geen last van te hebben tijdens het gamen en film kijken, het beeld is zeker goed genoeg. Als ik zou besluiten dat ik nog een monitor nodig heb, dan zou ik zonder aarzelen gewoon een 2de hiervan gaan halen. Ik heb immers geen echte nadelen gemerkt.

• Powercolor Ati Radeon 9600 pro 256 MB
  • Soltek SL-75FRN2-RL
  • Toshiba Satellite A110-228 (op VGA)
  • Linux

Heb jij ook een Samsung Syncmaster 205BW Zilver?

ik heb hem tien minuten geleden ook gekocht ;)
bij de mediamarkt "ik weet het is iets duurder" maar het voordeel is dat er gewoon even naar toe kan fietsen als iets totaal niet werkt.

en dang wat is dit scherm bright, ik kreeg even het BRIGHT LIGHT BRIGHT LIGHT syndroom :Y)
Hoeveel kost hij in de Media Markt? :)

Ik zou er graag 2 gaan halen :)
ik heb er 309Euro voor betaald.
Ja, ik heb hier een LG 20" widescreen en 17" 5:4 staan. Die 2 zijn exact even hoog, en passen dus perfect naast elkaar in dualscreen. De resolutie scheelt wel iets (1024 tov 1050), maar dit merk je in de praktijk niet.

Zorg er best wel voor dat ze verstelbaar zijn, zodat je ze op gelijke hoogte kan zetten, zonder er iets onder te moeten zetten. Ook is het esthetisch veel beter als ze beiden van hetzelfde merk zijn, en liefst dezelfde serie (zodat de staanders identiek zijn, en de schermranden even dik).

\[edit: Moest een reactie op Pjerry zijn, mijn excuses]
Dank je voor je reactie,

Welke types zijn het van LG, bevallen ze goed?

Wat voor soort werk voer je erop uit?

Questions, questions..... :?
22 inch is 254 euro :| mediamarkt is echt zwaar overpriced

[Reactie gewijzigd door 3DDude op 3 januari 2008 13:46]

Volgens mij waren dat de prijzen van 2006, niet 2008...
Dat waren het ook als je goed kijkt ;)
Mooie en duidelijke survey.
Ik ben van plan deze oook te gaan halen.
Ik vroeg me alleen af: HDCP support heeft deze monitor ook.
Heb je die ook getest?

Iig. bedankt voor je survey!
Nee ik heb HDCP niet gestest (mijn grafische kaart heeft dit niet, te oud ;) ) en ik heb geen andere bronnen die mogelijk HDCP zouden kunnen hebben. Samsung kennende zou ik zeggen dat de HDCP ok is, maar dit kan ik dus niet bewijzen he
hoi, ik heb HDCP kunnen testen ik heb namelijk een Samsung DVD-HD935 en die via Dvi alleen maar Dvi+HDCP doet, maakt niet uit met wat voor DVD je er in doet "op een normaal Dvi scherm krijg je ruis".

dit display kan ook 720P aan zonder problemen.
Ik heb ook een 205BW gekocht en ben erg tevreden. Het enige wat me stoort is dat ik de monitor niet kan kantelen. In de handleiding staat ook niet vermeld dat dit mogelijk is terwijl het in je survey wel vermeld staat?
@Supremes

Heb de handleiding even doorgesnuffeld, en kon het ook niet vinden.
Echter is het apparaat wel te kantelen (zonder bierviltjes onder voet en/of krakende bijgeluiden)
ca. 10 graden omhoog en naar beneden.
Misschien toch even terug gaan met je monitor als het bij jou niet mogelijk is.
Btw: het pinnetje aan de achterzijde heb je er wel uit getrokken?
Pinnetje aan de achterzijde was er al uit ja, ik bedoelde eigenlijk het linksom of rechtsom kantelen maar na wat gezoek kwam ik erachter dat alleen naar voren en naar achteren mogelijk is.... Stom :)
Ik wil hem ook graag gaan kopen, alleen vraag ik me af of het verschil tussen 17" TFT en die breedbeeld heel groot is. heb het scherm zelf nog nooit realtime gezien...
is je scherm 1280x1024? dan is het verschil echt groot, als je dat gewend bent, duurt het well een paar dagen todat het comfortable werkt.
Ik heb dit scherm nu 'n maand in gebruik & bevalt me uitstekend! HD videoweergave is iets minder, maar dat heeft meer te maken met 't feit dat 't op m'n Plasma er veel strakker eruit ziet.
Ik heb deze monitor inmiddels een paar maanden, en hij bevalt me uitstekend! De bovenstaande review is volledig correct, ik herken mijn exemplaar er zeker in.
Inderdaad is het beeld erg helder en is het verstandig / prettig om deze wat omlaag te zetten 's avonds.
Kortom; een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding.
Een heel leuke en duidelijke review. Ik overweeg om een 17"en een 20"WS aan te schaffen. De 20" dan een "normale" 17" is wel iets hoger, maar 19" levert zo'n beperkte resolutie.

De combinatie kies ik omdat films en spreadsheeds op een WS veel fijner zijn, terwijl sommige games er niet mee overweg kunnen. Momenteel werk ik op 2 CRT's. Van het werken op 2 schermen wil ik nooit meer af.

Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n combinatie die ik wil? :?
Wel, ik heb mijn 205BW in dual screen setup met mijn 19" CRT (ik weet het, niet echt hetzelfde...) maar het is zonder enig probleem goed te gebruiken (1680*1050 naast 1280*1024)

stewie: inderdaad, het is een zee van ruimte, maar het duurt niet lang (toch niet in mijn geval) dat je hieraan gewend raakt... in tegendeel, na een paar weken vind je het zo normaal, dat je met alle plezier nog meer schermruimte wil :P
Achteruit gaan op een AOC is feitelijk onhaalbaar, ik ken geen slechter merk dan dat.
Ik heb ergens iets gelezen over een andere samsung monitor die ook dat gezoem had. Dit bleek te wijten te zijn aan de aarding in de voeding. Als je het scherm gebruikt met een stekkerblok zonder aarding zou dit gezoem weg zijn.
Ik weet nie of het toepasbaar is op dit scherm!
Die zoem is niet echt lastig aangezien de monitor toch ;eestal met mijn desktop wordt gebruikt, en die denkt dat als hij maar genoeg lawaai maakt, hij kan opstijgen ;)