Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart Review

KiKiA 9 december 2010, 1.305 views

Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• mooi design, helder display, goede besturing, android OS

Minpunten

• gevoelig voor vingerafdrukken, bruikbare software niet meegeleverd

Mijn eerste review hier en direct één die inhoudelijk weinig vernieuwends zal brengen. Dit heeft een simpele reden: Mede-Tweaker Liberque heeft een zeer uitgebreide review geschreven waarbij alle functies, mogelijkheden en opties netjes worden beschreven.

Deze review is dan ook vooral geschreven voor mensen die, net als ondergetekende, nog nooit een Smartphone hebben mogen gebruiken en waarbij de Samsung Galaxy S (i9000) hun eerste slimme telefoon is of gaat geworden.

De eerste indruk
Het openen van de verpakking voelt al een beetje als een kadootje: De telefoon zit in een klein, stijlvol zwart doosje. Binnenin de gebruikelijke bijzaken: Verplichte boekjes, handleidingen, kabeltjes voor ~230 en USB en een oortelefoontje voor het gebruik als MP3-speler en/of FM-radio.

Zoals ik al zei, heb ik nog nooit eerder een smartphone gehad. Mijn mond viel dan ook open van verbazing toen ik de telefoon aanzette! Een mooi, helder scherm met duidelijke teksten, in plaats van de obscure 240 pixels die samen zitten geperst op een klein telefoondisplay. Hiermee is ook mijn eerste keus voor een smartphone bekend; ik was het zat om met een vergrootglas naar het display van mijn telefoon te moeten kijken :)

De bediening
Of je nu een telefoon hebt van Nokia, Sony-Ericson, LG of Samsung; de menustructuur is altijd weer een verrassing. Bij de ene telefoon moet je voor functie A bij B zijn, terwijl die bij een ander merk of type weer onder C of D te vinden zijn. Ook hier is de Samsung Galaxy een verademing; een paar simpele icoontjes geven de belangrijkste functies van de telefoon aan (Telefoon, Contacten, Berichten en Applicaties). De instellingen van de telefoon zelf kun je regelen via de menutoets, links onder op de telefoon.

Nadat ik klaar was met de eerste stappen, ging ik wat meer kijken naar de applicaties en widgets die standaard aanwezig zijn bij de Galaxy S. Standaard is de telefoon voorzien van een stuk of 30 applicaties die je heel eenvoudig aan de achtergrond van je telefoon kunt vastmaken. Het scrollen tussen alle pictogrammen gaat lekker simpel met je vingers; iets waar je opvallend snel aan went. Voor iemand die al 15 jaar gewend is om met behulp van knopjes en toetsen te navigeren, viel het me in ieder geval niet tegen :P

De basisfuncties
Smartphones zijn normaal gesproken vooral interessant voor mensen die veel SMS'en, graag foto's maken, niet zonder Hyves kunnen en iedere minuut van de dag Twitteren. Ik ben niet zo iemand, dus de keus voor een smartphone lijkt niet voor de hand te liggen. Ik heb aan de basisfuncties van een gemiddelde telefoon (Bellen, SMS, Foto, Internet) al genoeg en hoef geen filmpjes te delen of GPS te gebruiken. Toch koos ik voor de Galaxy: Als dan toch zo'n beetje iedere telefoon tegenwoordig voorzien is van de meest uitgebreide spielerij, kan ik maar beter kiezen voor een telefoon die uit reviews en ervaringen van mijn omgeving als "ideaal" wordt bestempeld!

Bellen is dus de eerste functie die mijn telefoon moet hebben, en dat gaat prima met de Galaxy S: Met één druk op een toets kun je bellen, je contactpersonen kiezen en zelfs beeldbellen! De kwaliteit van de gevoerde gesprekken is prima en je kunt elkaar goed verstaan, zelfs in een minder geluidsvriendelijke omgeving. Gebeld worden is even wennen; mensen die een normale telefoon gewend zijn, zullen bij een inkomende oproep op het groene icoontje willen drukken... Niet doen dus, want dan gebeurd er niets en mis je een oproep. Er verschijnen twee icoontjes (groen aan de linkerkant, rood aan de rechterkant) op je scherm en deze dien je te slepen om het gesprek aan te nemen, dan wel te weigeren. Geen zorgen; na enkele gemiste oproepen, leer je dit vanzelf! |:(

SMS'en kan via het bekroonde Swype en werkt, na enig oefenen, best aardig. Ook hierbij zullen die-hard telefoongebruikers in het begin liever kiezen voor het on-screen QUERTY toetsenbord, maar na enige tijd ga je toch steeds meer Swypen.

Foto's maken is, zeker voor hen die een 2MP camera'tje zijn gewend, een hele nieuwe wereld. Ook hier weer gaat vrijwel alles via het touch-screen en is alleen nog het in/uitzoomen voorbehouden aan twee fysieke knopjes, links op het toestel. Foto's maken gaat snel en men is eindelijk afgestapt van het idee dat je na het maken van de foto eerst uitgebreid wil nabeschouwen: Direct na het maken van een kiekje kun je verder met het schieten van de volgende foto. De kwaliteit van de beelden is alleen maar "uitstekend" te noemen en doet niet onder voor die van een normale foto-camera.

Internet, tot slot, werkt heerlijk soepel. Een Wi-Fi verbinding opzetten met een thuisnetwerk is kinderspel en met de meegeleverde browser kun je erg eenvoudig inzoomen op webpagina's, scrollen en klikken tot je erbij neervalt. Opnieuw een prettige verrassing ten opzichte van vrijwel alle normale telefoons, die toevallig ook mogelijkheden hebben om te browsen. Je zal met deze telefoon geen RSI meer krijgen van het prutsen om een internetadres in te typen, of te navigeren binnen een webpagina.

In conclusion
Ik had deze review net zo goed voor elke willekeurige smartphone kunnen schrijven, want alleen vergelijken met normale toestellen is niet eerlijk en geeft een "appels-met-peren-gevoel" bij veel lezers. Toch heeft de Galaxy S een flink aantal voordelen ten opzichte van concurrerende smartphones die ik in mijn omgeving tegenkwam.

Als je op dit moment een normale telefoon hebt en je abonnement loopt af, kijk dan zeker eens naar een smartphone. In mijn geval koos ik ervoor om "dan maar meteen het beste" te nemen, maar wellicht is jouw instelling en/of budget niet geheel hetzelfde. Omdat ik toch een wat slimmere telefoon wilde gaan gebruiken zonder daar spijt van te krijgen door eventuele tegenvallende features, heb ik gekozen voor de Galaxy S: Een mooie, stijlvolle telefoon die gebruiksvriendelijk is en ook nog eens voorzien van een flexibel en eenvoudig besturingssysteem. Mijn eerste echte gebruikservaring met smartphones is hierdoor zeer positief en ik kan dit toestel daarom iedereen aanraden!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart?

Best een redelijke review.
Hij is (nog?) niet echt uitgebreid, misschien moet je eens bij die van liberque kijken waar je nog meer over kunt schrijven:)

Ik vind het in ieder geval ene geweldige telefoon!
Het is ook niet bedoeld om alle functionaliteit te bespreken; ik heb enkel gekeken naar de basics die een normale telefoon ook heeft en voor die gebruikers geprobeerd een beetje nuttige tekst te schrijven...

Als het een review zou zijn voor smartphone-pro's dan was het inderdaad een zeer matig gevulde review. Maar goed, ik kan altijd aanvullingen schrijven; wellicht iets voor als het slecht weer is en ik me verveel :)

EDIT: Leeschbaarheidt!

[Reactie gewijzigd door KiKiA op 9 december 2010 17:08]

Dat is voor mensen die alleen de nodige dingen willen weten, of zich willen orienteren ook meer dan voldoende.
Niet iedereen heeft zin om over al dat soort technische dingen te lezen als liberque schrijft.

misschien een tip om er wat foto's bij te doen?
Van de telefoon, en gemaakt met de telefoon?

Lol, leuk karweitje voor kerstdagen enz inderdaad :9
misschien een tip om er wat foto's bij te doen?
Van de telefoon, en gemaakt met de telefoon?
Als je dan voor de spiegel gaat staan heb je 2 vliegen in 1 klap B)

leuke review trouwens :) maar wat fotootjes zou het gewoon nog heel veel beter maken :)
_/-\o_ ROFL :+

Maar inderdaad, wat ik al zei, met een paar foto;s is het een goede review, voor mensen die zich willen orietneren.
Voor de echte tweakers is er de review van Liberque :)
Welkom bij de Galaxy gebruikers! goede en duidelijke review veel plezier met je telefoon ! 8-)
Ik vind de telefoon zo een verademing ten opzichte van mijn Iphone 3G...Android 2.2 ftw!! _/-\o_