SMC 7004VBR Broadband Router (4x 100Mbps, 1x 100Mbps, VPN) Review

The Merovingian 17 september 2006, 567 views

SMC 7004VBR Broadband Router (4x 100Mbps, 1x 100Mbps, VPN)

Pluspunten

• Goedkoop, no-nonsense

Minpunten

• Instabiel

Beheerbaarheid Score: 3
Dit simpele routertje biedt voldoende opties voor het normale dagelijkse werk. Demilitarized zone, port forwarding, virtual servers, ondersteuning voor volgens mij zo'n beetje alle bekende (Nederlandse) providers etc etc. Maar het ding is zeer instabiel. Bij méér dan een gebruiker loopt de router makkelijk twee tot drie keer per week vast en moet er een harde reset plaatsvinden. Hij lijkt gewoon niet tegen de taak opgewassen te zijn.

De firmware wordt al een tijdje niet meer bijgewerkt dus ik heb de hoop op een stabielere versie opgegeven. Misschien kan 3rd party firmware uitkomst bieden maar ik ben nog niet op zoek gegaan.

Heb jij ook een SMC 7004VBR Broadband Router (4x 100Mbps, 1x 100Mbps, VPN)?

Wij hebben ook zo'n ding thuis. Ben het er idd mee eens dat ie nog wel eens vastloopt. Vooral bij peer 2 peer software waarbij kennelijk veel connecties worden gebruikt. Maar bij gewoon internetten heb ik er eigenlijk geen problemen mee.

In ons studentenhuis hebben we overigens een router van Sweex en die loopt onde dezelfde omstandigheden ook snel vast. Ik denk dat het vastlopen gewoon een euvel is wat vaak optreedt bij goedkope routertjes die te zwaar belast worden. Ik koop in het vervolg wel een wat duurdere van Linksys ofzo.
Ik heb na enig zoeken hele lijsten gevonden (een handig lijstje vind je hier) dat een beetje inzicht geeft. Als ik het zo zie heb je met een Linksys als je een béétje oplet een hele goede keus.
Ik heb deze router zelf ook al ongeveer 2 jaar.
In het begin had ik er ook veel problemen mee, maar nadat ik hem had omgeruild voor een nieuwe (garantie) heb ik er geen problemen meer mee gehad.
Er zitten er hier thuis 4 gebruikers aanvast.
Mischien moet je hem maar is gaan ruilen bij de winkel waar je hem hebt gekocht. . :)
Ik heb er twee. Ze hebben dezelfde problemen, de ene is van mijn huidige huisbaas en de andere (die van deze survey) is van mijzelf maar die ligt nog bij mijn vorige huisbaas thuis. Die krijg ik nog.

Vanwege mijn ervaring met twee verschillende exemplaren denk ik niet dat het zin heeft om onder het mom van garantie de zaak om te ruilen, ook niet omdat het dus al weer een tijdje geleden is dat ik hem kocht...

Ik probeer alternatieve firmware te vinden, als iemand daarin geslaagd is, laat het me weten!
Die firmware wil ik dan proberen op mijn eigen router zodra ik hem weer heb.