AVM FRITZ!Box 7340 Review

mcmd 7 december 2010, laatste update op 20 juni 2011, 2.967 views

AVM FRITZ!Box 7340

Pluspunten

• De integratie van ADSL, WiFI, (Internet) telefonie, DECT. Met 1 doosje en relatief weinig stroomverbruik heb je de beschikking over veel functies.Het werkt goed en betrouwbaar

Minpunten

• Jammer vind ik zelf wel dat ondersteuning toch redelijk beperkt is voor dit model. Blijkbaar is dit model niet bedoeld voor de Nederlandse markt. Je vindt het in ieder geval niet goed terug om de website van de fabrikant. Desalniettemin verschijnen er wel updates. Er valt mee te leven.

Beheerbaarheid Score: 3
Introductie
Van mijn provider (XS4ALL) had ik al een FB 7170 in bruikleen. Enkele maanden terug kwam de 7340 ook in het assortiment terecht. Deze heeft als groot pluspunt ondersteuning van DECT.
In eerste instantie heb ik geprobeerd te upgraden met een mail bericht richting helpdesk. Dit was niet succesvol, maar daarna bleek dat je het eigenlijk gewoon via het web kan aanvragen. De voor mij enig bekende voorwaarde is dat je minstens een jaar bijtekent.
De oude FB heb ik overigens boven in doos staan. Deze hou ik als reserve aan (dit bleek overigens al nodig in de 1e week dat ik de 7340 in gebruik had genomen, onweer zorgde ervoor dat de nieuwe FB niet meer functioneerde, hij moest geruild worden).

Features
De FB7340 heeft vele features. De voor mij relevante features zijn:
  • ADSL modem. Dat is natuurlijk de eerste reden waarom ik een dergelijk apparaat heb
  • WiFi. Ook heel belangrijk natuurlijk, wireless toegang tot het internet. Het apparaat ondersteunt diverse standaarden, t.w. 802.11n+g+b in het 2.4-GHz frequentiegebied en 802.11n+a in het 5-GHz gebied.
    WiFi kan s'nachts bijvoorbeeld uitgezet worden.
    Een leuke extra is een access punt voor je gasten. In deze mode hebben de gebruikers alleen toegang tot het internet. Dit kan permanent ingesteld worden, maar ook voor een korte periode.
  • Telefonie. Dit stond ook op mijn wensenlijstje. Internet telefonie werkt redelijk goed. Mijn vrouw klaagt weleens dat de verbindingsopbouw niet altijd goed verloopt zodat ze dat enkele keren moet herhalen. Verder ben ik wel tevreden hierover. De FB7340 ondersteunt ook het koppelen van een vaste lijn, deze heb ik inmiddels al enkele jaren niet meer. Ook kan ik voor mijn Android telefoon een app (http://www.androidzoom.co...on/fritzapp-fon_gkar.html) downloaden waarbij mijn mobiele telefoon onderdeel wordt van het FB telefoon systeem. Hiermee kun je dan bellen en gebeld worden over de vaste lijn.
  • DECT. Dit vond ik zelf wel een pluspunt, het betekende immers dat ik geen andere basisstation meer nodig heb. Ik kan nu mijn telefoonboek kwijt in de FB en dat wordt gebruikt om de naam van de beller op mijn telefoon weer te geven. Dus dat deel is inmiddels ook gecentraliseerd. Bereik en dergelijke gaat gewoon goed.
  • Telefoonbeantwoorder. Zit erin gebruik ik niet
  • LAN. Ik zou het bijna vergeten, maar de FB heeft 2 keer een Gigabit poort beschikbaar. Een vooruitgang wat betreft de 100Mbps poorten die ik voorheen had, een achteruitgang omdat het maar 2 poorten zijn. Het zou fijn zijn geweest als dit wat ruimer was.
  • IPV6. Een leuk extra, na een firmware upgrade kun je dit ook aanzetten. Klaar voor de nabije toekomst zullen we maar zeggen.
  • USB/Storage. Zijn mogelijkheden voor, maar gebruik ik ook niet. Ik vind zelf dat dit eigenlijk niet thuishoort op een dergelijk apparaat, althans niet voor het serieuzere werk.
  • Rapportage. Periodiek kun je naar jezelf een mail laten versturen met een overzicht van wat het apparaat allemaal gedaan heeft.

Heb jij ook een AVM FRITZ!Box 7340?

Ik heb ook een Fritzbox 7340 die nog draait op firmware 99.04.83. Zodra ik SABnzbd (meest recente versie) opstart, wordt de internetverbinding verbroken. Pas als ik SABnzbd volledig afsluit, komt de verbinding na een reset van de Fritzbox weer tot stand.

De helpdesk van XS4ALL heeft me aangeraden de downloadsnelheid van SABnzbd te verlagen, omdat de Fritzbox van slag zou raken. Dat heb ik gedaan, maar het helpt niet.

Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn?
Er is sinds vandaag een nieuwe firmware versie uit. Ik zou eerst die is proberen!
meuk: AVM FRITZ!Box Fon WLAN 7340 99.04.88
Ik heb zelf een 7170, en ik vind juist de usb aansluiting reuze handig, hang de printer aan de usb en je hebt via elke computer op het netwerk toegang tot de printer, hang er een hubje aan en je kunt er zowel een printer als een externe hd aan hangen.

Dus ik snap de opmerking dat usb niet op zo'n apperaat thuishoort niet.
De 7340 is een uitgekleed model speciaal voor XS4all (en misschien wat andere grootafnemers)
Het volwassen broertje is de 7390 die een stuk bruikbaarder is door gelijktijdig beide bandbreedtes te ondersteunen en gewoon 4 netwerkpoorten te bieden.
Dat scheelt je de aanschaf van andere hardware.
Gemiste kans van XS4all zou ik zeggen.
Van mij mag het er best opzitten. Maar ik gebruik het zelf niet. De printer zal ik nooit op aansluiten aangezien de modem in de meterkast zit, en voor storage zou ik zelf liever gaan voor een NAS oid. Het is wel zo dat de FB ook een aantal NAS functionaliteiten heeft: SMB, FTP, UPnP en AV.
Op internet melden gebruikers dat de fritzbox 7340 met huidige firmware 99.04.86 aantal problemen heeft. Het draadloos netwerk heeft problemen met her-authentificatie van wireless clients. Wat je kan proberen is in de interface bij "Radio Channel" de "300 Mbit/s optimalisatie" te deactiveren. Dat is een teleurstelling voor diegene die het maximale willen halen. Daarnaast is er een taal-bug bij expert instelling als je de DHCP wilt configureren. Deze kan worden omzeild door de taal instelling te veranderen naar Duits.
Weet iemand hoe ik een Siemens Gigaset repeater aangemeld krijg op de 7340??

Wilco