Specificaties PC met C2D P7550 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

Apple Mac Mini 2,26GHz (najaar 2009) Review

Abydox 7 december 2010, laatste update op 7 december 2010, 967 views

Apple Mac Mini 2,26GHz (najaar 2009)

Pluspunten

• Draait 1080 prima
  • Klein en redelijk krachtig
  • Ideaal als mediacenter

Minpunten

• Geen HDMI uitgang
  • Geen geluid mogelijk over de Mini Display port (alleen met een converter van 80 euro)

Features Score: 5
Ik gebruik de Mac Mini als mediacenter aan mijn Sony Bravia TV en ben zeer tevreden over de performance. Het systeem is niet ultrasnel maar doet wat hij moet doen. Ook photoshop draait prima op deze machine. De prijs valt over te discussieren, ik vind echter dat hij een prima performance geeft voor 550 euro. Ga de prestaties a.u.b. niet vergelijken met een windows pc in dezelfde prijscategorie. MAC OSX is een heel ander besturingssysteem dan Windows en zijn qua performance, met dezelfde hardware, niet met elkaar te vergelijken.

De Mac MIni is veelzijdig en beschikt over prima hardware. Het spelen van games gaat ook prima (anno 1404, Age of empires 3, Call of Duty Modern Warfare 2. Verwacht echter geen wonderen op grafisch gebied.

Het design is prima, de nieuwe versie is wel mooier en voorzien van een HDMI uitgang, deze is daarentegen wel wat duurder. De afwerking en kwaliteit van de materialen zijn uiteraard top te noemen, het systeem is heel compact en usb uitgangen zijn voldoende aanwezig. Het geluid loopt bij mij via de optische uitgang naar mijn samsung reciever, een minpuntje is dat via de Mini Display port geen geluid kan worden overgestuurd. De enige optie om het geluid en beeld over HDMI naar je tv te laten gaan is met een converter van ongeveer 80 euro. Deze converter neemt het geluid uit de optische ingang en het beeld uit de Mini Display port en voegt deze samen.

Met de andere uitgangen, die zicht aan de achterkant bevinden, kan ik prima uit de voeten. De randapparatuur die ik gebruik is:
3x Lacie Design by Niel Poulton 1TB HDD
1x Apple Mighty Mouse
1x Apple Wireles Bluetooth Keyboard

Kortom: ben je op zoek naar een Mediacenter of een desktop machine met redelijk goede prestaties dan is een Mac Mini zeker geschikt voor je. Wil je echter wat meer, spaar dan door voor de nieuwere versie van de Mac Mini of een iMac.

Heb jij ook een Apple Mac Mini 2,26GHz (najaar 2009)?

Het ligt er natuurlijk erg aan wat je met een mediacenter wilt doen. Apple doet uiteraard geen Blu-ray en ik weet niet of er mogelijkheden voor TV-kaarten (via USB of firewire) zijn.
Uiteraard ligt het aan wat je ermee wilt doen. Ik speel alleen bestanden als .mkv af, ik gebruik de Mac Mini dus niet om fysieke DVD's etc. af te spelen. Mogelijkheden voor TV-Kaarten zijn er, producten van eyetv blijken goed te werken. Deze heb ik echter zelf niet getest.
Als je een mediacenter wilt is de nieuwe ook niet verkeerd hoor :). Zeker niet als je via ebay/marktplaats of via studentenkorting een nieuwe MacMini kan kopen. Nieuw via Studentenkorting al voor minder dan 650 euro nieuw (instapmodel).

Owh en wat meer informatie over welke MacMini je hebt zou handig zijn bij een review, 2gb of 4gb ram? Heb je de games ook met bootcamp gedraaid of alles via OS X?
Nee de nieuwe is zeker niet verkeerd, wel wat duurder dan de oude versie maar dan ook sneller.

Ik heb 2GB Ram, waarschijnlijk binnenkort upgraden naar 4GB. Ik draai geen bootcamp gewoon OS X.