Scythe Mine SCMN-1000 (Socket 478/775/754/939/940) Review

The 7th Guest 2 oktober 2006, 2.177 views

Scythe Mine SCMN-1000 (Socket 478/775/754/939/940)

Pluspunten

• Stil (maar dan ook echt!)
  • Koelt een Conroe voldoende tot goed
  • Aanvaarbaar gewicht
  • Redelijk geprijsd

Minpunten

• Uiterlijk (maar dat is persoonlijk)
  • Modbaar (voor de liefhebber)
  • Fors aan de maat

Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Algemene beoordeling
Voor mijn nieuwe pc o.b.v. een Core 2 Duo E6600 en een P5B mobo, moest ook een nieuwe koeler komen. Aanvankelijk was ik gegaan voor een Zalman CNPS9500 AT, maar na wat reviews op silentpcreview.com, ben ik geswitched naar de Scythe Mine (spreek uit als: mí-né). Tot op heden heb ik daar geen spijt van. Het enige wat mij tegenstaat is het design: ik vind het ding er echt niet uit zien. Gelukkig onttrekt de kast het monster aan het oog.

Koelvermogen
De Scythe Mine draait full-speed op 1500 rpm en heeft een fan van - opmerkelijk -100 mm. Voor de liefhebber: de fan verplaatst 42.69 CFM.
Qua temperaturen komt dat uit op rond de 40 graden idle en 51 graden stressed. De casetemp ligt rond de 35 graden.Hiermee koelt de Mine voldoende, maar niet denderend. Hierbij moet ik wel opmerken dat ik een passief gekoelde GeForce 7300GT en slechts één outtake fan heb (de 120 mm TriCool in de Antec P150) op 1200 rpm low-speed
UPDATE 13-09-06: meet ik de temps met Core Temp, kom ik zo'n 5 tot 6 graden lager uit. In dat opzicht zou ik de koeling dus als 'goed' i.p.v.'voldoende' kunnen kwalificeren.
Alle metingen zijn op stock speed (2.4 GHz) en SpeedStep enabled (1,6 GHz)

Geluidsproductie
De Mine produceert volgens Sctythe 22 dB en ik ben geneigd dit te geloven. Volgens SPCR is het 26 dB en dat ligt dus dicht bij de opgegeven waarde. Ik hoor hem i.i.g. niet in mijn Antec P150 met, zoals gezegd, alleen 1 casefan draaiend (25 dB). Je kunt dus gerust zeggen dat de Mine stil is, zo niet onhoorbaar. Alleen als je de kast open hebt en je gaat er dicht bij zitten met je oor, hoor je wat.
Jammer is wel dat de P5B de snelheid van de Scythe niet kan verminderen met Q-Fan. Dit schijnt volgens meerder fora meer aan de P5B dan de Mine te liggen. Echt een heel groot probleem is dit niet, want ook op 1500 rpm is het ding echt stil. Maar alle beetjes helpen.
UPDATE: Q-Fan schijnt alleen te werken met 4-pins CPU-koelers. Opmerkelijk omdat met een 4-pins het mobo de snelheid regelt. De Mine heeft een 3-pins fanaansluiting. Ik heb het niet-werken van Q-Fan geschrapt uit de lijst van negatieve eigenschappen, omdat het niet aan de Mine ligt.
UPDATE 02-10-06: ik heb inmiddels een Zalman FanMate 2 aan de Mine gehangen en hij draait nu rond 900 rpm. Ik heb de Antec casefan vervangen door een Nexus 120 mm fan en voorin een Nexus 92 mm geplaatst. De pc is niet veel koeler of warmer geworden, maar wel een stuk stiller. De 120 mm Nexus is een stuk stiller dan de Antec en heeft een meer smooth geluid. De casefans werken trouwens prima met Q-Fan.

Installatiegemak
Voor mij was de installatie heel makkelijk, omdat ik het heb laten doen. Hoe dan ook, het ding wordt met pushpins vastgezet, net als de standaard Intel koeler. Niks geen gedoe met backplates, dus moet het allemaal te doen zijn. Maar ik ben nu eenmaal een watje op dat gebied...

Compatibiliteit
De Mine wordt geleverd met bevestigingsmaterialen voor Intel socket 478 en 775 en AMD socket 754, 939 en 940.
De Scythe meet 109 x 105 x 150 mm is is daarmee behoorlijk groot en zal dus niet in al te krappe cases passen. In de ook niet al te grote P150 past-ie wel, dus ik denk dat het in de meeste gevallen weinig problemen geven. Met een gewicht van 560 gram is het wel opletten met verplaatsen, maar echt heel zwaar is het nu ook weer niet.

Modbaarheid
Het 'leukste' aan de Mine is dat je de fan gemakkelijk kunt vervangen voor ééntje tussen de 60 en 140 mm. Althans, makkelijk: zo te zien moet je wel eerst de koeler demonteren om dit te kunnen doen.
De vraag is of je dit zou willen: de 100 mm fan koelt voldoende en in stil, maar met een grotere en/of snellere fan kun je de temps omlaag krijgen. Als je er een mooie crystal LED-fan in doet, wordt het nog een redelijk mooi ding ook. Reken je echter de prijs voor een andere fan mee, zijn er waarschijnlijk betere alternatieven te vinden.
Modden kan dus heel goed, maar is het handigst voor de installatie.

Ik heb ¤ 33 voor het ding betaald en dat is een redelijke prijs voor een ongelooflijk stille koeler. In de pricewatch staat al voor ¤ 30,50.

De Mine is een goede koeler voor niet al te heftige processors. En ideaal voor wie een stille pc wil. Kortom: een aanrader.

Heb jij ook een Scythe Mine SCMN-1000 (Socket 478/775/754/939/940)?

@ Fm S Krimp en Powerskin:
Ik heb jullie opmerkingen verwerkt in de survey.
Wat betreft de fan: Deze zit tussen twee klemmen aan de onderkant die met een schroef tegen elkaar aan worden geklemd. Klinkt gammel maar werkt goed. Ik heb geen last van trillingen tussen de fan en en koelblok.

@ Hardware Junk:
Ik heb gekozen voor de Mine omdat de Ninja erg zwaar is (815 gram tegenover 560 gram). Bovendien produceert de Mine iets minder dB's dan de Ninja (22 dB voor de Mine tegenover 23,5 voor de Ninja). Maar ik twijfel niet aan de kwaliteit ervan. Daarnaast zit het ding (vanwege het gewicht) met een backplate vast wat verwisselen erg lastig maakt (mobo eruit).
Ik heb het niet zo op grote koelers omdt sommige gewoon niet passen, zoals de Zalman 7700-serie. De Mine lijkt me in de meeste gevallen wel goed te passen, maar ik hou een slag om de arm.
Wat Zalman betreft: ze maken producten die er mooi uitzien en zijn van goede materialen en met zorg gemaakt, maar wat stilte betreft is het na de 7000-serie allemaal wat minder geworden naar mijn idee (de 7000 is me altijd goed bevallen, de 7700 geenszins).
Als de Ninja passief zijn werk doet, hoe kan je dan suggereren dat een CPU koeler met ventilator stiller is dan één zonder? Hoogste lucht OC EE was ook met een Ninja. Deze produceerde een hoop kabaal. Maar hier zaten 3x 120's op, op volle toeren. Het is maar net wat je er zelf mee doet. En stock praat, je kan mij niet wijs maken dat 120mm 800rpm veel meer geluid maakt dan een 100mm op 1500rpm.

Zelf heb ik de 120mm ongeveer 5cm boven het koelblok gehangen, ingeklemt in zelfklevend schuim (20mm).

Hoe zwaarder hoe beter toch ^^ Een K8N-DL had geen probleem met 2 Ninja's boven elkaar. Waren de eerste revisie Ninja's, dus zonder ventilator en dus 0dB.
Ik weet dat we hier op Tweakers zitten, maar fans in schuim ophangen of er 2 op elkaar zetten is niet iets wat ik mezelf zie doen of zou willen. De Mine is gewoon een goede 'install & go' oplossing, en ik denk dat veel mensen, ook hier op Tweakers, zoiets zoeken. Natuurlijk, het kan altijd beter & stiller, en wie dat wil kan natuurlijk met andere koelers aan de slag. Maar de Mine houdt m'n pc koel genoeg en ik hoor hem niet, dus het ding voldoet aan mijn wensen/eisen en ik ben dus tevreden met deze 'makkelijke' oplossing.
Ik snap dat de échte' tweakers meer willen - en daar kan ik alleen maar van leren, dus blijf me verrassen!
Wil niet omlaag met Q-Fan (maar dar ligt ws. niet aan de Mine)
Dit zet je anders als negatief punt. Mijn eerste 2 Scythe Ninja's kwamen geheel zonder ventilator. Je vind het een negatief punt dat je de snelheid niet kan veranderen, maar het gaat je te ver om een model te kopen zonder ventilator (welke semi-passief prima zal werken) of hem stiller te maken door antiresonantie maatregelen (al dan niet semi-passief).

Ik vind het wat scheef. Een negatief punt op noemen, wat je deels al in de mening ontkracht, en het in een reply eigenlijk geheel te ontkrachten.

En 2 op elkaar hoor je mij niet zeggen. Beetje raar om met een dual Opteron op één CPU 2 blokken te zetten en één koelblokloos te laten. Maar ik zei ook boven elkaar. Ze konden prima de heethoofdige Opterons semi-passief koelen. Gezien de backplate was het gewicht (1.6 kilo) totaal geen probleem. Ten alle tijden is het met dergelijke koelers hoogst aan te raden een betere backplate te nemen. In mijn opinie dus een nadeel als de CPU koeler aan de aanwezige retention module wordt vastgemaakt.
Montage ging makkelijk. Het 'actieve' model (latere rev. heeft een extra ventilator, kan je nog steeds tussen kiezen of je met of zonder 120 mm wil) gaat iets lastiger als je de blokken al vast hebt en je wil het beugeltje vast maken aan de ventilator. Dat is het enige nadeel wat ik me kan bedenken. Voor de rest is er geen betere koeler. Reden hiervan, zit in exact dezelfde prijs categorie en heeft overall de beste koelcapaciteit.
Ten eerste
Hele nette review, alles wordt goed belicht & is niet saai om te lezen :)

Ten tweede wat vraagjes :)
-Hoe heb je de temps gemeten? Meet eens met Core Temp, deze leest de sensor uit die in de cpu zit, imho 1 vd weinig betrouwbare manieren
-Hoe is die fan precies gemonteerd? Ik ben namelijk benieuwd hoe ze de trillingen fan die fan dempen

Ten derde wat algemene opmerkingen
-De prijs valt mij reuze mee, de (inferieure?) Zalman 9500 was bij introductie al 50euro
-Het design is een beetje gejat van Sunbeam. Het lijkt tenminste zwaar op de Tuniq Tower :)

Ga zo door :+
En ook belangrijk die temps zijn met cpu op standaard snelheid en voltage?
ik vind hem wel mooi eruitzien maar ja smaken verschillen...
Ik vind Zalman producten nou niet denderend presteren. De meeste waaierkoelers woeien warme lucht tegen het moederbord of laten warme lucht enkel in de kast circuleren.

De mine van Scythe is dus een beter principe. Als je hem in één lijn toepast, heb je een push-pull wat redelijk zou moeten presteren. Een E6600 is ook weer niet de zuinigste processor. Ik vind 51 graden stressed best aardig. Wellicht iets te maken met koelpasta?

Wil je een echt CPU blok, had je beter voor de Ninja kunnen kiezen. Daar kan je een 120mm aan hangen. Dat vind ik een beter principe dan helemaal in het koelblok weggewerkt. Mist hierdoor iets oppervlak. Dat is met de Ninja dus niet het geval en was er ruimte voor meer heatpipes. Push-pull met outtake 120mm werkt dan in dat geval ook effectiever. Op 800 rpm 120mm outtake ergens er boven zwevend houd hij een AMD64 stressed met warm weer nog < 40 graden. Draait ook prima passief.

Ik vind het jammer dat je "Fors aan de maat" een negatieve eigenschap noemt. Dit is juist een positieve eigenschap. Hij is fors, maar daar krijg je juist koeloppervlak voor terug. Dit komt ten goede aan de koeling. Dus juist een positieve eigenschap. Dit mede doordat hij prima in een gemiddelde mATX kast past.
Mijn Scythe Ninja koelt mijn opteron at stressed (2.9Ghz) zeer goed. Nooit over de 50°.Het enige nadeel van die mine vind ik is dat die cooler in het midden zit.
Jongens, niet vergeten deze tweaker te complementeren. Hij heeft hier duidelijk wat tijd in gestoken & dat kan je ook wel zien.

Ik weet niet of jullie ook surveys hebben gepost (bv van jullie CPU cooler), vergeet niet dat je zo veel mensen kan helpen!