MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16 SPP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) Review

Ui31 10 september 2006, laatste update op 10 september 2006, 579 views

Pluspunten

• Veel features;
  • Uitstekend instelbaar door een uitgebreid bios;
  • verzorgd zoals we dat van MSI gewend zijn;
  • voldoende items meegeleverd;
  • goede layout;
  • ook bruikbaar met een voeding die alleen een 20-pins ATX connector heeft;
  • Stabiel en toch snel.

Minpunten

• Het meest nare van dit bord, voor zover echt "naar" te noemen, is de audio-chip. Zoals bekend is een Audigy gewoon een Live! 24-bits gevalletje en de prestaties ervan zijn ondermaats.

Layout Score: 5
Het is natuurlijk mogelijk om een enorm verhaal te gaan schrijven over dt bord, maar dat doe ik niet. De specificaties zijn prima via het net te vinden. Het enige dat ik hier kwijt wil is dat dit een uitstekend bord is. Goeie layout, zeer veel aansluitmogelijkheden ... ronduit top!

Het bios van dit bord is zeer uitgebreid. Er wordt weleens geklaagd dat MSI niet zulke goede biossen zou maken. In dit geval is dat zeker niet het geval. Er is bijzonder veel in te stellen, wat onder andere voor een uitstekende overklokbaarheid zorgt: ik heb op dit bord een Opteron 148 zitten en dankzij de vele instelmogelijkheden is die op te klokken tot ruim 2750MHz met stock koeling! Dat noem ik nog eens presteren.

Voor ik dit bord kocht, had ik een MsI K8T Neo2. Ik was daar zeer tevreden over en had nooit verwacht ooit liefhebber te worden van een nVidia chipset. Ik was wat beducht voor instabiliteit. Dat is onterecht gebleken. Ik heb met dit bord nog geen vastloper, blauw scherm of wat dan ook beleefd. Het is zo stabiel als een huis.

De verkrijgbaarheid van het bord laat wat te wensen over, naar het schijnt en als je het kunt krijgen, is het aan de prijzige kant. Echter, gezien de enorm uitgebreide feature-set, de vele instelmogelijkheden en de enorm goede prestaties is 170,-- (prijs d.d. 10-09-2006) zeker niet teveel. Dus, zoek je een goed bord voor je S939 CPU? Dan is de K8N Diamond Plus een absolute aanrader!

Heb jij ook een MSI K8N Diamond Plus, nForce4 SLI X16 SPP (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)?

Een leuke beknopte review, maar ik snap die negatieve eigenschap niet. Een Live! 24bit is toch uitstekend voor onboard geluid? Echt stukken beter geluid dan zo'n Realtek chippie, minder CPU gebruik en EAX ondersteuning. Hoe kunnen de prestaties dan ondermaats zijn? :?
Volgens mij presteren ze niet zoals ze zouden moeten. Zoiets meen ik mij te herinneren (op verschillende fora gezien)
ik heb het moederbord ook gehad.
en ik had nog een soundblaster live 2 retail.

totaal 0% verschil..gewoon een zeer strak geluid..echt zeer goed beste onbourd geluid die er te krijgen is.

wat ik ook vreemd vind is dat je nix zegt over de north en southbridge..en vergeleken de vorige k8n diamond die ik ook ooit eens had..
de speciale heatpipe op de plus..werkt voor geen meter.
op de normale diamond was dat fannetje ook niet alles,maar damn..de northbridge werdt wel 73 graden..

maargoed je hebt expres geen verhaal neergezet omdat dat ook op internet te vinden is..dan snap ik ook niet waarom deze survey?
maargoed
Ik heb hetzelfde mobo, maar ik heb wel degelijk een Audigy chip erop zitten!