Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart Review

GJ123 18 januari 2011, laatste update op 1 februari 2011, 3.029 views

Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart

Pluspunten

• Processor
  • Algehele snelheid
  • Android 2.2
  • Android market

Minpunten

• Ontbreken led-flits

Hallo mede-tweakers.

Hierbij mijn allereerste review.
Ik zal proberen de plus en minpunten van de Samsung Galaxy I900 S uit te leggen.

Waarom een Galaxy?
Ik heb heel lang nagedacht over de aanschaf van dit toestel.
Mijn verlanglijstje was uitgebreid en ik was dus van plan om (opnieuw) een high-end model te kopen.
Eisen:
Desire Z
Desire HD
BB Torch 9800
iPhone 4

De Desire was ten tijde van aanschaf verouderd.
De HD was mij bij nader inzien te groot.
De Desire Z vond ik niet mooi genoeg, al typte het toetsenbord fantastisch.

Dus bleven er 3 toestellen over.
De Galaxy,BB en iPhone
Aangezien ik al een iPhone had was ik vertrouwd met het OS plus de tekstinvoer ging erg soepel door de correctie.
het scherm was wel prachtig.
Het OS mist wel degelijke multitasking en het is niet er gelikt of futuristisch.
Die viel dus af.

De BB vond ik zeer mooi maar op het browsen knapte ik een beetje af.
De tekstinvoer ging daar in tegen wel super
Ook dit OS is redelijk verouderd.

Dus bleef daar over de Galaxy.

Vanaf dit moment zal de review vooral een vergelijking tussen de iPhone en Galaxy zijn.

iOS vs. Android 2.2

Android is tweakbaarder (jailbreak heb ik al teveel mee lopen klooien) en verder op veel punten zeer gelijkwaardig.
Het enige min punt is de Android Market de kwaliteit van apps is meestal ronduit belabberd en je moet hopen dat je app werkt.
Na enkele weken gebruik begin ik toch de Android market steeds meer te waarderen.

Maar toch ik denk dat dit aangezien de enorme diversiteit van Android toestellen niet snel beter zal worden.

Browser:
Zijn qua snelheid heel erg vergelijkbaar.
Al gaat het pich-to-zoom bij de iPhone wel iets smoother.
Ook de leesbaarheid na een dubbelklik om in te zoomen werkt op de iPhone iets(je) beter.

Tekstinvoer:
Het toetsenbord van de iPhone wordt algemeen gezien als een van de beste in de onscreen toetsenbord markt.
De Galaxy zet hier uit zich zelf 1 ding tegenover.
Swype!
Ik moet zeggen dat ik het zelf wel redelijk vindt werken maar sommige woorden herkent hij standaard gewoon verkeerd.
Daarom maak ik gebruik van het nieuwe Gingerbread keyboard.
Deze werkt in mijn ogen nog beter dan die van de iPhone, de woordvoorspelling is snel en accuraat en het typen is nog nooit zo snel gegaan.

Design:
Ik persoonlijk vind de Galaxy een erg mooi toestel al vinden velen het zoals mijn vrienden zeggen toch een achteruitgang op een iPhone 4.
Sommigen noemen het 'een crappy plastic speelgoed telefoontje'
Hier ben ik het absoluut niet mee eens.
Na enkele weken gebruik nog geen krasje te vinden.
Ook is de afwerking degelijk en heb ik nog nergens speling kunnen betrappen

Home en Lockscreen:
Waar deze op de iPhone respectievelijk niet meer zijn dan een verzameling blokjes en een slide to unlock slider is dit in Android volledig te customizen!
In je homescreen kun je widgets in alle soorten en maten kwijt.
Op je lockscreen al gelijk allerlei informatie en snelkoppelingen.
Op het Lockscreen gebruik ik zelf Goto hiermee kun je je berichten, gmail, telefoon snel bereiken.

Algemene indruk:
De galaxy loop ontzettend vlot!
Het ziet er beter uit dan iOS zonder aan snelheid in te leveren.

Custom Roms:
Dit is misschien wel een van de grote voordelen van de Galaxy custom roms installeren is eenvoudig.
Ikzelf gebruik Darky's v9.1 Gingerbread edition.
Dit werkt ontzettend snel!
De Quadrant score is t.o.v een stock Galaxy 2.1 bijna verdubbeld!
Dit is natuurlijk dan wel met lagfix.

Tip: gebruik als je net als ik erg gecharmeerd bent van WP7 de homescreen vervanger.
Windows Phone Android

Tot zover deze review.
Ik zal als daar vraag naar is extra punten toevoegen.

MvG GJ

Edit: Stukjes toegevoegd en aangepast!

Heb jij ook een Samsung Galaxy S i9000 (8GB) Zwart?

Waarom is de desire verouderd? Er zijn maar een paar punten die de desire niet heeft (gyroscope?) Op de meeste andere punten is het nog steeds een complete en up to date telefoon die op weinig zaken onderdoet voor de nieuwere (helaas want dit zegt iets over een vertraging in de ontwikkeling van android op dit moment).
Ook geef je een negatieve eigenschap, de android market, is dit een negatieve eigenschap op zich of mis je zaken hierin. Heb je de nieuwe market beoordeelt of de oude? Vergelijk je met een andere market of is het uberhaupt niets.

Je review zou aan kracht winnen door argumenten te gebruiken bij zulke uitspraken.
Hij bedoelt waarschijnlijk dat de Desire Z en de Desire HD zijn gelanceerd als opvolgers van de Desire. Zo hebben deze toestellen meer geheugen en een snellere processor.
Ik liet de Desire afvallen omdat de Samsung toch net wat krachtigere hardware heeft (gpu)
Van de lag heb ik geen last evenals het gemis van de zoekknop.
De updates kun je zo uit custom rums halen;)
@realseal.

Ik zal er volgende keer aandacht aan besteden en deze zo aanpassen.
En de Market beoordeel ik op de inhoud in vergelijking met de App Store,
Ik was ook wel benieuwd naar waarom de Desire afgevallen is?
zelf ben ik nu aan het twijfelen juist tussen de desire en de galaxy.
galaxy is een 100 euro duurder daarvoor heeft hij een front camera meer en een beter scherm.
Wat me tegenhoud van de galaxy nog:
1. de updates naar nieuwere android versies
2. het gemis van de zoekknop deze lijk je voor sommige apps nodig te hebben.
3. de duurdere prijs desire 350 gezien en samsung 440.
4. het lijken hangen van apps dat schijnbaar door het tragere geheugen komt (lagging/stalling heb al diverse benamingen gelezen).g

En wat me tegenhoud van de Desire is toch de accuduur dat deze toch veel korter blijkt dan de samsung.
En dat is gelijk ook de grootste reden wat me tegenhoud om een smartfoon te kopen.
Mijn huidige htc snap gaat toch bijna 3 dagen mee over me nokia maar te zwijgen (zeer oude gsm voor bellen/sms gaat bijna week mee).
1 : updates gaat net zo snel als met alle andere fabrikanten aka langzaam, alleen telefonen van google afkomst zijn in het voordeel.

2 : zoek knop is de menu knop lang ingedrukt houden :)

3 : je krijgt meer voor je prijs, denk ik ? :P geen verstand van desire vs galaxy dus kan hier niks over zeggen.

4 : yup maar er zijn lagfixes in omloop en met een nieuwere type galaxy S valt de lag ook wel mee hoor, ze hebben het semi hardware matig gefixed met nieuwere modelen die gemaakt zijn net zoals dat de GPS Antenne is vervangen voor een beter model maar dat is niet ongewoon in mobiel land dat latere producties andere onderdelen bevatten en ze dat verzwijgen.

anyway over accu duur het is maar wat je doet, als je de hele dag gaat bellen met een telefoon raakt ie snel op omdat het gewoon allemaal stroom kost en bij smartphones is hun zwakte het scherm wat energie zuipt als een gek maar mijn galaxy S gaat redelijk lang mee als ik er vrij weinig mee doe. (denk aan soms bellen of smsen en soms eventjes wat opzoeken) .
ok en de gps blijkt ook nogal niet zo goed te zijn.
en geen notificatie led op de galaxy
gps is opgelost en je hebt een mod die de toetsen doen oplichten als je een msg hebt.
Er zijn wat dingen aangepast mensen!
Voor de notificatie led zit in Darky's standaard BLN control;)