Arctic Cooling ATI Silencer 3 ARC-ATI-3 (Rev. 2) Review

MrHugo 8 september 2006, 319 views

Arctic Cooling ATI Silencer 3 ARC-ATI-3 (Rev. 2)

Pluspunten

• goede koeling
  • stil
  • makkelijk te installeren
  • goedkoop

Minpunten

• aanstuiting op ASUS 9800 XT
  • slechte handleiding

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze coller besteld voor mijn (al wat oudere ASUS 9800TX LE).

De cooler ziet er opzich goed en stevig uit, alleen ziet die plastic pijp/schacht voor de lucht afvoer een beetje goedkoop uit. Bigeleverd in de verpakking zit een tube koelpasta en een installatiehandleiding.

De installatie handleiding is erg summier, onduidelijk en bovendien in het Engels/Duits.

De koelpasta is arctic-cooling mx-1, de pasta zag eruit alsof het uitgedroogd was (niet vloeibaar), maar dat hoort zo heb ik mij laten vertellen. Het is een beetje lastig om te smeren / verspreiden over de core. Eenmaal bevetigd zou de pasta door de wrmte van de core vloeibaar moeten worden en zich beter verspreiden. De optimale koeling wordt pas na 100 uur bereikt, dan is de pasta optimaal aangepast. (nog even afwachten dus).

Voor de vier geheugenchips zijn op de koelplaten acht 3-m warmtegeleidende stickers geplaatst. Erg handig bij de installatie, omdat je anders op negen(!) plakkerige koelpasta tegelijk moet letten bij het plaatsen. Jammer alleen dat de stickers niet allemaal precies op hun plaats zaten en verplaatsen kan je ze ook niet.

Eindelijk alles ge´nstalleerd, blijkt dat het stekkertje van de nieuwe koeler niet op mijn ASUS plak past! Er vervelend, want dat staat negens vermeld. De geleverde stekker is groter dan de aansluiting op de videokaart en kleiner dan de aansluitingen op het moederboard. Ik heb daarom maar het stekkertje van de standaard koeler gebruikt, let daarbij goed op de kleurcombinatie! Het is een beetje een rot werk, want de draadjes zijn erg klein, maar het is gelukt.

Over de koeleigenschappen kan ik kort zijn: goed. De core en het geheugen zijn 20 graden lager dan met de standaard ASUS-koeler.
De tempraturen zijn volgens SmartDoctor nu 35 idle (Engine @ 440 en Memory @ 770).

In vergelijking tot mijn oude koeler is deze muis-stil @ 2100 rpm. En dat wordt nog beter als je Smartcooling gebruikt is Smartdoctor.

Einig nadeel is dat een PCI-slot verloren gaat.

Heb jij ook een Arctic Cooling ATI Silencer 3 ARC-ATI-3 (Rev. 2)?