Fractal Design Define R3 (Zwart) Review

Lapa 4 april 2011, laatste update op 4 april 2011, 2.443 views

Fractal Design Define R3 (Zwart)

Pluspunten

• mooi strak design (subjectief natuurlijk)
  • prettig inbouwen (op losrakende rubbertjes na)
  • stil

Minpunten

• bouwkwaliteit laat flinke steken vallen

Deze review staat er al een tijdje als 'simpele review', maar ik wil hem toch even uitbreiden met mijn motivatie voor de lage score voor bouwkwaliteit en dan toch de vrij hoge algemene score.

De zaken die je in eigenlijk alle reviews van deze kast tegenkomt, vielen mij ook op: rubbertjes om de cable-management gaten die zo makkelijk los gaan dat ze er net zo goed niet zouden kunnen zitten en de wat krappe ruimte achter de zijplaat om je kabels door te leiden.

Daarnaast was bij mij het bitumen-achtige materiaal dat tegen de zijplaten zit als geluidsisolatie, aan een kant losgeraakt en in stukken gebroken. Ik heb dit weer provisorisch vastgekleefd en vervolgens die zijplaat gebruikt aan de kant waar niet de kabels zitten, zodat het klem zit.

Verder ging de reset-button achter de voorklep bij de eerste keer indrukken kapot, wat tot een permanente reset leidde. Ik heb de knop dus van het moederbord los moeten koppelen.

Al met al zijn dit zaken waar je volgens mij best een RMA voor zou kunnen aanvragen. Ik heb dat niet gedaan, omdat ik gewoon snel mijn systeem wilde bouwen en gebruiken. De reset-button heb ik op mijn vorige computer hooguit twee keer in vijf jaar gebruikt en dat isolatiemateriaal zit na montage (min of meer) op zijn plek. Omdat ik dus in dagelijks gebruik totaal geen last heb van de tekortkomingen in bouwkwaliteit en ik verder erg tevreden ben over de kast (inbouwen was een eitje, kast is mooi en systeem is nagenoeg onhoorbaar), kom ik toch op een positieve totaalscore.

Heb jij ook een Fractal Design Define R3 (Zwart)?

Ik heb deze kast nu ook, ik kan de kabels behoorlijk wegwerken, ik heb er nu 5 harde schijven in. De standaard coolers zijn niet erg hoorbaar, produceren een rustig erg zacht geruis, wel hoor ik sommige harde schijven nog aan de voorkant, wellicht door de ventilatiegaten achter de deur. De blauwe LED heb ik niet aangesloten, de computer staat in de slaapkamer, daar wil ik voor t slapen niet zo'n fel lampje hebben branden (nachtlampjes had ik vroeger ;-)
Zijn de kabels voor de start knop, reset knop, usb en geluid in/uit gangen lang?
De aansluiting van mijn moederbord zit helemaal achteraan.