Specificaties Label printer (Zwart) - Bekijk alle specificaties

Dymo LabelWriter 450 (S0838770) Review

Obiter dictum 1 december 2010, laatste update op 1 december 2010, 5.222 views

Dymo LabelWriter 450 (S0838770)

Pluspunten

• Printsnelheid
  • Printkwaliteit
  • Software
  • Ease of use

Minpunten

• Blauwe led

Inktverbruik Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5

Toen ik een maand of twee geleden op zoek was naar mijn eerste labelprinter viel het me op hoe in het diepe je wordt gegooid; veel reviews zijn er niet over te vinden dus ben je behoorlijk aangewezen op informatie van de fabrikant. Om deze reden heb ik besloten toch een review(tje) te schrijven van deze printer; een objectievere bron van informatie dan de informatie van Dymo zelf tenslotte. Mocht je op zoek zijn naar een labelprinter, en je wilt iets specifieks weten over dit model wat ik over het hoofd heb gezien in de review schroom dan ook niet om de vraag in de comments neer te zetten!

Bouwkwaliteit
Het printertje voelt redelijk solide aan, tot het dekseltje opengaat om de labelrol te wisselen. Het is duidelijk dat de zware onderdelen in de voet verwerkt zijn, want dat voelt ook als zodanig aan; stevig en solide. Het scharnierpunt en de deksel voelen juist erg plastic, fragiel zou ik het zelfs durven noemen. Begrijp me niet verkeerd; ik ben niet bang dat hij af zou breken of iets dergelijks aangezien het deksel toch nagenoeg altijd dicht zit, maar opvallend is het wel. Overall is de bouwkwaliteit echter ruim voldoende.
Vervelend nadeel echter is wel, dat op de voorkant een redelijk felle blauw led zit verwerkt. De printer is niet uit te schakelen behalve door de stekker eruit te trekken, dus deze led zal ook constant aanstaan. Omdat ik alleen aan het einde van de werkdag mijn labels print, staat de printer dus ongeveer 23,9 uur per dag voor niets aan, blauwe led included. Zéér vervelend, een simpel aan/uit knopje zou op prijs gesteld worden, en ik ben ondertussen zelfs al zover dat ik binnenkort zélf maar even een lichtschakelaartje aan het apparaat knutsel om maar van het ledje af te zijn.

Featureset
Het printertje wordt geleverd met adapter en USBkabel om hem aan de PC te hangen. Dit is een "normale" printer USBkabel, dus USBslavepoort aan de printerzijde. De kabels worden onderin de printer gekoppeld, waarna ze weggesluist worden naar de achterkant van de printer. Daardoor zijn ze mooi uit het oog weg te werken.
Ook krijg je in de doos een half rolletje labels, zodat je direct kunt beginnen met printen.

Prinsnelheid en kwaliteit
De printsnelheid is dik in orde, zeer korte startuptijd en eenmaal aan het printen hoef je amper te wachten tot hij klaar is. Ter illustratie; zodra ik een label print rijk ik direct naar de printer om het label te pakken, en deze is eerder klaar dan dat mijn hand de printer bereikt. Ook als je enkele tientallen labels tegelijk print hoef je niet lang te wachten tot hij klaar is.
De kwaliteit van de prints lijkt afhankelijk van de labels die gebruikt worden; de printer zelf heeft geen cartridges of toner, maar werkt met warmte waardoor je nooit zonder inkt komt te zitten. Nou durft Dymo zelf 42 euro te vragen voor 500 labels, maar deze geven dan ook de beste resultaten. Op Ebay echter worden 500 labels aangeboden voor rond de 10 euro inclusief verzending, een behoorlijke besparing. Deze labels geven een heel klein beetje vegen op het label, maar dit is zo minimaal dat je echt al knap kritisch moet kijken wil je ze kunnen zien. Printkwaliteit en -snelheid zijn dus ook dik op orde.

Software
Dymo levert software bij de Dymo, een tool waarmee je makkelijk labels kunt ontwerpen, printen, sjablonen maken etc. Het is gebruiksvriendelijk, eenvoudig en stelt eigenlijk iedereen in staat uitstekende labels te ontwerpen. Zo zijn er praktische "blocks" naar je label te slepen waardoor automatisch de datum en/of tijd geprint wordt. Ook zijn er tellers, verschillende soorten streepjescode en afbeeldingen die je op het label kunt plaatsen.
Daarnaast is in te stellen dat het adres automatisch zo groot mogelijk wordt afgedrukt binnen de door jou opgegeven grenzen, waardoor je niet bij elk adres de lettergrootte van het adres hoeft aan te passen om deze mooi groot op het label te krijgen.

Een -wel erg druk- label waarop een kleine selectie uit de mogelijke "blocks" te zien is. Veel van deze blocks kun je erg veel customizen; er zijn bijna 20 soorten streepjescode, een dito datum en -tijdnotaties, etc.

Prijs en dienstverlening Dymo
Te duur, zowel de printer zelf (rond de ¤100,-) als de officiële Dymo labels zijn behoorlijk prijzig; voor minder geld heb je immers een volwaardige zwart/wit laserprinter op het bureau staan. Wat nog erger is, is dat Dymo heeft bewezen haar gebruikers geforceerd een nieuw product willen laten kopen als de gelegenheid zich voordoet. Oudere Dymo's namelijk, waaronder de populaire 320, zijn onmogelijk te gebruiken onder Windows 7 waardoor de gebruiker bij een softwareupgrade een prima werkende 320 weg kan gooien en geforceerd een nieuwer model moet kopen. Ik heb er dan ook absoluut geen twijfel over dat deze 450 nog vele jaren mee kan, maar ik vraag me af of Dymo bereid zal blijken haar klanten de drivers te leveren waarop ze naar mijn mening over een paar jaar recht hebben mocht het nodig zijn.
Desondanks krijgt het criterium "drivers en stabiliteit" vooralsnog de volle mep aan sterretjes; deze printer werkt nu twee maanden en heeft nog niet één keer dienst geweigerd, noch is de software ook maar één keer vastgelopen o.i.d.

De immer aanwezige blauwe led is zeer vervelend, de prijs voor de printer én de labels is hoog en het is afwachten of Dymo drivers zal schrijven voor toekomstige Windowsversies. In de kern echter is het een briljant apparaat; het print zijn labels snel, goed en met de bijgeleverde software kan iedereen mooie en efficiënte labels ontwerpen. Ik ben royaal geweest met het uitdelen van sterretjes, maar ik ben dan ook zeer, zeer tevreden!

Heb jij ook een Dymo LabelWriter 450 (S0838770)?

Even een laat komertje, maar werkt deze labelprinter ook op een ethernet printserver anders dan die van Dymo zelf?
En een late reactie:

Ik heb 'm bij mij op het werk aangesloten op een usb/ethernet print server van Silex. De gehele administratie werkt nu met een dymo labelwriter 400 turbo. Werkt perfect!
Ik heb de 450 duo hier aan de praat met de tp-link TL-PS310U
Goede review, bedankt :)
Sta zelf ook op het punt om er eentje te kopen, er is dit jaar wederom een cashback actie van Dymo, zie mijn posts achteraan dit topic: Cashback en andere acties Dymo Labelwriter 450

Daardoor is deze printer voor zo'n 25 - 30 euro te bemachtigen.

Ik ben overigens ook wel benieuwd naar een linkje / naam om op te zoeken van de labelrolletjes op eBay. Heb even gezocht, maar dan zit je ook al gauw op 10-15 euro per rol :?

Enorm houtje-touwtjesite, maar doet wat het moet doen :). Dymo is geloof ik een beetje bezig geweest met grote schoonmaak op ebay, maar boven is een mooi adresje :).
Thanks :) Weet je zo ook welk typenummer ik voor de Dymo 450 moet hebben?
Past een hele sloot aan labels in; volgens mij alles wat daar onder Dymo staat behalve de 4XL.
Ja, dit werkt prima. Alleen het postzegels printen werkt niet onder Firefox, gelukkig gaat dit met Safari wel goed.
Gaat prima in FireFox hoor. Gebruik het niet anders dan met FireFox...

Van de TNT website:

"Om optimaal gebruik te kunnen maken van de applicatie dient u in het bezit te zijn van een Windows computer of Mac met Internet Explorer 7,8 of 9 of Mozilla FireFox 2, 3 of 4 of Safari vanaf 5.0".

Het zou wel kunnen dat je geen LabelWriter 400 of 450 hebt, want in dat geval heb je gelijk en werkt het niet.
Bedankt voor de duidelijke review!

Ik realiseer me dat deze al van een tijdje terug is maar ben toch benieuwd of iemand weet waar de labels een stuk goedkoper gekocht kunnen worden zoals in het stuk staat aangegeven. De labels die ik tot nu toe vind op Ebay zijn meer richting Dymo prijzen...
zie Prixos.nl
SPECIALE ACTIE, T/M 31 maart 2014 of OP=OP
1 rol etiketten 32x57mm
1 rol etiketten 19x51mm
1 rol badgelabels 41x89mm
+ 1 GRATIS labelwriter 450
voor ¤ 55.45 incl. btw
Mooie review hoor, ook leuk om eens wat over een Dymo te lezen.
Heb dezelfde en kan me goed vinden in jou bevindingen.
Werkt die ook met mac; Snow Leopard?
Mooie review, wel wil ik even melden dat Dymo mijn 320 gratis vervangen heeft met een 450 omdat ik overgeschakeld ben naar Windows 7 en de 320 hier niet meer mee werkt.

Deze service heb ik nog niet eerder meegemaakt bij andere bedrijven. TOP!
Zoals de reviewer aangeeft is het populaire model 320 ook in mijn bezit en ben ook tot de conclusie gekomen dat ie niet functioneerd onder windows 7 64bit ulitmate.
Ik hoop dat Dymo zo schappelijk is om ook mijne te vervangen voor een recentere model maar ik betwijfel dit.
@ Wuzi was je printer ouder dan 5 jaar? Mijne wel dus ik denk niet dat ik in aanmerking kom voor een omruil.
er zijn op de website van dymo drivers voor 64 bits versies van windows 7 / 8 te downloaden maar ik ben hier op dit moment mee aan het stoeien.... tot nu toe redelijk ellendig te noemen
De software voor deze Labelwriter is gewoon waardeloos!
Als je de Lettergrootte verandert dan doet hij dit de ene keer wel en de andere keer niet.
Geen aanrader iv.m. waardeloze software.