Sparkle GeForce 7800 GS 256MB DDR3 (AGP, DVI, TV-Out, D-Sub) SP-AG70SDT Review

XanderDrake 15 september 2006, laatste update op 21 september 2006, 2.599 views

Sparkle GeForce 7800 GS 256MB DDR3 (AGP, DVI, TV-Out, D-Sub) SP-AG70SDT

Pluspunten

• Erg snel voor AGP
  • Extreem overclockbaar
  • Blaast je AGP PC opnieuw leven in
  • PureVideo icm goede prestaties (niet als de 6600GT dus)
  • Tijdens de maanden na de intro een goede koop

Minpunten

• Niet erg goedkoop
  • Moeilijk modbaar

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze 7800GS heb ik ondertussen een half jaar in bezit, en ik vond dat het tijd werd voor een review! Op Gathering of Tweakers ben ik de topicstarter van het Grote 7800GS topic, die ondertussen helaas gesloten is. Zie ook: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1123173/

Voor mij was de 7800GS een ideale oplossing. Mijn systeem (AMD64 2.4ghz @ S754, nForce3, 1,5gb DDR Corsair @ 2-3-2-5 enz.) beschikte voor de 7800GS over een 6800LE, die zijn beste tijd wel achter de rug had. Veel mensen riepen, "Stap over op PCI-E!" maar dat betekende voor mij het aanschaffen van een nieuw moederbord, wat de overall kosten natuurlijk omhoog zou gooien.

Featureset
Gewoon goed. Alles zit er ongeveer op wat men zoekt, misschien geen Dual DVI, maar daar heb ik zelf niets aan. Ik blijf nog wel een paar jaar CRT :) Qua in-game features (SM3.0 enz.) kan deze kaart nog vrolijk meehobbelen met de nieuwste GF 7900 kaarten, hoewel SLI ondersteuning niet aanwezig is. Tegenover de X1900 serie van ATI mist de 7800GS HDR + AA, maar in de games (Oblivion bijv.) waar dat kan zou dat automatisch de doodslag qua prestaties betekenen.
Verder is deze kaart een van de weinige op AGP die zowel SM3.0 als hardwarematige HD Video versnelling ondersteunt. Wat dat betreft is de kaart prima!

Prestaties
Voor een AGP kaart zeer goed! FEAR op 1152*864 @ AAx2 + 8xAF @ All High (zonder soft shadows), BF2 op 1280*960 @ AAx4 @ All High. FarCry kan ik zelfs op 1920*1440 draaien met SM3.0 aan en alles op Ultra High plus 2xAA.
3Dmark2006 3600 punten (met 1600 op SM2.0 en 1600 op SM3.0) en 3Dmark2005 7200 punten.
Zie ook hier: http://service.futuremark.com/compare?3dm06=175637 voor 3Dmark2006 en hier http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1874863 voor 3Dmark2005.
Let wel: deze scores zijn allemaal op een overclockte kaart. Stock haalt de 7800GS 5700 3Dmarks2005 en 3000 3Dmarks2006.
Over een tijdje zal ik overstappen op Intel Core 2 Duo, nog steeds met AGP. Ik zal dan mijn ontdekkingen plaatsen, bijvoorbeeld hoe erg de 7800GS gebottleneckt word door de CPU.

Overklokbaarheid
Wegens gebrek aan optie "Extreem Goed" heb ik Zeer Goed gekozen ;)
Deze kaart clockt zwaar goed over! Ik haal met mijn 7800GS 500mhz/1450mhz, overclocked van 375mhz/1200mhz! Op de core is dat 33%! Er zijn weinig kaarten die dat kunnen.
Dit is trouwens allemaal op stock voltage en stock cooler :D

Beeldkwaliteit
Gewoon goed, niets op aan te merken. Ook met de TV out en Flicker Filter ziet het er heel gelikt uit. H.264 ondersteuning, hoewel niet makkelijk te activeren, is wel mogelijk. En wat ziet dat er mooi uit zeg, ongelofelijk! Mijn CRT (Philips 109E5) kan 1920*1440 aan, dus dat maakt het visuele feest compleet!

Modbaarheid
Het minste punt van de kaart, de aanpasbaarheid. BIOS flashen gaat aardig, maar een alternatieve koeler is er (nog) niet, terwijl alle andere 7800 en 6800 kaarten al jaren alternatieve koelers hebben. Zelf een maken is niet makkelijk, vanwege de HSI bridge die signalen van PCI-E naar AGP transleerd en andersom. Deze wordt ook redelijk warm, dus moet hij ook (actief) gekoelt worden.
Maar vooralsnog is de stock koeler redelijk goed.
De pipelines van kaart kunnen, in tegenstelling tot mijn 6800LE, niet unlocked worden. Maar dat kunnen nagenoeg geen kaarten meer tegenwoordig, dus dat laat ik niet meewegen.

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
In het begin was het even aanpoten qua kwaliteit, maar nu is de driver ondersteuning erg goed. Ook Linux XGL draait erg soepel op 1920*1440 (!). PureVideo activeren is niet makkelijk, dus daarom niet Zeer Goed hierzo.

Warmte- en geluidsproductie
Ook hier is het ietswat minder. Als de stockcooler op 50-60% staat, zoals gewoonlijk, dan hoor je weinig van de kaart. Ik als overclocker knal deze natuurlijk naar 100% :) En dan hoor je de kaart erg goed... In 2D valt de klank mee.
Tijdens de hittegolven werd de kaart erg warm, maar normaal niet warmer dan 65 graden stressed.

Energie verbruik
Zeer Goed zou ik er van maken. Dankzij de lagere stock voltage tegenover de 6800LE en het energiezuinige DDR3 geheugen is het verbruik van mijn systeem hetzelfde gebleven (terwijl de prestaties verdubbeld zijn). Mijn Huntkey LW 6400H 400watt voeding heeft slechts n 12v lijn met maar 15A, en toch draait mn systeem uitermate stabiel.

In de tijd van de introductie betaalde men 260¤ voor de kaart, terwijl een 6800GT tweedehands voor 300¤ de deur uitging (!) en de X850XT nieuw 275¤ kostte. Wat dat betreft is de prijs erg goed, want de kaart is bijna altijd sneller dan deze twee kaarten.
Ondertussen kost de kaart 240¤, wat opzich geen grote daling is vergeleken met de 6800GT en X850XT. Daarom maakte ik er Goed van ipv Zeer goed.

Zie de Positieve/Negatieve eigenschappen beneden ;)

Heb jij ook een Sparkle GeForce 7800 GS 256MB DDR3 (AGP, DVI, TV-Out, D-Sub) SP-AG70SDT?

Helemaal niet :+
Op het forum is de C2D niet eens de bottleneck van de 1900XTX, jouw 7800GS zal dus zeker niet geremt worden door een C2D :)

Edit: Dat is wel een leuke vraag :P
core 2 duo met AGP??? welk moederbord wil je daar voor gebruiken?
ASRock verkoopt volgens mij AGP/DDR1 moederborden voor de Core 2 Duo. Niet dat de performance daarvan super is, maar het kan dus wel.
Dan veranderd de vraag naar "Hoe erg werd de 7800GS gebottleneckt door een AMD @ 2.4ghz" ;)
Hele nette survey! Keep on going on 8-)

Wat bedoel je precies met het "moeilijk activeren van Purevideo" ?
Tnx :)

"Wat bedoel je precies met het "moeilijk activeren van Purevideo" ?"
Wil je deze functionaliteit aan de praat krijgen, dan moet je:
- een driverset hebben die het ondersteunt (9*.** en hoger)
- De PureVideo Enabler hebben geinstalled (die geld kost. maar je kan em wel voor 60 dagen gratis uitproberen)
- 3rd party software, zoals PowerDVD, hebben om het af te spelen.

Niet simpel, hoewel het tegenwoordig misschien iets makkelijker gaat allemaal.
Wat ik bijv. mis is ondersteuning voor X264 (de open source variant van H.264), die je kan gebruiken in freeware of open source Media Players.
Als jouw 3Dmark05 score daadwerkelijk 7200 is, dan is f jouw CPU zwaar de bottleneck, of dan is de 7800GS AGP een overschatte videokaart..

Mijn X800GTO 256MB @600/600MHz haalt i.c.m. mijn C2D E6600 @2.7GHz al 6600 3Dmark05 8-)
Dat is dan wel een PCI-E model, maar de X800 core stamt uit de AGP tijd.

Nou is dat wel met waterkoeling op de GPU, maar dan nog vind ik 600 punten verschil niet indrukwekkend voor een compleet nieuwe serie VGA kaarten..
Mijn arme AMD64 Newcastle kan natuurlijk totaal niet vergeleken worden met jou monsterachtige C2D E6600 :+

Daarom zal ik zeker de nieuwe info posten als ik zelf een C2D op de kop heb getikt!

Verder ben ik benieuwd naar jou 3Dmark2006 score :P
En dan voornamelijk je SM3.0 score :Y)
halo ik heb ook een gefroce 7800gs (maakt het uit of da da ne pov is?) awel en ik wil die ook overclocke zoals jij maar wil je eens een txt bestandje sturen naar
yannickmerckx_1@hotmail.com
want ik snap er niks van
soms word het woord bottleneck wel erg snel gebruikt