Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GTX/2DHT Review

panzerwulf 26 september 2006, 5.882 views

Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GTX/2DHT

Pluspunten

• Wordt niet te warm
  • Goede kwaliteit koeler je merkt dat hij erop zit.
  • Prestaties
  • lage geluidsproductie

Minpunten

• Grootte
  • King kong opdruk

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb deze kaart een week geleden gekocht bij Alternate samen met de rest van een nieuw systeem. En omdat ik toch al wat tests heb gedraaid en er nog geen product survey was van dit product heb ik besloten deze te plaatsen. Zodat anderen er ook wat aan hebben.

Features:
Dual Link DVI, TV-Out, SLi en PureVideo. Helaas heb ik geen mogelijkheid gehad en zal deze ook niet krijgen hoe het geheel presteerd in sli ivm met het feit dat deze kaart op een crossfire bord zit.

Hoeveel kracht heeft het beestje:
De pestaties zijn helemaal zoals ik had verwacht. De kaart speelt de nieuwste spellen zelfs oblivion op de hoogste reso met alle mogelijke eye candy aan vloeiend. Het moet flink druk worden wil ik het merken dat het wat minder gaat.

En natuurlijk heb ik ook wat scores om in te vullen:

In 3dMArk05 behaalt deze kaart ik een gemiddelde score van 12058.

In 3D mark 06 haalt deze kaart gemiddeld 6652 punten.

Naar mijn insziens is dit een zeer goede prestatie en in ieder geval vele malen beter als mijn vorige 6600gt kaart :P

De temperatuur hangt gemiddeld idle rond de 40 graden en stressed komt deze rond de 60 te hangen. Ligt aan het weer.

En dan de prijs:

Ja deze is een stuk minder aantrekkelijk. Ik heb voor deze kaart 499,- euro neer moeten leggen wat voor de meesten toch behoorlijk te voelen is. ( ik heb m wel voor wat minder door middel van korting maar dit is de normale verkoop prijs.) En dat is bij mij dan ook het geval. Al moet ik zeggen dat de kaart het zeker weten waard is. En deze dan ook absoluut niet onderdoet voor de concurrent de x1900xtx.

Ik heb deze kaart gehaald ipv de 7950 omdat het teveel gedoe is naar mijn zin om deze werkend te krijgen op een 975x chipset die ik in mijn bezit heb. aangezien deze crossfire is en ik daardoor dus gehackte drivers nodig zal hebben

Tevens heb ik uit overwegingen deze kaart niet genomen omdat deze nogal instabiel is. Ik ben op mijn werk meerdere gevallen tegengekomen waar de 7950 defect was omdat een core door hitte uit valt. Dit komt in t algemeen mij te vaak voor dat deze terug komen. En ik had niet echt zin om daardoor 2 uur te moeten wachten bij de service afdeling :P.

Ik wilde simpelweg dus een kaart halen en hier tot dx10 geen omkijken meer naar hebben.

Ok Deze kaart is onderhand naar mijn broertje gegaan en die is er zeer blij mee als vervanging voor zijn 7800gtx.

De 7900gtx is bij mijzelf vervangen door de xfx 7950 gx2 xtreme. Hierover binnenkort een nieuwe survey.

Heb jij ook een Asus GeForce 7900 GTX 512MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI-I) EN7900GTX/2DHT?

975x chipset werkt perfect met de 7950gx2 (heb 'm hier draaien: 9500 3dmark06 met een c2d); deze heeft geen sli ready mobo nodig. Zie tig topics hierover.
vraagje.... wat scoort jou kaar in 3dmark05? merk en type kaart zou ook leuk zijn (ben binnenkort ook aan nieuwe kaart toe)
Man man écht ik wil jouw plezier niet verzieken, maar 1 week geleden gekocht zeg je?

Ik heb anderhalve week geleden, ook voor 499 euro, een Gigabyte 7950GX2 gekocht, óók bij Alternate. Dat is zéker 1/3 meer snelheid voor dezelfde prijs.

Niet dat je met de 7900GTX geen snelle en mooie kaart hebt, integendeel zelfs, maar voor hetzelfde geld had je toch veel en veel beter voor de 7950GX2 kunnen gaan?
Nou inderdaad zeg dan had je toch wel even jezelf moeten orienteren op de markt .
Ben er van overtuigd dat je deze kaart ook misschien wel iets te snel heb gekocht.

Want ¤ 499 euro jeetje man kijk inderdaad dan maar naar uploader Gigabyte 7950GX2
Dat zegt in mijn ogen wel genoeg . |:( |:(
Negatieve eigenschappen:
Stroomverbruik (200 Watt stressed)

84watt zul je bedoelen. Dit is helemaal niet hoog, een X1900XTX doet bijvoorbeeld al 120watt...
499 Euro :? Hij is er voor 430,- :Z Je bent hard g-e-n-a-a-i-t, en waarschijnlijk kijk je niet vaak genoeg pricewatch ;( Zoals net al werd gezegt kon je beter Gigabyte 7950 nemen maarja. En het scheelt nogal wat meer dan 1/3 7950 heeft 1Gb geheugen de 7900 maar 512, 7950 heeft 48 pixel pipelines, de 7900 maar 24, alleen de GPU snelheid van de 7900 is maar ietsjes sneller. En de 7950 loopt op 512 bit in tegenstelling tot de 7900 die op 256 bit loopt. 7900GTX blijft des al niet te min een top kaart. Ik denk dat je je voortaan wel 2 keer gaat bedenken voordat je een kaart koopt ;) Want Alternate scheelt 70 euro met degene die bovenaan staat in Pricewatch en dat scheelt toch nogal wat als je voor hetzelfde geld een betere kaart kan halen en zonder King Kong op je kaart :Y)
Mja kijk op papier zijn er idd vrij grote verschillen he. Maar ik had hiervoor ook een 7900GTX, en mijn 3d mark scores, zowel 05 als 06, zijn met ongeveer 2000 punten omhoog gegaan, respectievelijk 6400>8500 voor 06 en 11.500> 13.500 voor 06.

Dat vertaald zich naar ongeveer 20fps meer in bepaalde games, wat ik dus zéker wel de moeite waard vindt. En je hebt idd gelijk, dat is wel iets meer dan 1/3 ja.

Maar goed, deze man heeft een nette kaart gekocht, alleen in het vervolg wel even de pricewatch in de gaten houden, en ook een beetje orientatie zou geen kwaad kunnen :)
Hmmm ik heb geen 7950 gekocht van gigabyte omdat ik een 975x chipset heb. En ik weet dat ik die kaarten dan niet makkelijk kan gaan gebruiken. Moet ik allerlij gehackte drivers gaan gebruiken en daar had ik geen zin in :P . Ook moet ik er eigenlijk bij vermelden dat ik Bij Alternate werk en dus lekkere korting heb gehad op die kaart mag niet zeggen hoeveel maar wel in dusdanige mate dat het voor mij zeeer aantrekkelijk werd.
over t stroonverbruik 200 watt ok ik kan het in dat geval misshebben. Ik heb het dan ook van een benchmark site. Ik zla t verbruik aanpassen.
misschien had je, omdat je ook al een crossfire mobo hebt, beter kunnen gaan kijken naar een x1900xtx, die inmiddels voor ¤350 te krijgen is, of een ander moederbord moeten kiezen waar een 7950 goed op zou draaien, klees hier dat je namelijk dit alles bij een nieuw systeem hebt aangeschaft.