Specificaties Bedraad Qwerty met standaard toetsen - Bekijk alle specificaties

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US) Review

Mickpunt 29 november 2010, laatste update op 29 november 2010, 673 views

Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)

Pluspunten

• Fijn toetsenbord
  • Goeie software om toetsen te programmeren
  • 3 verschillende key mappings te kiezen per profiel
  • Ingebouwde geluidskaart

Minpunten

• Te kleine linker shift toets
  • Ruimte tussen alle G toetsen en start van echte toetsenbord te klein
  • Software detecteert in sommige gevallen niet het juiste proces met als gevolg dat de bijbehorende key mapping niet geactiveerd wordt.

Een kleine aanvulling op de al bestaande reviews...

Dit is mijn eerste ervaring met een toetsenbord met programmeerbare toetsen, ik wilde een dergelijk toetsenbord omdat het mij qua gamen voordelen zou geven. Ik heb gekozen voor de G110 door mijn goeie ervaringen met Logitech, door de opgegeven functionaliteit en door de prijs.

Heel fijn toetsenbord met enorm veel mogelijkheden en goeie software om die mogelijkheden te benutten. Heb bijvoorbeeld echt een dikke streep voor in Starcraft II door alle programmeerbare toetsen te gebruiken voor productie shortcuts. Het programmeren is soms wel even prutsen maar lukt uiteindelijk wel.

Nadelen
Belangrijk nadeel van dit toetsenbord is is echter die linker shift toets. Dit is natuurlijk heel persoonlijk, ik weet zeker dat ieder persoon zijn handen en vingers op een andere op het toetsenbord heeft liggen maar potverdomme wat zit ik er vaak naast... de shift toets is even groot als een normale toets (dus niet makkelijk te vinden) en daarnaast is de ruimte tussen de linker shift toets en de programmeerbare toetsen zo klein dat deze niet snel op de tast te vinden is. Ik gebruik het toetsenbord nu al 2 maanden maar het blijft vervelend. Hadden ze die linker shift toets maar even breed als de rechter shift toets gemaakt!

Ik overweeg om die kleine shift toets dus een ander toetsenbord te zoeken.

Ander nadeel is dat de logitech software aan de hand van het actieve proces de juiste key mapping zou moeten kiezen. Dat werkt helaas niet altijd. De software detecteert het proces Starcraft II niet en dus moet ik dan expliciet het key mapping profiel activeren.

Verder heb ik een dag lang lopen vloeken omdat mijn windows toets niet meer werkte... wat bleek? Dat is een handige feature van dit toetsenbord. Boven de F2/F3 toets zit een schuifje. Dit schuifje zorgt ervoor dat je windows toets niet meer functioneert waardoor je in the heat of the game dus niet per ongeluk op je desktop terecht komt. Typische gevalletje RTFM :)

Heb jij ook een Logitech G110 Gaming Keyboard (Qwerty US)?