Asus A6TC-AP003H (Turion TL50; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home) Review

CodeCaster 15 september 2006, 1.494 views

Asus A6TC-AP003H (Turion TL50; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)

Pluspunten

• Snel
  • Goedkoop
  • Strak design

Minpunten

• Slechte built-in speakers

Voor mijn informatica-opleiding zocht ik een laptop die niet al te zwaar was, een aardig tijdje met z'n batterijen deed en niet vies was van een origineel potje rekenwerk. Hiernaast moest hij geschikt zijn om zo nu en dan een spelletje op te spelen. Mijn keuze viel al snel op de Asus A6-serie, onder andere dankzij een populaire reeks topics op GoT. Het door mij gekozen model, de A6Tc, was in twee uitvoeringen beschikbaar, ik heb overwegend voor de AP003H gekozen omdat deze over een 100 GB schijf beschikt.

Specificaties
Deze versie beschikt over:
  • AMD Turion T50, 1,6 GHz, Dual Core, 64 bit
  • 1 GB DDR2, PC2-5300, 667 MHz, uitbreidbaar naar 2 GB
  • GeForce Go 7300, 256 MB dedicated
  • 100 GB Harddisk, 5400 RPM
  • Dual Layer DVD+RW Combo Drive
  • Cardreader (SD/MMC/MS/MS PRO)
En weegt volgens de specificaties 2,8 kilogram.
Achterop zitten aansluitingen voor 4x USB, DVI, VGA en uiteraard een voor de adapter, die met 2,5 meter snoer ook prettig werkt.
De laptop is voorzien van een tiental functieknoppen, namelijk:
  • Laptop Aan/uit
  • Touchpad aan/uit
  • Browser starten
  • Mailclient starten
  • De eerder genoemde prestatieniveaus instellen
Ook zitten er de standaard Media Player-toetsen op, namelijk Play/Pause, Previous en Next.

Prestaties
De laptop werkt heerlijk, hij start snel op, reageert acuraat en het geheugen lijkt niet vol te krijgen. Dankzij de twee cores kun je nog meer tegelijk doen dan je al gewend was van processoren met maar één kern. Het scherm is voorzien van zo'n clear/bright-laagje, wat de leesbaarheid en helderheid zeer ten goede komt. Een klein nadeel is dat hij hierdoor ook wat meer licht reflecteert, vooral van achter de gebruiker. Bij gematigd omgevingslicht is de inkijkhoek redelijk te noemen, maar bij meer licht neemt dat ook af. Wanneer je in Windows bent, kun je de prestaties aanpassen alnaargelang wat er mee gedaan moet worden. Zo kun je voor een presentatiemodus kiezen, hierbij gaat de helderheid van het scherm zwaar omlaag en wordt de processor 50% teruggeklokt. Hierdoor houdt de accu het een stuk langer uit en moeten presentaties van maar liefst vier uur geen probleem vormen. De presentatiemodus ligt halverwege de laagste stand, Battery Saving (vrijwel onleesbaar scherm) en de hoogste, Super Performance (alles voluit).
Met een GeForce Go 7300 is zwaar gamen geen aanrader, maar een potje Battlefield 2, Unreal 2K4 of Serious Sam 2 gaat hem zeer gemakkelijk af. In 3DMark06 haalde ik 600 punten. Verder is de harde schijf ook relatief snel, zodat lang laden niet aan de orde is.

De prestatieniveaus in acht nemend is de laptop bij normaal schoolgebruik ongeveer 2,5-3 uur bruikbaar op een volledig geladen accu. Verder zijn de ingebouwde speakertjes helaas van zeer slechte kwaliteit, en kraakt de line-out nogal, al kan dat laatste exemplaristisch zijn. De geluidsproductie van de fan(s) valt bij normaal gebruik wel mee, maar na een tijdje werken of wanneer de omgeving wat warmer is, staat de laptop af en toe wel een paar minuten hard te blazen om de overtollige warmte te lozen, wat gepaard gaat met aardig wat herrie.

Vormgeving
Het nadeel aan veel typen op een laptop is vaak dat het toetsenbord wat hoog ligt, en dat is helaas ook bij deze Asus weer het geval. Hierdoor kun je na verloop van tijd wat last krijgen van vermoeide polsen. Het toetsenbord op de Asus ligt maar liefst 3 centimeter boven de ondergrond. Er is gelukkig wel meer dan genoeg ruimte om de handpalmen op te laten rusten.
Het overall design is met een metallic-look overigens zeer geslaagd.

Al met al een zeer goede laptop voor dat geld!

Heb jij ook een Asus A6TC-AP003H (Turion TL50; 1GB; 100GB; DVD+/-RW; 15.4"TFT; WXP Home)?

Battlefield 2 vind ik niet bepaald een "licht" spel :)

Verder zijn de ingebouwde speakertjes helaas van zeer slechte kwaliteit,
Ik ben volgens mij nog geen 1 normale ingebouwde speakersset tegengekomen op een laptop. Zelfs de zogenaamde JBL Pro speakers op een laptop vind ik ruk :)
Volgens mij zit alleen op de ultra dure laptops een normaal presterende speakerset...

Ik mis ook wat over de prestaties van de processor, denk dat het niet misstaat om deze te vergelijken tegenover bv een Intel Yonah (erg snelle proc).

Afgezien van bovenstaande: een aardige survey :)