TomTom One XL Europe 22 (Europa) Review

Haan 28 november 2010, laatste update op 28 november 2010, 670 views

TomTom One XL Europe 22 (Europa)

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • veel navigatieopties

Minpunten

• slecht zicht bij direct zonlicht
  • gaat soms vanzelf aan -> accu leeg bij volgend gebruik
  • geheugen niet uitbreidbaar

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 4
Features Score: 4
Ik heb dit apparaat, de 1GB (W-Europa) versie, in gebruik vanaf juli 2009 en ben er eigenlijk nog steeds wel tevreden mee. Intussen zijn er natuurlijk wel de modellen die ook de plaats op de weg aangeven, wat vooral op onbekende wegen erg handig kan zijn, dit apparaat kan dat nog niet. Het enige moment dat ik spijt had van dit specifieke model was dat ik op vakantie ging naar TsjechiŽ, waarbij bleek dat die net buiten de dekking viel. Er is ook geen mogelijk tot uitbreiding van het intern geheugen met een SD-kaart Maar dat is typisch een gevalletje eigen schuld, had ik beter moeten checken voor aanschaf.
Het scherm is redelijk groot en dus goed te lezen. Wel is het moeilijk om wat te zien als er direct zonlicht op het scherm valt. Ik gebruik het apparaat niet met de TMC ontvanger, dus daar kan ik geen oordeel over geven. Er zijn behoorlijk wat mogelijkheden om een eindpunt voor je route te bepalen, naast natuurlijk adres ook kruisingen, of een 'bekende plaats' (Point of Interest, POI). Wat ik zelf regelmatig doe als ik naar een onbekende stad moet, is eerst navigeren naar stadcentrum en vervolgens kiezen voor een POI 'nabij bestemming'. Als je dan vervolgens een parkeergarage kiest, heb je een mooi parkeerplekje in het stadscentrum :) Dit zal bij andere TomTom modellen vast op een vergelijkbare manier werken.

Korte argumentatie bij de punten:
Het apparaat is wat mij betreft op geen enkel punt bovengemiddeld goed, maar zeker niet slecht. daarom voor de meeste punten een 'goed'. Een vervelende eigenschap van het apparaat is dat deze nog wel eens uit zichzelf inschakelt, daardoor komt het nog wel eens voor dat de accu helemaal is als je het apparaat weer wilt gebruiken. Ook kan het weleens voorkomen dat het 5 minuten duurt voor je een GPS fix hebt, wat vervelend kan zijn als je even snel de route moet weten. Als je eenmaal een fix hebt, blijft deze vrijwel altijd behouden (tenzij je in een tunnel rijdt ;) ) Daarom een voldoende voor stabiliteit en betrouwbaarheid.

Heb jij ook een TomTom One XL Europe 22 (Europa)?