Asus A7N8X Deluxe, nForce2 ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata) Review

Mud.Starrr 25 januari 2006, 307 views

Asus A7N8X Deluxe, nForce2 ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata)

Pluspunten

• 1) Zeer stabiel, ik heb nooit problemen gehad.
  • 2) Veel aansluitmogelijkheden voor een bordje van 2 jaar oud.
  • 3) Een van de snellere borden voor socket A

Minpunten

• 1) Slecht overclockbaar.
  • 2) Wat moeilijk te krijgen omdat het een oud type is.

Layout Score: 5
-Wat deed jou besluiten om het product aan te schaffen?

Ik had een nieuw moederbord nodig, dit was toen volgens veel reviews een van de snelste en stabielste borden. Ook had dit moederbord in tegenstelling tot mijn andere mogelijke keus van MSI geen kleine fan op de north-bridge. Het ging mij toen vooral om de 8x AGP bus die het bordje als een van de eerste had.

-Vind je die aankoop na de opgedane ervaring nog steeds geslaagd?

Zeker weten, wat mij vooral opviel was dat toen ik dit bord verving voor mijn vorige (MSI kt7 pro meen ik.), dat ik daardoor een flinke performance boost kreeg. Ik had in 3d mark 03 bijna 1000 punten meer.
Ik heb later nog een systeem gebouwd met dit bordje omdat ik hem zo goed vind. (Ik heb de hardware van beide systemen in het lijstje gezet).
Wat ik een groot pluspunt vind, is de geluidsschip op het bord. Deze gebruikt bijna geen processortijd, en klinkt als een huis. Het mooiste is om hem via de digitale aansluiting aan te sluiten op een Dolby versterker. De soundstorm staat hierom ook bekent , en veel mensen vinden het jammer dat deze chip niet meer gebruikt wordt op de nieuwe Nforce chipsets.
Verder zijn er bij beide systemen nooit problemen geweest. Geen last instabiliteit, de pc's zijn misschien in 2 jaar tijd 3 keer vastgelopen.
Wat jammer is, is dat overclocken niet erg goed gaat met dit bord.

-Op wat voor manier, in wat voor omgeving en onder welke omstandigheden heb je het product gebruikt?

Ik heb 2 systemen gehad met dit bord. (zie gegevens).
Ik heb de videokaarten vrij ver kunnen overclocken, dit vooral dankzij de vrij hoge voltage die het bord kan leveren. Zoals in de hardware lijst te zien is heb ik het bord met meerdere videokaarten gecombineerd. Al deze kaarten kon ik minimaal 10% overclocken.
Helaas kreeg ik mijn processor niet sneller, mijn geheugen wou nog wel wat strakkere timings aannemen. Dit kan ook komen omdat de processor mogelijk gelockt is, maar bij een vriend lukte het ook niet veel beter.
Ik heb er vooral spellen op gespeeld, en verder standaard gebruikstaken. Ik heb een stelthmod gedaan, dat kan het bordje prima hebben. (wordt wel wat warmer).
Ik heb op dit bord helaas eens een verkeerde bios gezet, maar zelfs dat was goed op te lossen. Ik had ASUS gemaild, zei gaven toen een trucje dat ik kon proberen. Daar was wel een risico aan verbonden, maar anders doet hij helemaal niks meer. Ik heb het risico genomen, en met succes.
Dit was wat ik gedaan heb:
Ik heb het andere systeem gestart (zelfde mobo), in Windows de bios-chip omgewisseld met de verkeerd geflashte bios-chip.
In Windows de goede flash erover, de chip weer terug in het systeem. En daarna werkte alles weer.
Wat ook fijn is, is de optie bij een verkeerde (overclock) instellingen in je bios waardoor de pc niet meer kan starten. Dat is op te lossen door de pc aan en weer uit zetten binnen enkele seconden. Het bord zet de standaard instellingen dan weer terug.
Dat is echt super handig, anders zit je de steeds in je pc te met die jumpers. Maar dat is eigenlijk alleen relevant als je wilt overclocken, en daar is het bordje nou net niet zo geweldig in.

Al met al is het een aanrader voor iemand die veel functies wil, en vooral ook stabiliteit. Het bord zal nu wat moeilijker te verkrijgen zijn vermoed ik, maar 2e hands zullen ze vast nog veel aangeboden worden omdat het toen een succes bordje was.

Intussen heb ik een nieuw bord gekocht omdat ik op AMD 64 overgegaan ben, weer van ASUS (A8V deluxe) omdat ik zeer tevreden was met het vorige bordje van ze.

Heb jij ook een Asus A7N8X Deluxe, nForce2 ST (Sound, 2xLan, 1394, Sata)?