Specificaties 4,3" scherm met kaart van Europa en Live Services (abonnement) - Bekijk alle specificaties

TomTom GO LIVE 1000 (Europa) Review

benme 7 december 2010, laatste update op 17 maart 2011, 5.436 views

TomTom GO LIVE 1000 (Europa)

Pluspunten

• Snelle routeberekening
  • Uitstekend, helder, goed leesbaar scherm
  • Aanraakgevoeligheid scherm beter dan 750 (nu capacitief)
  • Heldere, goed verstaanbare stemmen
  • Carkit functie (verstaanbaarheid, microfoon-gevoeligheid) beter dan de 750

Minpunten

• TomTom levert niet wat ze verkoopt: geen mapshare, backup, poi, kaartupdates etc
  • Geen SD kaart (en 'maar' 4Gb aan board)

Design & bouwkwaliteit Score: 4
Instructies Score: 4
Kaartmateriaal Score: 1
Positiebepaling Score: 5
Features Score: 1
Belangrijkste reden voor deze review is om te waarschuwen voor in mijn ogen ernstige tekortkomingen van TomTom met de 1000/1005 en naar ik begrijp ook de VIA.

Allereerst de Go Live 1000 zelf. Na ervaring met de Go750, die een voor mij erg trage route (her)berekening had (rij routes tegen de 100KM, vaak miste ik tijdens herberekening wegens file-aanwas net de afslag die ik nodig had voor een omleiding) is de 1000 een verademing. Lekker vlotte routeberekening: 100KM door de randstad in enkele seconden.

Keuze voor weer een TomTom was ingegeven door de (kaart)updates, Mapshare, POI aanpassen etc, kortom de profesionele aanpak van TomTom op het gebied van device beheer.

Helaas is dit op zijn kop gezet met de 1000 serie. TomTom Home is overboord en vervangen door MyTomTom, een SAAS dienst (via je browser), die voor zover ik heb kunnen ontdekken geen enkele functionaliteit biedt. Dus geen kaartupdates, geen backup/restore, geen mapshare, geen POI. En omdat je de 1000 niet zelf via je PC kunt benaderen, en er ook geen SD kaart in kan, kun je ook zelf geen workaround verzinnen (als dat al zou kunnen op deze nieuwe hardware).

TomTom schijnt te gokken op een oplossing in Q2 2011. Met droge ogen wordt dit gezegd aan klanten die tegen de 300 hebben neergeteld voor een navigatiesysteempje, een prijs waarvan ik verwacht in high-end te zitten, ook wat ondersteuning betreft.

Mijn advies als je net als ik hecht aan ondersteuning/beheer van je TomTom: Koop geen 1000-serie of wacht tot TomTom haar beloften heeft ingelost. Als je voor die tijd snellere navigatie wilt zul je verder moeten shoppen...

Voor wie het uit andere bron wil nalezen:

aanpassing 7-12-2010: Daar kaarten nog steeds niet ge-update kunnen worden is het product in mijn waardering gedaald. Binnenkort kan ik een nieuw navigatiesysteem gaan aaschaffen omdat ik tegen steeds meer kaartfouten loop.. :'( Da's veel geld weggooien... of wil iemand mijn Live 1000 overnemen?

update 17-03-2011: Nog steeds geen kaartupdates etc.

Heb jij ook een TomTom GO LIVE 1000 (Europa)?

heb zelf tom tom go, vriendin een 730 en kennis heeft er paar voor zijn koerierdienst ... ofwel zijn wij allen achterlijk maar als je tom tom update via web loopt er meestal wel iets fout ... ofwel plots niks meer, ofwel nuttige plaatsen kwijt ,of plots pokketraag opstarten ... en zowel mijn go als de xl van kennis "springt" soms plots aan terwijl die gewoon op kast ligt .. gevolg natuurlijk volledig platte batterij ... handig wanneer je die juist dan nodig hebt ...
Volgens mij hebben zijn alle huidige nieuwere TomTom's gewoon afgeslankte versies in een nieuw jasje. Ik zelf was ook al een tijdje op zoek naar een TomTom en ben in augustus hiervoor naar Halfords geweest. Ik had daarbij interesse in een TomTom GO, XL IQ Routes 2 en de oude versie daarvan.

De beste man van Halfords waarschuwde mij toen, dat alle nieuwere TomToms beperkte mogelijkheden hebben ten opzichte van de oudere versies. Voordat ik dit wist, wilde ik eventueel ook nog wachten op de TomTom 1000, maar nu ik dat wist gaan dat verhaal natuurlijk niet door.

Op dat moment heb ik dus gekozen voor een oudere XL IQ Routes (1) Live, die me op zich nu goed bevalt. Echter is ook hier geen geheugenuitbreiding mogelijk met een SD-kaartje, waardoor de gedetailleerde kaarten niet allemaal erop staan. Erg jammer dus. Ik neem aan dat dit bij deze TomTom net zo het geval is. Als je hem koopt staat alles compleet erop, daarna ga je naar TomTom home en er staat alleen nog een deel van de gedetailleerde kaart op. TomTom profiteert nog van zijn naamsbekendheid, maar heeft naar mijn inziens zijn beste tijd erop zitten.
Had een oude Tomtom 710, en nu een 1005 gekocht. Echt een tegenvaller. Tomtom is qua gebruiksgemak aan alle kanten voorbijgestreefd door het gemak van een telefoon. Knopjes zitten niet meer op de plaats waar je ze verwacht, menu is traag, touch reageert niet goed. enz

Hiervoor een tijdje met Google navigatie gereden met als grootste voordeel dat je in een keer je bestemming kunt inspreken. Als je dan Tomtom gaat gebruiken met "Noem plaats" Bedoelde u Utrecht" "Ja" "Noem straat"... enz. Gaat nog steeds sneller dan typen maar voor een connected device met Live functies hadden ze dat ook anders kunnen oplossen.

De keuze is voorol op een Live apparaat gevallen vanwege files en flitsers. De files gaat wel goed, maar mobiele flitsers heb ik minder vertrouwen in. Als tomtom gewoon een lijstje zou laten zien op de route die je gaat rijden, kan ik checken met mn smartphone en hoeft ik me er niet meer druk om te maken.

Kortom, niet de beste aankoop en een faal van TT wat mij betreft.
Met de nieuwe navigatie van android waarmee je offline kan navigeren (weliswaar maar naar 1 bestemming) en dat WP7 waarschijnlijk in januari ook met bing navigatie komt zullen ze tomtom en concurrenten moeilijker krijgen. Alleen de iPhone heeft dan geen standaard nav.
Ik begrijp de frustratie's, ik heb zelf de 1005.
Je moet nog even geduld hebben, later deze maand komt eindelijk de nieuwe map beschikbaar welke terug getrokken was ivb problemen met de online update tool.
TomTom zal uiterlijk medio Q2 alle online feature's beschikbaar hebben.

Veder werkt de 1005 prima en ik ben heel tevreden met het toestel met wat het kan en allemaal doet.

We hebben gewoon even pech dat nog niet alles werkend af is wat betreft het online gebeuren.
Erg leuk een navigatiesysteem. Wat eis je aan functionaliteit?

1. Navigeren
Dat lukt dus niet goed met een verouderde kaart. Al diverse maken voor een afgesloten weg gestaan, omgereden etc.

Als je blij bent met wat het buiten navigatie verder allemaal kan en doet en dus kennelijk geen navigatie nodig hebt ben je misschien goed af met dit prul... zelf zou ik dan een iPhone, iPad ofoz kopen...

De rest van de functionaliteit komt op afstand. Hiermee diskwalifieerd TomTom zich absoluut als A-merk. bij aldi koop je voor €80 betere navigatieapparatuur.

NB het is nu 17 maart... nog geen kaarten.

Gelukkig heb ik nu een android telefoon.... erg leuk voor wat het verder allemaal kan, maar ook nog beter in navigeren!

Ik ben gewoon bestolen: na een half jaar nog de beloofde (en betaalde) diensten en functionaliteit niet geleverd!
Mijn tt stopte in het buitenland er gewoon mee. Dit was het tweede apparaat en ik ben er klaar mee. Dank voor je tips!!!!