Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards) Review

muja 25 november 2010, laatste update op 25 november 2010, 5.331 views

Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)

Pluspunten

• Goede koelprestaties
  • op 7 volt prettig geluidsniveau
  • eenvoudig te monteren
  • Goede pasvorm

Minpunten

• wel een 4 pins stekker maar geen toerentalregeling via de videokaart
  • sier-stickers op de fan assembly zitten op bepaalde plekken los

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 5
Ik heb gisteren een Gelid Icy Vision Rev 2.0 gemonteerd op een Sapphire Radeon 6870. Ik heb eerdere ervaring met koelers van thermalright en scythe maar ik wilde deze koeler eens uitproberen.

Uitpakken van de koeler en eerste indruk.
De koeler zit goed en degelijk verpakt in een op maat gemaakte blister verpakking. Deze is overigens ook zonder schaar open te maken. Prima. Wat de eerste indruk wel een beetje verpest is de wat los zittende stickers op de fan assembly van de koeler. Dit doet een beetje slordig aan.

Compatabiliteit.
Op de verpakking staan de volgende kaarten waar de koeler compatible mee is: HD4850, HD4870, HD4890, HD5830, HD5850 en HD5870. 9800GT, 9800 GTX, GTS250, GTX260, 275, 280, 285, GTX460, GTX465, GTX470 en GTX480. De 6800 serie van ATI staat er dus niet bij.
De GPU koeler past gelukkig probleemloos op een 6870. Helaas is dit niet zo voor de VRM koeler.

VRM Koeler modden voor 6870.
Na het verwijderen van de stock cooler van de Sapphire 6870 bleek dat de 6800 serie van AMD een makkelijke kaart is om mee te werken. Alle onderdelen die gekoeld moeten worden zijn goed bereikbaar. De enige uitdaging zat hem in het VRM gedeelte. Er zijn 4 voltage regualtors die gekoeld moeten worden maar aan een kant zitten er hoge condensatoren en tussen de voltage regulators in zitten weerstandjes die hoger zijn dan de VRM chips zelf. Ik heb uiteindelijk de bijgeleverde VRM koeler zo kunnen modificeren dat deze op de 6800 serie past. Om dit voor elkaar te krijgen heb ik een aantal vinnetjes van de VRM koeler verwijderd. Op deze manier zaten de condensatoren niet meer in de weg. In de VRM koeler heb ik vervolgens gaatjes geboord die overeenkomen met de plek waar de gaten in de kaart zitten. Vervolgens heb ik van een oude koperen AMD shim koperen plaatjes genkipt ter grootte van de VRM chips. De koperen plakjes heb ik met Arctic Silver Thermal adhesive onder de VRM koeler gelijmd precies op de plek waar de chips zitten. Nadat de lijm uitgehard was heb ik de VRM koeler met de 4 koperen plakjes zo gelapt dat deze perfect vlak was. Dit geheel zit nu met reguliere koelpasta op de VRM chips gemonteerd zonder dat de koeler contact maakt met de te hoge weerstanden.

Geheugen heatsinks
Om mijn warranty niet meteen te voiden heb ik de geheugensinks eerste gelapt en vervolgens met de bijgelverde tape op de geheugenmodules gemonteerd. In de toekomst ga ik ze wellicht nog lijmen met Arctic Silver thermal Adhesive. Ik heb nooit zo'n vertrouwen in thermal tape gehad.

GPU Koeler monteren
De GPU koeler zelf is voorzien van 4 getapte gaatjes. Daar kan dan weer een vierkant plaatje tegenaan geschroefd worden met gaten voor allerlei verschillende videokaarten. Het montagesysteem blijkt prima te werken en is eenvoudig te monteren. Als koelpasta heb ik Arctic Silver 5 gebruikt.

Ventilatoren en de 4 pins stekker
De ventilatoren van de koeler zijn voorzien van een 4 pins stekker. Deze kan zo in de videokaart zelf worden geprikt. Ik had verwacht het toerental van de fans te kunnen regelen met de videokaart zelf. Dit was een tegenvaller: In werkelijkheid zijn er maar 3 pinnetjes aangesloten en werkt de toerentalregeling van de videokaart niet. Op 12 Volt maakt de Gelid koeler toch wel een behoorlijke bak herrie. Uiteindelijk heb ik de koeler rechtstreeks op een Molex connector aangesloten op de +12V en +5V. Op 7 Volt is het geluidsniveau van de Gelid koeler aangenaam.

Prestaties
Met de stock cooler was de GPU idle zo'n 42 graden. Onder load liep dit op tot ruim 70 graden. Met de Gelid koeler is de GPU idle < 30 graden. Onder load in games blijven de temperaturen onder de 45 graden. Ik ben zeer tevreden over de koelprestaties.
Ik heb nog niet veel tijd gehad om te testen wat ik qua overclock maximaal uit de kaart kan halen. Het geheugen wil niet veel harder dan 4800 MHz. Dit is wellicht nog te verbeteteren door de heatsinks echt op het geheugen te lijmen. Op 1.3V is de GPU in ieder geval stabiel op 1075 MHz.

In Furmark krijg ik de volgende resultaten:

Op stock snelheden met de GPU op 900 MHz@1,175 volt, het geheugen op 1050(4200) schommelt de temperatuur rond de 47 graden met een piek van 49 graden met de fans @ 7 Volt.

Overclocked schommelt de temperatuur rond de 53 graden met een piek van 57 graden met de GPU op 1075 MHz@1.3 Volt, het geheugen op 1200(4800) en de koeler fans @ 7 Volt.

Heb jij ook een Gelid Solutions ICY Vision Rev.2 (All VGA Cards)?

Zeer goede review, toch opvallend hoe blijkbaar de designs van fabrikanten en de HD6850 en HD6870 van elkaar verschillen.

Gisteravond zelf (gefrustreerd) deze koeler op mijn kaarten willen klussen, ondertussen zit hij op één van de kaarten. Ivm ruimtebeperking kan de koeler in mijn geval niet(!)CrossFire opstelling gebruikt worden.Meer foto's in Picasa album.

Edit: Aanvullende info;
Mijn huidige CrossFire set-up, met de stock kaart (wel voorzien van RAM heatsinks) als primaire en de kaart met de Gelid als secundaire kaart
Temp 1: +- 47 graden idle, +- 86 graden load (Furmark Multi-GPU 1920x1080 4xAA)
Temp 2: +- 31 graden idle. +- 56 graden load (Furmark Multi-GPU 1920x1080 4xAA)
En dat terwijl de fans op Gelid maar op 50% draaien. Helaas vermoed ik dat Furmark de primaire kaart veel meer belast. Dit zie ik ook in alle spellen trouwens.

Klopt dat wel?

[Reactie gewijzigd door shufflez op 27 november 2010 16:25]

Kennelijk is er bij mijn sapphire 6870 dan wat veranderd wat de toerentalregeling van de ventilatoren betreft. Ik kon de fans inderdaad wel rechtstreeks op de 4 pins connector van de videodekaart aansluiten maar dan wilde hij toch echt alleen maar op 12 volt draaien: Stil is anders ;) Ik heb dit geprobeerd via de Trixx Utility van Sapphire.

Zijn de fans van de stock 5870 koeler 3 of 4 draads?
De stock 6870 fan is daadwerkelijk 4 draads.

[Reactie gewijzigd door muja op 25 november 2010 17:05]

5870 is exact dezelfde aansluiting als die van het kabeltje aan de fans zelf op de gelid koeler.
Stock fan op HD6850's is maar 2(!) draads, dat is wel vreemd!
Overigens heb ik hier 2 XFX HD6850's, welke beide een verschillende koeler hebben!
De één heeft een 'normaal' systeem, de andere een heatpipe.
Zie: http://picasaweb.google.c...QYay731Ag?feat=directlink

Ondertussen de 'normale' koeler vervangen door Gelid Icy, maar helaas kan ik de ventilatoren daarvan nu niet regelen. Ook niet via verloop naar mobo-fan.

Edit: link naar foto toegevoegd

[Reactie gewijzigd door shufflez op 27 november 2010 13:52]

De Revieuw is niet helemaal correct, de Koeler kan wel degelijk op de ATI kaart direct worden aangesloten en is te regelen via de ATI/AMD Catalyst software, op mijn 2 HD5870's werkt het iig prima !

De stickers van de koeler zitten bij mij niet los, dit is dus een persoonlijke ervaring gok ik. Wel jammer voor je, maar dit maakt het product er niet slechter om :) Want goed koelen doet ie zeker, en zelfs als de fans volluit draaien is hij stiller als een boxed koeler ;)
Helaas is jouw reactie niet helemaal correct, aangezien bijv. de XFX HD68xx een andere configuratie heeft. De fan-aansluiting op mijn XFX HD6850 is 2-polig. De fan-connector van Gelid is 4-pins, maar 3-polig.

Stickers op de ventilatoren zitten bij mij ook los, maar die druk je zo vast. Helaas is het niet mogelijk om deze koelers in CrossFireX te gebruiken op mijn moederbord. Met de ventilatoren op de Gelid Icy Vision Rev.2 neemt deze namelijk 3(!) PCI sloten in.

Tenzij ik het onderste PCIe 8x slot (Asus P6X56D-E moederbord) gebruik, wat weer onmogelijk is in mijn kast. Erg jammer, terwijl Gelid in hun persbericht roept "The “Rev. 2 ICY VISION” is both CrossFire and SLI compatible on a number of cards". Qua aansluiting is het compatible, maar qua plaatsing helaas niet. Tenzij je de fan's van de bovenste kaart af laat, wat weer niet aan te bevelen is.

[Reactie gewijzigd door shufflez op 27 november 2010 13:40]

Prima review Muja. Ook een vrij fatsoenlijke overclock die je behaalt met je 6870. Mijn 5870 ga ik daarentegen toch maar uitrusten met een Accelero Extreme PLUS, want die levert voor dezelfde prijs toch betere prestaties.
Dat is ongetwijfeld een goede keuze. Met die Accelero hoef je ook niet met de VRM koeler aan de slag. Wat me wel bevalt aan de Gelid is dat deze net iets kleiner is dan de videokaart. Die Accelero is toch best een lomp ding.
Ook hier heb ik andere resultaten/ervaringen! Op mijn HD6850 steekt de Gelid Icy namelijk nogal uit! Hij kan door de DVI-connectoren niet over de gehele kaart heen gemonteerd worden. Zie voor foto: http://picasaweb.google.c...XVzOkS1BA?feat=directlink

Hierdoor moet de koeler 'achterstevoren' op de kaart, waardoor deze een aantal centimeters over de achterkant van de kaart uitsteekt! Daardoor is de power-connector weer minder goed bereikbaar.

Edit: link naar foto toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door shufflez op 27 november 2010 13:54]

Nette review.
Lekker basic, geen eindeloze grafiekjes (ben ik zelf nooit zo'n fan van) en alle belangrijkste punten besproken.
Denk toch binnenkort ook maar zo'n unit op mn 5850 te prakken, aangezien deze af en toe toch wel richting de 80 graden wil gaan en dan veel lawaai maakt.
Update:

Compatible to:*
AMD™: HD4850, HD4870, HD4890, HD5830, HD5850, HD5870, HD6850 & HD6870
Nvidia™: 9800GT, 9800GTX, GTS250, GTX260, 275, 280, 285, GTS450, GTX 460, GTX465, GTX470, GTX480, GTX560TI, GTX570 & GTX580.

Compatibility staat dus vanaf heden wel op de site ;)
Wederom een update :

Rev. 2 ICY VISION (GC-VGA02-01)

Compatible to:*
AMD™: HD4850, HD4870, HD4890, HD5830, HD5850, HD5870, HD6850, HD6870, HD6950* & HD6970*
Nvidia™: 9800GT, 9800GTX, GTS250, GTX260, 275, 280, 285, GTS450, GTX 460, GTX465, GTX470, GTX480, GTX550TI, GTX560TI, GTX570 & GTX580
Weet iemand of deze koeler ook op een MSI R5770 Hawk past?
Wat is de hoogte van de koeler inclusief de kaart als hij gemonteerd is? Ik ben van plan er een op mijn 5850 te plaatsen in een Antec Fusion Black behuizing. De beschikbare ruimte is krap, daarom wil ik vooraf inschatten of het gaat passen of niet.

Alvast bedankt.
3 sloten hoog.

Edit: maar dat weet je vast al nu jaartje later,lol.

[Reactie gewijzigd door kobus71 op 14 september 2014 18:03]