XFX GeForce 6800 XT 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T42K-VDE(3,R) Review

HyPeRSTiLe 4 september 2006, laatste update op 7 september 2006, 1.751 views

XFX GeForce 6800 XT 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T42K-VDE(3,R)

Pluspunten

• Prima prestaties voor weinig geld op een ouwe moederbord.
  • Redelijk goed over te klokken.
  • DDR3 geheugen

Minpunten

• Maakt veel herrie.
  • Lastig uit de het slot te halen omdat het koelgeheel behoorlijk in de wegzit. (Je kan niet bij de witte sluiting om het uit het agp-slot te duwen.)

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Deze videokaart is in juli gekocht.
Pas sinds kort heb ik hem goed aan de praat gekregen.
Door (waarschijnlijk) een corrupte directx versie op de windows xp inclusief SP2 cd. Hierdoor kreeg ik standaard al artifacts na een halfuurtje spelen. Dit bleek alleen bij directx spellen te gebeuren en niet bij opengl spellen. Vandaar dat ik voor oplossingen bij directx ben gaan zoeken.
Nieuwe install met een andere windows cd heeft alles opgelost.

De specs van mijn systeem zijn als volgt:
intel P4 2,8 Ghz HT met 2*1GB DDR400 geheugen.
moederbord asrock p4vm800
Voedig FSP 350Watt.
en de desbetreffende XFX 6800 XT

De kaart wordt geleverd in een doos met een ontzettend debiel verhaal op de achterkant en een grote hond op de voorkant.
In de doos vinden we de kaart, een molex splitter, een video-out kabel en een dvi-analoog converter. Verder een boekje met installatieaanwijzingen en een cd met drivers.
De kaart is voorzien van 2 DVI aansluitingen en een video-out. Een molex-aansluiting dient voor stroomvoorziening.
De kaart is getest op systemen met 250, 350 en 450 Watt voedingen. Het werkte op alledrie de systemen prima. In principe hoef je dus niet een 500 Watt voeding te kopen zoals staat aangegeven op de doos als minimale vereiste.

De kaart is geklokt op 350Mhz met gDDR3 geheugen op 1000Mhz. Ik heb hem zelf tot 400Mhz stabiel kunnen klokken en daarna had ik er geen geduld meer voor (het steeds weer testen etc etc). Misschien dat ik in het vervolg verder overklok, volgens de tests kon hij tot 473 Mhz overgeklokt worden.
Het is mij niet gelukt om de pipes te unlocken. Er zit hier een NV41 core in en geen NV40 core, misschien dat dat de oorzaak was.

De kaart heeft een grote koeler erop met groene verlichting. Ik ben niet zo iemand die constant in zijn kast kijkt dus voor mij was dat niet nodig. Mijn kast heeft ook geen raampjes dus ik zie er ook niets van. Maar voor de casemodders zal het vastwel iets leuks hebben.

Wat meteen opvalt zodra je de kaart erin hebt en de computer aandoet, is dat je de fan hoort. Hij maakt veel lawaai. Het geluid van de fan overstemt het geluid van mijn cpu- en casefan. Dit zou eenvoudig op te lossen zijn door er een andere koeler op te zetten. Ik ben niet een enorm anti-computergeluids freak dus ik stoor me er niet heel erg aan. Ik ga wel binnenkort mijn pc van boven het bureau naar onder het bureau verschuiven.

Prestaties:

Ik speel alles max. op 1024*768 dit is de beperking van mijn tft uit '99. Dat was dus ook het idee erachter dat ik deze kaart kocht. Ik hoefde immers niet in al die hoge resoluties te kunnen spelen. Neem tevens in gedachte dat ik ben overgestapt van een ti4200. Voor mij was alles een behoorlijke sprong vooruit.

In 2 van mijn computers was de behaalde score in 3dmark 2005 zo rond de 3400 punten. Hoger heb ik hem niet gekregen op stock.

Ik speel vaak battlefield2 maar zet de opties niet op het hoogst. In combinatie met veel spelers op een server trekt ie het niet en gaat alles schokkerig. Een extra reep geheugen verbeterde dit redelijk. Ga je voor eyecandy dan zul je wel wat frames moeten inleveren. Ik ga voor score dus ik lever wat eyecandy in.

Een potje hl2 deathmatch gaat soepel onder 10 man in een server. Zodra het drukker wordt dan gaat het iets moeizamer. Toch nog wel speelbaar.

Quake4 single player speelt op high soepel waar ik ook weinig tot geen last had van schokkerigheid.
Dit geld ook voor de Prey demo die ik heb uitgeprobeerd.

Temperaturen zijn idle rond de 55graden en 65 graden onder load.

Conclusies:
Ik had weinig geld, geen zin om alles te upgraden en koos voor een 150 euro oplossing op een AGP moederbord. Gezien waar ik eerst mee zat opgescheept ben ik wel behoorlijk vooruitgegaan.
Ik heb deze kaart gekozen boven de beschikbare 7600GS kaarten die slechts DDR2 geheugen hebben en tevens ook lager geklokt zijn uit dezelfde prijscategorie.
Voor 150 (nu trouwens nog maar 129) euro een goede oplossing als je wel een beetje de nieuwe spellen wil spelen maar niet alles wil upgraden.

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 XT 256MB DDR3 (AGP, 2x DVI) PV-T42K-VDE(3,R)?

Aardige survey!

Voor de duidelijkheid kan je wat kopjes toevoegen met de [b] tags. Daarnaast:

De specs van mijn systeem zijn als volgt:
intel P4 2,8 Ghz HT met 2*1GB DDR400 geheugen.
moederbord asrock p4vm800
Voedig FSP 350Watt.
en de desbetreffende XFX 6800 XT

Dit kan je het beste verwerken in de kop van de survey (kijk bij geavanceerde opties). Dit is voor de lezer 10x duidelijker dan als je het noemt in de tekst!

En voor de leukigheid een pic van de kaart en/of doos :)
Tnx!
Ik heb je advies opgevolgd en bovenstaand verhaal een klein beetje aangepast.
Zodra er meer spellen passeren, pas ik het verhaal ook aan.
De foto's komen nog, mocht er nog iets missen dan hoor ik het graag.
Weet iemand hoe je deze kaart kan overklokken ??

Heb sinds zaterdag deze kaart, bevalt prima !!

In het Install menu staat een button om overklokken aan te zetten maar verder ???

Groet,
Zeeuw32
Ik heb zelf ook deze kaart (XFX GF6800 Extreme Edition) maar dan met 512mb ram erop. Ik heb 2 van deze kaarten, beide de pci-e varianten, om ze in SLI te gaan draaien op een DFI Lanparty NF4 SLI DR Expert met een AMD Opteron 165 Dual Core, met 1024 mb dual channel ram. Helaas heb ik nog geen scores voor jullie, maar ik ben wel erg benieuwd wat de bevindingen ervan zijn. Reviews ervan vinden blijkt erg moeilijk.