Specificaties 13,3" (1440x900), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010) Review

HansMonasso 24 november 2010, laatste update op 24 november 2010, 1.806 views

Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)

Pluspunten

• licht, extreem goede batterij, dun, stil

Minpunten

• mist optische schijf, niet de goedkoopste.

Ik was op zoek naar een vervanging van onze MacBook omdat het uithoudingsvermogen van de batterij behoorlijk achteruit is gegaan. Mijn oog viel op de nieuwe MacBook Air omdat ik merk dat ik een notebook pas onderweg ga gebruiken wanneer het meenemen van zo'n ding me zo min mogelijk moeite kost. Het gewicht moet minimaal zijn (1,32 kg) en de accu moet bij normaal gebruik gewoon 8 uur mee kunnen gaan. Het liefst laat ik het accublok gewoon thuis.

Ik heb deze MacBook Air besteld via de AppleStore. Het viel me op dat de levertijd die aangegeven stond bij het product bij de uiteindelijke bestelling niet werd gehaald. Ik vermoed dat dit te maken had met de toevoeging van Microsoft Office voor de Mac maar het is natuurlijk belachelijk dat hiermee de levertijd met twee weken omhoog schiet. Een ander minpuntje was het feit dat volgens de AppleStore er een verlicht toetsenbord op zou zitten. Deze informatie bleek niet correct te zijn.

De MacBook Air wordt geleverd in een prachtige doos zoals we dat van Apple gewend zijn. In de doos vinden we de MacBook Air, een USB key met recovery software en een voedingsblok met twee losse stroomstekkers. (kort en lang)

De totale afwerking van de machine is helemaal perfect. Alles sluit keurig op elkaar aan. Het enige minpuntje dat ik kan bedenken is dat de machine in gesloten stand iets in te drukken is. Het scherm geeft aan de achterkant iets mee.

De MacBook Air heeft twee USB sloten waarvan er eentje links en eentje rechts van de machine zit.
Verder heb je een Mini DisplayPort om een monitor te kunnen aansluiten, een kaartlezer (SD) en een hoofdtelefoon uitgang. De voeding sluit je aan met een magnetische connector op de zogenaamde MagSafe poort.

De machine start op in minder dan 14 seconden. Daarnaast is de machine helemaal stil. Voor zover ik weet zitten er geen bewegende onderdelen meer in. (cor. er zit wil een fan in maar die heb ik nog niet gehoord) De harde schijf is vervangen door 128GB flash storage. Overigens heb ik de machine in twee weken tijd maar één maal opgestart.

De looptijd van de batterij heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen maar wat wel opvalt is dat je wanneer je de machine dichtklapt en drie dagen later weer opent hij gelijk weer voor je klaar staat zonder noemenswaardig batterij-verbruik. Acht uur non-stop werken lijkt geen enkel probleem te zijn.

Ik gebruik deze machine voor wat Office werk (mail, Word en Excel) en het reguliere Internetwerk. De twee GB geheugen zijn hiervoor voldoende en alle programma's draaien voor mijn gevoel lekker snel. Dat heeft ongetwijfeld ook te maken met de flash storage.

De ingebouwde webcam geeft een goed beeld en het trackpad en het toetsenbord doen wat je er van verwacht. Alleen mis ik een DEL knop en mag van mij de Enter toets wel iets groter zijn.
Het 13inch beeldscherm is prachtig maar heeft een mindere kijkhoek dan mijn Samsung monitoren. De resolutie is 1440 bij 900 pixels.

Kortom: een notebook zoals een notebook hoort te zijn. Klein en licht met een uitstekende accu-duur.

Heb jij ook een Apple MacBook Air 13.3" 128GB (najaar 2010)?

De DEL knop = fn + Backspace, just like any Mac ;)

Optische schijf is los te koop, wat hem nog duurder maakt :)

Leuke review verder, ik twijfel nog tussen een 11,6, een 13,3 of gewoon mijn Macbook Pro 15 i.c.m. iPad behouden
Je kan niet alles hebben he;)
In die dikte van de behuizing past gewoon geen optische drive haha.
Maar ik gebruik mijn optische drive eigenlijk nauwelijks meer :D

Maar goede review.
En de prijs is ie echt waard ;)
Correctie: enige draaiende onderdeel is de fan:

(Rechtsboven) om alles koel te houden :).
Ik heb hem nog niet gehoord!