Acer AL1751As (17", 8ms, DVI, D-sub) Review

Loogie 8 november 2006, 686 views

Acer AL1751As (17", 8ms, DVI, D-sub)

Pluspunten

• Goede beeldkwaliteit,
  • Over het algemeen een stevige/solide uitstraling,
  • DVI-kabel bijgeleverd (had ik niet verwacht, dus een plusje).

Minpunten

• Uitklappen/verstellen van de voet gaat redelijk stroef,
  • Weerkaatsing van het powerledje op de voet.

Ik heb mijn oude Laser CRT ingeruild voor een Acer 1751As, dus bij deze een review:

Het vorige scherm
Zoals ik zei had ik eerst een 17" CRT van Laser. Deze monitor had ik overgenomen uit het computerhok op de VU waar ze nieuwe monitoren hadden gekregen. Voor 15euro was dit een prima monitor, maar het was een bakbeest. Door de grootte van het scherm paste deze niet recht op mijn bureau met als gevolg dat ik dus standaard schuin achter mijn pc moest zitten (en daar wordt je niet vrolijk van). Dus moest er een nieuwe monitor komen die wel zou passen. Ook moest hij DVI hebben en passen bij de 'look' van mijn bureau/werkplek/speakers. Uiteindelijk heb ik dus de Acer 1751As gekocht :).

Bijzonderheden (mbt koop)
Ik kocht het scherm bij Dixons in Hoofddorp (voor de bekenden onder ons) en mocht hem ter plekke in werking zien. Geen dode pixels als onaangename verassing thuis dus. Verder zat er in de verpakking een audiokabeltje om de speaker aan te sluiten, een standaard DSUB-kabel, een DVI-kabel en een (uiterst beknopte!) handleiding op papier en CD.

Het scherm zelf
In vergelijking met de Laser CRT die ik gewend was is het beeld op het scherm van Acer bijzonder natuurgetrouw en komen de kleuren mooi uit op het scherm. Na lang GoT doorzoeken was ik bang voor zwart dat geen zwart was (en de andere bekende problemen zoals leakage), maar dit valt ook reuze mee. Het Windows XP scherm ziet er prima uit (qua kleur en zwarte achtergrond). Ik ben nog steeds aan het prutsen met de contrast en helderheid instellingen (dat heb ik altijd :P), maar ook hier ben ik in principe niet ontevreden over (beetje fel, maar wellicht komt dat door de kwaliteit die ik eerst gewend was).

De buitenkant van het scherm ziet er stevig/degelijk uit en de knoppen (in de voet van het scherm) voelen ook stevig aan. Misschien is de voet zelf iets te stevig, want bij toen ik de monitor wilde installeren moest ik flink trekken om de voet omgeklapt te krijgen (tot het punt waarop je denkt dat dit niet de bedoeling kan zijn ;)). De monitor heeft ook nog een speaker in de voet, maar de geluidskwaliteit is (zoals verwacht) niet om over naar huis te schrijven. Er zijn echter ook minder leuke dingen. Het beeld spiegelt bijvoorbeeld behoorlijk en vooral als je er niet dicht voor zit is de spiegeling eigenlijk ronduit irritant. Een ander minpuntje is het ledje (blauw) in de voet. Het ledje 'weerspiegelt' in het oppervlak van de voet zelf, waardoor er een heel stuk helemaal blauw wordt. Dat is best vervelend en ik moet zeggen dat ik me er best aan erger als ik net ff een dvdtje probeer te kijken. Het dopje van mijn USB-stick doet nu dienst als 'ledverduisteraar' zodat ik het schijnsel niet meer hoef te zien.

Voor Ún Nadelen

Zie iets hieronder :).

Persoonlijk oordeel/ Conclusie
Op een paar kleine dingen na is de Acer een prima TFTtje. Ik heb in ieder geval geen enorm grote minpunten kunnen ontdekken Ik ben er zeker tevreden mee :).

Heb jij ook een Acer AL1751As (17", 8ms, DVI, D-sub)?