BenQ FP71GX (17", 4ms g>g, DVI/D-sub, Zilver) Review

sjaakaq 9 juli 2007, 874 views

BenQ FP71GX (17", 4ms g>g, DVI/D-sub, Zilver)

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Reactietijd
  • DVI

Minpunten

• Beperkte ergonomische instelmogelijkheden
  • Geen 16,7 miljoen kleuren

Vorig Scherm:
Mijn vorige scherm was een 17" CRT, de Hansol 710P. Nieuw (in 2001) was dit een monitor uit de hogere regionen der consumentenmonitoren en ook nu kan hij met 1600x1200x75Hz nog goed mee. Toch begon hij wat kuurtjes te vertonen zoals een wat vervormd beeld in de hoeken, terugspringen naar 60Hz en enge geluiden maken bij wisselen van resolutie. Ook de brightness was niet meer wat 'ie geweest was; zelfs na hevige gammawijzigingen was zwart nog evenzwart als donkergrijs Ik had dus een nieuwe monitor nodig, enb ik wilde bewust geen 19" vanwege te groot en toch dezelfde resolutie (1280x1024), dus besloot ik een monitor met een gevestigde reputatie te kopen. Tel daarbij op de zeer competitieve prijs (¤188,- inclusief verzendkosten) et voilà.

De review:
De verpakking van de monitor is goed: in twee blokken schuim en een plastic zak. Verder zit er een handleiding, die bestaat uit 3 plaatjes, bij en een garantieboekje. Daarnaast een power-, DVI- en D-SUB-kabel. Meer heb je ook niet nodig.
De"ergonomische mogelijkheden" van de monitor zijn beperkt tot het "kiepen en kantelen" van de monitor. In hoogte verstellen, pivot etc. zitten er niet op. De grijs>grijs responstijd is 5 sec. dankzij het TN Overdrive paneel. In games (FIFA 2006, Tony Hawk's Underground 2, San Andreas en Grim Fandango ) heb ik nog helemaal niks gemerkt van ghosting. Bij de bekende testfilmpjes met een snelbewegend wit vierkantje op een zwart vlak zie je het wel, maar then again, wie speelt er anno 2006 nog pong .
Het scherm kan met DVI of D-SUB (of allebei) worden aangesloten. In DVI mode kun je de kleuren niet automatisch laten calibreren (zelf heel eenvoudig te doen) en kun je ook de geometrie van het scherm niet aanpassen (lekker boeiend, is ook niet nodig). Wel krijg je er wat scherper en vooral preciezer digitaal beeld voor terug. Geen wereld van verschil, maar goed, als je de keuze hebt zou ik DVI kiezen. O ja, ik dacht eerst dat je bij 1280x1024 een vervormd beeld krijgt (op de meest CRT's is dit ook zo), maar de monitor zelf heeft fysiek ook een 5:4 verhouding (i.p.v. de bij CRT's gebruikelijke 4:3) dus een rondje is een rondje en geen ovaal (tja, eerste TFT hè, dus ik wist van niks )
Ik heb geen dode-pixelgarantie genomen, en ik heb er tot nu toe ook geen kunnen ontdekken. De monitor heeft gelukkig niet van die lipglosscoating die je wel eens op laptops ziet (ik weet niet of er ook standalone-TFT's zijn die dat hebben), dus je make-up zul je nog steeds in de spiegel moeten doen.
Het contrast is 500:1 en is IMHO voldoende. Een zwart vlak schijnt mij ook zwart, al zal het ongetwijfeld niet 100% zwart zijn. "Normale mensen" zullen dit echter nauwelijks merken. De helderheid kan tot op standje bouwlamp worden opgevoerd, maar ik heb hem op een keurige 40% gezet; mijn ogen moeten langer mee
De kijkhoek is, volgens mij, erg goed. Van boven naar beneden kijken zorgt wel voor wat andere kleuren, maar tekst e.d. kun je gewoon blijven lezen. De kijkhoek links-rechts verbaast me echt, je kan rustig met 3 mensen achter de PC zitten, iedereen krijgt (ongeveer) hetzelfde beeld. Again, voor "normale mensen" geen enkel probleem.
De monitor kan 16,2 miljoen kleuren weergeven, dus niet het hele RGB spectrum van 16,7 miljoen. De ontbrekende kleuren worden gedithered. Op je Windows-desktop en bij desktopwerk heb je daar geen last van; dat gebruikt niet zo veel kleuren natuurlijk, althans niet meer dan 16,2 miljoen. In films en games zou je er theoretisch last van kunnen hebben. Ik heb het 1x gezien, de rest van de tijd was ik te druk bezig met gamen/de film volgen om het op te merken denk ik.
De kwaliteit van de monitor is oké. De knopjes liggen niet los in de kast, en de voet heeft gewoon rubberen nopjes. Verwacht geen brushed-aluminium afwerking of gietzijzeren elementen, maar gewoon goed geassembleerd plastic Alleen het haakje dat de snoeren achter je monitor bijeenhoudt doet een beetje McDonalds Happy Meal speeltje aan.
De vormgeving is strak en simpel, namelijk rechthoekig en grijs met zwart. Niets bijzonders, geloof ik. Bij mij zitten er rechtsboven twee stikkers op de rand. Ik heb er geen last van (ze zitten tenminste recht ) maar voor de mierenneukers kan dit een puntje zijn. Ook vond ik het erg lastig de kabels aan te sluiten; je moet dit doen voordat je de voet eraan zet (om het enigszins eenvoudig te houden), maar zelfs dan is het pielen; je kan een TFT niet ff op z'n kant leggen ofzo (denk ik ). Maar dat is slechts een eenmalig euvel. Het OSD doet z'n werk. Net als op 99% van de monitoren kun je brightness/contrast aanpassen zonder eerst naar het OD te gaan. Switchen tussen DVI en D-SUB moet wel via het OSD, maar ook dat is in 3 klikken gebeurd. Ook zit er een intrigerende i knop op, geen idee wat die doet .

Heb jij ook een BenQ FP71GX (17", 4ms g>g, DVI/D-sub, Zilver)?

Nette review, alles wat er in hoort te staan staat erin. Ikzelf ben opzoek naar een zo goedkoop mogelijk (wel een bekend merk) TFT scherm, grootte/kleuren maken op zich niet veel uit. Het scherm ga ik gebruiken als 2e scherm, dwz muziek/msn/cheats (voor als ik aan het gamen ben)/toolbars voor mediabewerking etc. Dit was de goedkoopste TFT van een bekend merk (op een Berlinea na) en had ook een PRS. Je hebt me overtuigd :)