Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Apple TV (2010) Review

Luxurydiver 23 oktober 2011, laatste update op 23 oktober 2011, 36.533 views

Apple TV (2010)

Pluspunten

• Je muziek en video's van je iOS devices (streaming) en je Itunes kunnen afspelen in goede kwaliteit.
  • Youtube en Vimeo beeldkwaliteit en zoek functionaliteit is fenomenaal.
  • Al je Apps vanaf je Iphone en Ipad zijn fullscreen via Airplay te bekijken.
  • Op de toekomst gericht met Apps, Plugins en Gaming mogelijkheden

Minpunten

• Geen vervanger voor mijn HDX1000 die al mijn 1080p DTS-HD films nog moet afspelen.
  • Momenteel nog geen vervanger voor een SONOS systeem, daar de internet radio functionaliteit van de Apple TV echt heel erg basic is.

Geluidskwaliteit Score: 3
Sinterklaas was er voor mij vroeg bij dit jaar en kwam met een mooie Apple TV die in mijn schoen zat en speciaal door de Sint uit Frankfurt is meegenomen.

Wat zit er in de doos?
In de bijzonder kleine doos (Iets groter als een Kubus Magic) zit een 1,5 meter lange stroomkabel, de Apple TV en twee instructieboekjes + de welbekende stickertjes.

Waarvoor heb je hem gekocht?
Twee redenen:
1. Om muziek vanaf mijn IOs devices (Ipad en Iphones) en de Apple computers via de Apple tv op mijn receiver af te spelen.
2. Voor de Internet radio mogelijkheid.
Daarnaast wil ik hem incidenteel gebruiken om familie fotos te bekijken, youtube surfen en de flickr mogelijkheid voor inspiratie. Ik twijfelde een lange tijd of ik niet beter de SONOS kon vragen aan de Sint, maar omdat de Apple TV meer dan alleen muziek afspeelt en via toekomstige firmware updates meer zal kunnen, ging ik toch voor de Apple.

Aansluiten
Het aansluiten ging heel simpel, hdmi kabel in de Apple tv naar mijn Pioneer vsx-1020 receiver, stroom kabel erin en draaien maar. Dan krijg je direct het Apple TV logo op je TV met de vraag welke taal je wil instellen om vervolgens je WIFI netwerk te kiezen. Je klikt met de miniscule afstandsbediening je password in en dan kan het feest gaan beginnen. Want vanaf toen kon ik mijn Iphone en Ipad gebruiken via de Remote App voor de invoer van usernames en passwords (Youtube, Flickr, Mobileme en alle andere zoekopdrachten).

Aansluitingen
1 HDMI
1 Optical out
1 Ethernet
1 Mini USB (Jailbreak + andere opties)
1 Power ingang
1 ingebouwde Wifi N adapter

Homesharing.
Ik wilde nu vanaf een van de iOS devices de Itunes library van een van de Macs gaan benaderen. Helaas dat ging niet direct ik moest eerst homesharing aanzetten. Nadat ik dat op alle iOS devices en Apple computers had aangezet kwam ik bij het eerste probleem. Mijn vrouw haar Apple heeft een eigen Itunes ID om haar Iphone van haar eigen gegevens, apps en gekoppelde creditcard info te voorzien. Nee, zegt Apple je mag homesharing met slechts 1 account aanzetten! Dit zou betekenen dat je in een huis met meerdere aparte Itunes accounts en gekoppelde creditcards, je slechts 1 library via je Apple TV kan aansturen! Erg jammer dat Apple hier niet over heeft nagedacht, daar je natuurlijk nooit je vrouw je eigen creditcard uitleent, zelfs niet om Apple dingen te kopen ;) (Geintje)

Bediening via de iOS Remote app.
Na van de frustratie bekomen te zijn ging ik de TV bedienen via de remote app op de Ipad en kon ik het hele menu via de Ipad bedienen en alle Itunes gekoppelde bestanden benaderen. De remote app is bijzonder gemakkelijk in gebruik, echter het zou handig zijn om de invoer van de bediening visueel te kunnen zien op de ipad, handig als je de tv hebt uitstaan om bijvoorbeeld een internet radio stations te kiezen. Wat wel kan is zonder de tv aan te hebben staan je Mp3 collectie via de Remote App van de gekoppelde homeshare computer(s) te benaderen. De interface is perfect en werkt bijzonder soepel. Ziet er eigenlijk gewoon uit alsof je achter je Itunes van je pc zit met alle album art en artiest info.

Bediening vanaf je Computer met Itunes.
Zit je achter je computer in Itunes dan kan je zelfs zonder homesharing de Apple tv gebruiken om je Itunes bestanden af te spelen. Rechts onderin je Itunes komt er namelijk een icoontje met de keuze of je het bestand via je pc of op de Apple tv wil afspelen (ook gecombineerd). Tevens kan je hier alle internet radio kanalen die de Apple tv bezit in je Itunes kiezen en ook via de Apple TV afspelen. Na de domper van homesharing en het gemis van de internetradio functionaliteit in de remote app werd ik hier toch weer een klein beetje blij van.

Internet radio functionaliteit.
Apple geeft ongeveer 1000 verschillende voorgeprogrammeerde kanalen in verschillende genres. Er zit dus Radio bij voor ieder wat wils. Helaas heb ik nog geen mogelijkheid gevonden om radio kanalen toe te voegen. Niet via Itunes alsook via de Apple tv interface. Hopelijk komt dit in een update, daar ik hem hier hoofdzakelijk voor wil gaan gebruiken. Tevens mis ik de keuze in Radio stream kwaliteit, je kan momenteel namelijk niet zien wat voor stream kwaliteit er wordt afgespeeld. De meeste radio zenders zijn van een gemiddelde radio kwaliteit, maar enkele zijn van bijna cd kwaliteit. Mocht je op een radio website surfen en het itunes icoontje aanklikken om dit kanaal live te luisteren dan wordt deze internet radio zender niet in je itunes radio lijst neergezet, maar in je Mp3 library!? Tevens kan je geen favorieten lijstje aanmaken niet via de Apple TV interface alsook met je Itunes. Ook mis ik een mogelijkheid van album art
weergave per afgespeelde track. Apple gaat helaas niet wekelijks door de lijst internet radio stations heen om op te schonen, daar er kanalen zijn die al niet meer gebruikt kunnen worden. De Apple TV kan dus momenteel op internet radio gebied NOG lang niet aan de kwaliteit van een Sonos tippen.

Flickr
Je kan verschillende Flickr kanalen toevoegen om te browsen mits je de kanalen uit je hoofd weet.
Helaas bied de Apple TV geen flickr management support, zodat je uit je luie stoel commentaar kan leveren, raten en je eigen library beheren.
Raar dat je niet gewoon flickr kan afstruinen op een zoekcriteria anders dan een account search.
Wel speelt de Apple tv de collecties mooi af via de meegeleverde slideshow functionaliteit. Waar je de keuze hebt uit bijna alle Ilife 11 slideshow mogelijkheden!

Youtube
Hier blinkt de Apple TV echt uit en dit had ik niet verwacht.
De youtube afspeel kwaliteit heb ik getest op mijn HDX1000 en via de Ipad, maar de Apple TV verslaat beiden met gemak als het op kwaliteits output aankomt.
Tevens kan je hier lekker via je eigen account je subscriptions afstruinen en via een zoek opdracht andere kanalen bereiken.
De interface en bediening zijn echt fantastisch en deze mogelijkheid zal ik nu meer gaan gebruiken dan dat ik in eerste instantie had gedacht.

Itunes photosharing
Nadat je je homesharing op je itunes hebt aangezet moet je via advanced de keuze maken welke photo library je wilt sharen.
Ilife of Aperture zijn de enige keuzes, dus gebruikers met Lightroom of andere photo management software pakketten worden teleurgesteld.
Als je de share hebt aangezet en plaatsneemt achter je TV zal je versteld staan van de kwaliteit beeld en de slideshow mogelijkheden.
Alle toeschouwers waren zeer onder de indruk en de device verkocht zich hiermee bijna vanzelf.
De scroll mogelijkheid via je IOs device werkt werkelijk fantastisch en het is net alsof je bladzijdes van je photoboek aan het omslaan bent, maar dan in digitale vorm.

Films huren / kijken (Core Apple TV functionaliteit).
Helaas ik woon in Nederland, en waarschijnlijk doordat de Apple TV hier nog niet uit is, is er dus geen mogelijkheid om films te huren of om van andere film diensten gebruikt te maken zoals Netflix. Wel kan je film teasers bekijken, maar dit heb je binnen 15 minuten echt wel gezien!

Films bekijken via je Itunes.
De films die je in je Itunes library op je pc hebt staan kan je bekijken.
Maar wil je meer dan komt extensie support om de hoek kijken en die is belabbert! Denk maar niet dat je Divx,MKV, TS, ISO of andere normale film bestanden kan bekijken. Maargoed daarvoor heb ik hem in ieder geval niet gekocht en doet mijn trouwe HDX1000 het vele malen beter in 1080p met DTS-HD output ondersteuning.

Film output kwaliteit
De Apple TV kan slechts 720p uitsturen met plain 5.1 pcm audio ondersteuning.
Verwacht geen 1080p met DTS, Dolby Digital en alle Audio-HD varianten !
Apple heeft laten weten dat de huidige ATV2 geen 1080p ondersteuning zal bieden, dat wordt dus wachten op de ATV3....

Plugins / Jailbreak / Apps
Atv flash van de makers Fire Core hebben hun tanden gezet om een plugin te schrijven die waarschijnlijk in December zal verschijnen. Deze plugin belooft een hoop ! (Ondersteuning van meerdere extensies, surfen, twitteren, email checken allemaal via een mooie browser en apps, lastfm en xbmc / plex functionaliteiten. Via een jailbreak (google voor meer info) kan je de Apple TV ook geschikt maken voor de jailbreak community apps waar momenteel alleen een weer app voor is gemaakt. De applicatie Djay zal zelfs via de Ipad complete mix functionaliteit aanbieden en deze kunnen streamen naar de Apple TV!

Geluidskwaliteit
Dit ligt natuurlijk heel erg aan het apparaat en de speakers waar je de Apple TV op aansluit. In mijn opstelling Pioneer VSX-1020 met een mid range JBL 5.1 speakerset klinkt de Apple tv prima voor Mp3 en Radio. Wat me wel opvalt is dat de geluidsoutput van de Apple TV via hdmi zachter is op mijn receiver dan de directe iOS device connectie. Voor films is de Apple tv nog niet gereed om mijn HDX1000 te vervangen die hem wegblaast met alle mooie HD audio formaten.

De Interface en de afstandsbediening
Ik heb de kleine zilveren remote aan mijn vrouw gegeven om eens even ermee te spelen en zelfs zij vond het kinderlijk eenvoudig. De menu structuur is overzichtelijk en kinderlijk eenvoudig. Toch vind zij de remote app op haar Iphone beter werken en daar moet ik haar gelijk geven. Vooral de zoekopdrachten ga je niet zitten klikken met je afstandsbediening, maar kan je met een full toetsenbord op je iOS device sneller typen.
Wat zeer mooi is van de interface is dat er bij vele keuze menus mooie screenshots van film covers, muziek covers of plaatjes voorbij vliegen.

Irritante zaken
1. Homesharing met slechts 1 account is natuurlijk waanzin met een gezin vol met verschillende Itunes accounts.

Firmware versies
Op 22-11-2010 is iOS4.2 uitgekomen voor alle Iphones, Ipad’s en Ipod Touches waarmee Airplay volledig geïntegreerd is. Dit betekent dat na een nog te verschijnen update van de Apple tv naar versie 4.1 je je muziek via een van de genoemde devices kan streamen naar de Apple TV en deze die zal afspelen.
Airplay zal in de toekomst nog veel meer kunnen, denk aan een situatie dat je vrienden uitnodigt en die nemen hun Iphone of Ipad mee, dan streamen zij hun muziek naar je Apple TV en kunnen zij ook hun fotos op het grote scherm delen.

Toekomst
Daar het doosje gebaseerd is op een Apple A4 processor zal er in de nabije toekomst waarschijnlijk een Apple TV App store verschijnen en kan je je lol niet op. Er zijn al projecten om je Iphone en Ipad games op het grote scherm te krijgen en als controller je Iphone of Ipad te gebruiken. Projecten zoals aTV flash en de Djay app maken dit kleine doosje tot een groot en zeer goedkoop wonder!

~[Update IOS5 en uitgave Nederland]
IOS5 lost de laatste kleine firmware probleempjes op en voegt weer een hoop functionaliteit toe.
Je kan nu bijvoorbeeld al je Ipad 2 en Iphone 4 games direct via Airplay op het grote scherm tonen ! Tevens werken nu bijna alle Apps met Airplay wat ook een krant of magazine delen op het grote scherm mogelijk maakt
VIMEO als internet video bron is toegevoegd waarmee je alle HD films kan bekijken in perfecte kwaliteit.
De Apple TV2 te ook eindelijk te koop in Nederland wat direct betekent dat je nu ook Films kan huren via Itunes. Films kopen kan via Itunes (PC of Mac) en deze via homesharing delen met de ATV2.
Als laatste zijn er twee US sport tv kanalen toegevoegd die helaas nog niet werken, maar wie weet moet ik even geduld hebben.

Heb jij ook een Apple TV (2010)?

Goede review. Licht duidelijk te positieve en negatieve eigenschappen toe en is meer dan uitgebreid genoeg :)
domme vraag misschien, maar is dit nou de Apple TV 2?
Ja. Je kan dit verschil zien doordat de eerste generatie wit is, 4x zo groot is en een harddisk bezit.
hey als je een us acount aanmaakt met een itunes card die je bijvoorbeeld via ebay koopt kan je gewoon films huren
Nee dit gaat helaas niet. ik heb thuis ook een US Apple Acoount, maar als je een film of serie huurt via de Apple TV zegt hij dat de Apple TV niet geauthoriseert is deze af te spelen.. dus nu koop ik ze gewoon op mn iMac en stream die films & Series naar mn Apple TV. Werkt ook uit de kunst! :)
Werkt wel met een US itunes account in NL; je moet in de opties van je ATV aangeven dat je in de US bent en niet in NL. Dan kan je zeker US films/series huren.
Kan ik beamen, ik doe dit al ruim een jaar en werkt prima. Ik doe zelf alles via redeem cards en zo nu en dan vraagt Apple om betaal gegevens wat je gewoon kan weg drukken.

Als adres gebruik ik het B&B adres in key west waar ik ooit eens ben geweest.

Werkt prima zonder problemen
Leuke review,

Heeft mij overtuigt om een ATV2 te kopen.
Gelijk een jailbreak erop en gaan met die banaan XBMC werkt perfect.
Maar opboksen tegen mijn DUNE d1 daat kan ie niet.
Heb hem meer gekocht voor de airplay functie in combinate met iPad 2 en iPhone 4 met vooral later de iOS functies.
Maar nu heb ik toch nog een vraagje, heb je een oplossing gevonden voor de TV uit en ATV stopt?
Erg vervelend.

Groetjes
Dit probleem is deels opgelost is de laatste software update.
Je kan nu zonder de TV aan te zetten via je remote (IOs app) airplay muziek afspelen op je ATV.
Helaas werkt de directe controle (IOs app remote, selecte ATV als bron) om alleen muziek af te spelen zonder TV niet,... vreemd want ik maak gebruik van dezelfde bron namelijk de homesharing, maargoed het werkt nu dus via push i.p.v. pull.
Echter het is nog steeds zo dat als je de tv aan zou hebben en die zet je uit de ATV denkt dat je uitschakelt en er dus mee stopt. Dit herkent hij zelfs als je een recieven ertussen hebt staan.
Apple wil daarmee toch een beetje green zijn.
Deze problemen zijn nu allemaal opgelost met IOS5
1: Balen, ik zou ook graag de Firefly server op mijn FreeBSD machine willen benaderen voor muziek. Maar als ik het dus goed begrijp moet je perse home sharing inschakelen. Ik ga er dus bij deze vanuit dat dit er momenteel (nog?) niet in zit.

2: Wanneer komt dat kreng nu eens naar Nederland? Ik weet dat de Nederlandse film industrie weer eens lekker tegen werkt. Ik zou namelijk ook graag films huren via de AppleTV.

3: Weet iemand of het ook mogelijk is om bijvoorbeeld films te laden van een SMB share? En als ik dan een film open 1080p gaat dit dan wel goed, aangezien de AppleTV tot 720p gaat?
nu, bijna een jaar later is hij er toch echt.

evenals de films. de prijzen voor het huren zijn erg netjes. gemiddeld zo’n 4 euro voor de wat oudere films en de echte blockbusters zijn wat duurder. (avatar is bv 16 euro)

De laatste foto is trouwens op ware grote, heb het hier even gepast met mijn remote en op mijn MBP 13” is het een 1:1 foto.

ik vind de prijs van de ATV2 wel een beetje tegenvallen en ik hoop dat de Appletv 1 nu wel weer een stuk goedkoper te vinden is (i.p.v. 140 tot 180 euro).

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 23 oktober 2011 09:11]

nette huurprijzen? ik vind het ontzettend duur...
@dsmink:
1. homesharing heb je nodig om de itunes, film en muziek functionaliteit aan te zetten.
op het moment dat atv flash zou draaien, weet ik dat niet.
freebsd of andere exotische zaken benaderen zit er niet in, wellicht na een jailbreak?
2. voorlopig niet, daar apple in nl problemen heeft om die films goedkoop te kunnen aanbieden(regelgeving)
3. nee, behalve na wellicht een jalbreak app. ja 1080p films scaled hij down.
Over homesharing: volgens mij is het geen enkel bezwaar om in iTunes een andere account voor homesharing te gebruiken, dan voor Store-aankopen. Het zou dus geen bezwaar mogen zijn om in jullie beide computers dezelfde account voor homesharing te gebruiken, terwijl ze toch haar eigen aankopen in de Store kan blijven doen.

Bijkomend voordeel is dan ook dat je elkaars libraries in iTunes kunt zien, en makkelijk muziek van elkaar kunt kopieren zonder met files te hoeven slepen. Gewoon rechtsklikken en importeren. Da's wel een voordeel van home sharing boven het 'oude' iTunes sharen.

Idem dito voor iPhones e.d.: je kunt apart de homesharing-account opgeven, die staat los van de appstore/itunes store in je iphone.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 24 oktober 2011 07:39]

Zou je even kunnen proberen of dit apparaat je DVD-speler zou kunnen vervangen? Dus dat je gewoon in je Mac een DVD kan stoppen en dat hij die zonder te rippen kan streemen? Ik lees hierover héél veel tegenovergestelde berichten.
Nee, dat kan niet. Niet zonder jailbreak in ieder geval.
Ik kan het helaas ook niet testen voor Tofu, daar ik geen DVD´s meer bezit. Heb mijn DVD collectie verkocht en ben volledig overgegaan naar digitale content.
Tevens ben ik niet van plan om op korte termijn mijn Apple TV te jailbreaken, daar de standaard mogelijkheden voor mij momenteel prima zijn.
DVD's rip ik met HandBrake, dan zijn ze prima te bekijken met elke willekeurige media player, waaronder de Apple TV2.
"Ik weet niet wat de Apple TV met de streams doet, maar ze zien er kwalitatief beter uit via de Apple TV dan op mijn andere devices."

Ik weet wel wat youtube doet met mobile streams... dus dat het op je apple tv beter is geloof ik graag en had ook niet anders verwacht
Zou je deze (technische) kennis over de streams willen / kunnen delen ? Ben benieuwd waardoor het op verschillende devices anders overkomt.
Goede review, 5 sterren