Call of Duty Black Ops I, PC (Windows) Review

SouLLeSSportal 17 december 2010, laatste update op 18 december 2010, 16.138 views

Call of Duty Black Ops I, PC (Windows)

Pluspunten

• Het is weer CoD!
  • Game speelt weer heerlijk vertrouwd
  • Wapens en models zien er prima uit
  • Geluid is prima
  • Nieuwe spelopties
  • Theatre mode
  • Zombie mode!
  • Sfeer is goed qua omgeving (sp)

Minpunten

• (Deels opgeloste) microstutter fixed (grafisch dan, geluid nog niet)
  • Random freezes/vastlopers
  • Cpu overload bug Fixed!
  • AI is ontiegelijk dom
  • Scripting loopt soms niet al te lekker
  • Maps vallen soms wat tegen
  • Snipers hebben een stuk minder mogelijkheden
  • Sommige wapens en killstreaks zijn te overpowered
  • random vastlopers, geluidstutter en texturefouten nog steeds niet verholpen

Stabiliteit Score: 2
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 4
Iedereen heeft er wel van gehoord, iedereen kent de serie wel al dan niet alleen van naam. Een feit blijft echter dat het een van de meest gespeelde gamefranchises is van dit moment. We hebben het uiteraard over de Call of Duty serie. De laatste in deze alweer zevendelige serie is CoD Black Ops of kortgezegd Black Ops. In deze review ga ik wat dieper in op de game en bekijk ik het vanuit het oogpunt van de kritische gamer die iets meer zoekt dan puur dom knallen. Ga er dus maar eens goed voor zitten en hopelijk geeft deze review wat meer diepte aan de bevindingen van de tweakers review enige tijd geleden. Deze review is ook op de pc gebaseerd wat bij die van Tweakers (helaas) niet bij mogelijk was gemaakt door Treyarch/Activision. Maar gelukkig hebben we daar userreviews voor :+

Ik verdeel het verhaal in twee vrij logische delen, de Singleplayer en Multiplayer (hierna SP en MP te noemen.) Hierna een uitgebreide conclusie.
*spoiler alert: ik sta niet garant voor enige mogelijkheden voor spoilers, lezen op EIGEN RISICO!*

Singleplayer

Drivers
Extra informatie wapens
Wikipedia

Singleplayer
Allereerst de Singleplayer door de mangel halen dus, zal Treyarch het beter doen dan de voorgaande SP van de CoD reeks? We komen er in het volgende stuk achter.
Algemeen
Het spel installeer je niet vanaf de schijf, het is puur een install programma blijkbaar, ik moest via steam de game downloaden en installeren. Gelukkig voor mij heb ik een tamelijk snelle verbinding, 20mbits lijntje op ongeveer een km van de centrale af dus het duurde geen eeuwigheid om de benodigde bestanden binnen te halen. In een uur of twee was het klusje geklaard en kon de game worden gestart. Hier was nog geen vuiltje aan de lucht. Wel werd er geen nieuwe dx versie geïnstalleerd. Die heb ik dus nog even zelf eroverheen gegooid. Ook de laatste videokaart driver is handig om te installeren. (Op dit moment is de 10.10 e hotfix de juiste driver voor de AMD 68xx serie)
Eerst maar eens even de SP aanzwengelen om te zien hoe de game draait op mijn nieuwe videokaart. Als je start krijg je een (volgens sommigen epilepsie opwekkende) opstart sequence te zien waarbij je in een kamer beland waar je vast zit in een stoel met stroomkabels aan je polsen en een partij monitoren links en rechts van je. Een schaduw van een ondervrager kijkt neer op je en stelt je af en toe in een vervormde stem vragen over dan nog onbekende onderwerpen. Op de monitor links kan je het menu zien. Deze onheilspellende omgeving geeft gelijk al stof tot nadenken waar de game precies over gaat. Het lijkt er nu in ieder geval op dat er iets goed mis zal gaan tijdens het spelen. We zullen wel zien naarmate we de campaign spelen.
Eerst de graphics maar op max zetten want dat moet mijn pc op 1680 x 1050 wel aan moet kunnen. Daarna even een new game aan maken op Veteran uiteraard, ik ben ten slotte al een codgamer van het eerste uur …

Besturing
De besturing is vertrouwd, met als leuke toevoeging weer de welbekende lean functie. Ik ben echter al zo gewend die niet te gebruiken dat ik dit helaas wat weinig vind toevoegen, vooral op veteran, waarbij vijanden ontiegelijk goed schieten, heeft het weinig zin. Je kan beter snel heen en weer stappen dan langzamer om de hoek kijken en dan schieten. Veel effectiever is het om een laag iets te vinden om als cover te gebruiken en daar achter te crouchen, omhoog te gaan staan, snel een headshot maken op een vijand en dan snel weer crouchen. Afgezien van de ietwat overbodige lean speelt het qua besturing weer heerlijk, al mocht het sprinten van mij wel ietsje langer en sneller.
Een andere toevoeging is de snoek/dolphin/drop down duik mogelijkheid waarmee je snel achter cover kan duiken. Soms is dat erg handig om zo snel van de ene naar de andere cover te kunnen komen. Zoals je wellicht wel weet is cod zo gemaakt dat hoe lager je profiel is hoe minder snel je gelijk geraakt zal worden. Liggen is dus het meest veilige op het gebied van geraakt worden, crouch vooral een mooie middenweg en staand eigenlijk vanaf normal en hoger not done als er AI op je schiet, behalve als je een sprint trekt om als een ninja die laatste een of twee vijanden te kniven!
Al met al is dit gedeelte dus nog steeds prima.

Gameplay en verhaal
Zoals men inmiddels wel gewend is, is het een game waarbij actie en hectiek de meeste tijd centraal staan. Zo ook deze game, binnen twee minuten loop je al met een dikke m4 commando in de 1960ties in Cuba chaos te veroorzaken. So much for a slow start… Het verhaal draait rondom de black op, Alex Mason, die samen met Frank Woods en Joseph Bowman in een SOG team zit. Verder stuurt een C.I.A. operator boven je team die je de opdrachten geeft, Jason Hudson. Verder kom je later een Viktor Resnov tegen die je vaker zal tegenkomen in het spel. Mason is de hoofdpersoon maar je zal zeker met andere personen spelen in verschillende omgevingen zoals al genoemd, Cuba, Vietnam, de USSR en Amerika. Binnen die omgevingen varieert die van oerwouden, steden, gevangenissen, de Noordpool, onderzoekscentra, loopgraven en besneeuwde bergtoppen. Ook de nummers die je overal ziet, hoort en over gepraat wordt zijn een belangrijk onderdeel van het verhaal.
Genoeg variatie en een interessant begin van het spel dus en zo op het eerste gezicht ziet het er ook niet slecht uit. De gamesfeer ademt echter een stuk meer covert ops uit dan bijvoorbeeld modern warfare 2. Je bestaat niet voor de overheid dus als je gepakt wordt dan ben je op jezelf en je training aangewezen. Drie keer raden wat er dus toch zal gebeuren…
Hier houdt de spoiler van het verhaal wel op, maar zonder verder echt details vrij te geven, je zal zoals in de trailer te zien is, een Hind besturen, de SR71 Blackbird zit er ook in en ook een aantal voertuigen komen in handen van de speler om te besturen of vanaf te schieten.

Het verhaal ontwikkeld zich door de jaren heen en wordt via flashbacks vanuit de ondervraging gespeeld als de herinneringen van Masons loopbaan. Ook een paar trips naar eerdere tijden horen bij het verhaal. Wat dat precies is zal je zelf achter moeten komen.
Na het rollercoaster verhaal van modern warfare 2 blijkt het hier wat rustiger aan te gaan, alhoewel het nog steeds “double the carnage, triple the action” idee is.
Wel is de game een stuk bruter dan IW games, ledematen vliegen regelmatig door de lucht als je wapens gebruikt die krachtig genoeg zijn, shots van uitvoerig zichtbare knifekills en bijlen zijn niet van de lucht en mocht je hier niet van houden dan zal je even de gore een tikje lager moeten zetten of dan even wegkijken. Heb je hier geen last van dan kan je ‘genieten’ van behoorlijk realistische en bijzonder brute finish moves, dit zijn wel geheel scripted dus je start gewoon een ingame clip. Gelukkig doet dit weinig af aan de koelbloedigheid die de game in mijn ogen toch wel uitstraalt op dit gebied.
Je voelt je hier wel een stuk kwetsbaarder dan in mw2, het is op een enkele map na ook wel wat moeilijker op veteran.
Hiermee komen we ook op het punt van de SP die mij het meeste stoorde, de AI.

AI
Het is bijna standaard en te verwachten van de gebruikte engine dat deze geen hyper intelligente tegenstanders zal gaan bieden en ook dit blijkt weer eens pjinlijk duidelijk. Sterker nog ik vind de AI een stuk minder dan modern warfare 1 of 2. De AI kan rennend een lading kogels op je loslaten en raken, de FAL is blijkbaar bij de AI volautomatisch, ze lopen nog altijd recht op je af en gaan dan 1 meter van je af staan en schieten hun clips leeg. Ook staan je maten ook regelmatig in de weg, duwen je aan de kant in de vuurlinie of lopen gewoonweg de kamer door terwijl er gewoon nog vijanden in rondlopen. Dat soort punten betekent dat de scripts soms wat te ver naar voren liggen en daardoor de AI denkt ah nu moeten we die deur door, terwijl er nog vier vijanden staan te schieten. Daarbij kunnen zij in principe niet dood maar steek jij je kop boven de cover dan zitten er binnen no time meer gaten in dan de gemiddelde zeef heeft.
Die beperkte intelligentie en aimbotwaardige accuracy die de tegenstanders hebben en de enorme hoeveelheid vijanden maakt het een behoorlijk pittige tot ronduit bijna onhaalbare game op veteran. Sommige missies gebruiken het gewraakte en door velen verachte Unlimited respawn vjianden syteem waarbij je een bepaald punt moet bereiken of objective moet halen voordat die eindeloze stroom ophoudt. Gelukkig is dat minder voorkomend dan bij World at War waar het veel vaker voorkwam. De ergernis is er echter bij mij niet minder om.
Hier zie je in de volledige image de behoorlijk korrelige textures.

Prestaties
Qua prestaties doet de game ongeveer hetzelfde dansje als Modern Warfare 2, het is wat gelikter qua models van wapens, personen maar de omgeving, explosies en physics blijven grotendeels achter bij die van de huidige games. Die textures zijn grotendeels hetzelfde als de Modern Warfare engine waar deze game op is gebouwd. Dat is jammer want er had zeker meer in kunnen zitten en voor zo’n big budget had dit in mijn ogen wel gekund. De keuze zal echter zijn dat de game voor console en pc is gebouwd en daardoor dus niet te zwaar mag zijn voor de consoles en oudere pc’s. Verder is de engine uiteraard een oud besje aan het worden. Ik denk dan ook dat de volgende Call of Duty een nieuwe engine zal krijgen maar aan de andere kant zou dat ook pas kunnen gebeuren wanneer de next gen consoles op de markt komen. En dat duurt nog wel even…
Voor de rest zou een pc met een systeem met duo core, een beetje videokaart en 2-4gb ram de game iig op medium prima moeten draaien. Als cod WaW of Modern Warfare 2 er mee kunnen worden gespeeld dan moet dat systeem deze game ook wel kunnen draaien. Ik haal in ieder geval tussen de 60-100 FPS.
Lighting in het pentagon is niet echt van je het.

Stabiliteit
Naast dat de AI meer lijkt op een slecht geprogrammeerde robot die nog op een 286 cpu draait, bleek het spel ook qua engine niet goed te draaien; de cpu wordt voluit gebruikt en de gpu nauwelijks. Dit is echter met de laatste patch 1.04 opgelost. Hoewel voorheen het gevolg was dat de game dus haperde omdat de game te veel op de cpu en dat haalt de ervaring een stuk naar beneden. Dit werd gedeeltelijk opgelost met hotfixes maar nu geheel opgelost. :)
Dit is in mijn ogen een grote fout en had met een betere testfase toch echt wel gevonden kunnen worden, of ze wisten het wel maar dat zou de game dermate vertragen dat de deadline niet gehaald zal worden. Hoewel de boel nu goed draait had dit natuurlijk nooit zo lang mogen duren en had het vanaf het begin gewoon goed moeten draaien. Dit geldt natuurlijk ook voor de MP maar hier meer over in het MP gedeelte aangezien het daar nog erger was omdat het daar meer invloed op de game ervaring.

Multiplayer
De conclusie komt later aan bod, eerst gaan we verder met de MP, het gedeelte waar je een CoD game vooral voor koopt.

Algemeen
De single player lijkt dus wat tegen te vallen en heeft behoorlijke ouderdomsverschijnselen. Hier en daar heeft de botox de diepste rimpels wat kunnen verbeteren maar hoe brengt de Multiplayer het er dan vanaf?
Allereerst is het een CoD game, de algemene realistische gamer zal hier weinig tot geen realisme in zien, een standaard FPS gamer heeft hier een grote staat van dienst gezien in de vorm van de CoD games door de jaren heen.
Om even kort te zijn, afgezien van alle minpunten en problemen: DIT is weer een cod zoals die gespeeld moet worden! Het probleem echter is dat het voor de patch van 1.04 nog niet echt heel speelbaar is…
We gaan eerst maar even over de ingame boel om hier wat meer over te weten.
Je speelt nu niet alleen alle perks, wapens, attachements en dergelijke vrij, je moet ze ook kopen per wapen om ze te kunnen gebruiken. Dit concept is in eerste instantie vernieuwend voor CoD maar zorgt in mijn ogen weer voor een ander probleem: veel mensen weten wel van CoD modern warfare de dead silence perk. Deze unlock je bij lvl 44 pas en wordt gebruikt om rond te sneaken. Omdat deze zo laat unlocked is, is het een perk die lang niet iedereen heeft en gebruikt. Je maakt een gedegen keuze om stil te zijn tegenover meer damage of andere perks. Echter in Black ops is deze perk in de vorm van Ninja gelijk te koop en kan je deze dus praktisch gezien vanaf lvl 1 al gebruiken. Dit zorgt ervoor dat 4 van de 5 spelers dus nu met Ninja rondlopen. Dat haalt het hele idee natuurlijk onderuit en maakt het een minder nuttige perk. Zo ook voor de attachements, deze zijn gelijk allemaal beschikbaar voor een bepaalde prijs. Ja, de kosten beperken je in de aanschaf ervan en gelukkig is de impact van de attachements niet zo gigantisch maar toch is het toch wat jammer.
Verder zijn er weer de nodige achievements in de SP én MP te behalen.

Wapens
De wapens zijn gedateerd uit het tijdperk van de koude oorlog in de tachtiger jaren en de tweede wereldoorlog (SP only) plus nog wat extra fantasy wapens uit de Zombie mode, hierover later meer.
Er zitten weer oudjes in zoals de AK47, AK74u, scorpion, m16, aug, m14, m4 (nu in de vorm van de commando), RPK en m60.

Zoals gewoonlijk is het verdeeld over de bekende classes: pistols, sub machine guns, assault rifles, snipers, shotguns, light machine guns en de granaten/rocket launchers en explosives.

Eerlijk gezegd vind ik de wapens redelijk goed gebalanceerd, elk wapen heb ze voordeel en heb ze nadeel, zou Kruijff zeggen. De een heeft een hogere RPM maar met minder accuracy en/of damage, de ander heeft veel damage maar lage RPM.
Hoewel niet elk wapen dezelfde rate of fire heeft als in het echt, zal dit alleen de muggezifters echt wat uitmaken. Onderaan staat een link met alle info per wapen te zien en welke beperkingen er op zitten. Vreemd is wel dat de ene gun ingame een heel andere lijst met specs heeft dan werkelijk volgens de game engine, wat raar is want dat zou gewoon het zelfde moeten zijn.
Wat ik wel een stuk minder vind is dat de sniper wapens 1. Te weinig van zijn en 2. Echt niet goed gebalanceerd zijn. Je hebt semi automatische snipers als de SVD dragunov en de WA2000 en de boltaction rifles L96A1 en PSG-1. De laatste zijn echter niet goed gebalanceerd, de semi automatische snipers doen behalve met een headshot/torso shot minimaal twee schoten over een kill. De bolt actions zijn echter ook praktisch gezien twee schoten één kill wapens. De L96A1 heeft echter een iets hogere mulitplier voor schade maar die is zo klein dat het nog niets uitmaakt… Erg raar en het maakt dat eigenlijk iedereen die laat liggen voor wat ze zijn en een assault/smg/lmg gebruikt.
In mijn ogen is dat dus erg jammer want snipen is nu eenmaal een groot onderdeel van CoD in elk spel geweest. Toegegeven in Modern Warfare 2 was het wel erg simpel te kunnen quickscopen wat er voor zorgde dat met regelmaat mensen over hun toeren gingen. In Black ops hebben ze dit vrijwel teruggebracht tot CoD Modern Wafare 1 niveau waar dat nog niet voorkwam. Alleen met die verminderde kracht die de wapens hebben + de enorme reload tijden en matige sniper maps kan je hier dus vrij weinig mee doen. Een beetje runnergunner maakt gehakt van de snipers in een map.
Geef daarbij de sniper ook maar één claymore in plaats van de gebruikelijke twee en je kan altijd van een kant worden benaderd zonder dat je het merken zal. Dit is waarschijnlijk gedaan om de ergernis van snipers/claymores te verminderen maar zorgt aan de andere kant dat dit zo onaantrekkelijk is geworden dat je die ook niet echt meer effectief kan gebruiken.

Toch mag gezegd worden dat de rest van de wapens behoorlijk goed zijn uitgewerkt, de recoil is acceptabel, de damage is acceptabel, de shotguns zijn geen veredelde instant deathshots meer en de pistols zijn niet zo enorm sterk meer dat je daar veel mee zal rondrennen.

Om niet te veel weg te geven over de wapens zal ik onderin een link naar de wiki maken waar ze allemaal uitgebreid besproken worden. Ook zal er zoals gezegd een link met de specs in de engine te vinden zijn.

Perks
Ook een van de essentiele onderdelen van een CoD multiplayer zijn de perks. Nu was er een perk in Modern Warfare 2 die spelers lopende ninja´s maakte met een enorme knife range. Dit is de welbekende Commando pro perk. Deze is gelukkig uit de lijst gehaald en de reduced falldamage zit nu onder de perk lightweight.
Hieronder even een overzicht:

Tier 1 Perks LightweightScavengerGhostFlak JacketHardline
Tier 2 Perks HardenedScoutSteady AimSleight of HandWarlord
Tier 3 Perks MarathonNinjaSecond ChanceHackerTactical Mask

Hier is weinig over te melden behalve dat de pro versie er nog steeds is, de perks behoorlijk goed gebalanceerd zijn en er ook weer een aantal zijn die mensen gegarandeerd anderen daarmee gaan irriteren.
Grote missende perk is stopping power, deze had ik persoonlijk veel liever in de plaats van second chance gezien. Ik heb sowieso al een hekel aan de gebruikers van die perk of vergelijkbare perk in andere games en JUIST stopping power bood een goede mogelijkheid variatie aan te brengen in de wapens omdat je een wat minder sterk wapen kon combineren met een andere attachement wat dan ten koste ging van een andere perk in die tier. Jammer maar helaas dus. Warlord is een nieuwe perk die je twee attachements geeft voor je primary wapen. Pro geeft je ook nog een extra granaat naar keuze. Dit geeft je eindelijk de mogelijkheid om een silenced en scoped wapen te krijgen bijvoorbeeld.
Over de perks is weinig te vertellen verder, ze zijn in mijn ogen prima en wil je meer weten, klik even op de naam voor meer info.

Attachements
We hebben ze al eerder gehoord en de meesten zullen de attachements wel kennen, de welbekende attachements waar men wapens mee kan upgraden om betere aim te verkrijgen: scopes en foregrips, om niet op de radar te zien te zijn is er een silencer.

Overzicht van alle attachements:
Extended MagDual MagMasterkey(Shotgun)FlamethrowerM203Tishina(AK grenadelauncher)SuppressorSnub NoseSpeed ReloaderForegripRed Dot SightInfraRed scopeReflex scopeACOG scopeUpgraded Iron SightsVariable ZoomDual WieldRapid FireFull-AutoSUSAT scopeSwarovski Scope

Hier zit dan ook een groot probleem bij in de vorm van de silencer: nu is het bij BEPAALDE wapens in het echt mogelijk een silencer op het wapen te zetten, in Black ops kan je op praktisch ALLE wapens een silencer zetten. Ze zijn dan nog wel redelijk goed te horen maar niet zichtbaar op de radar.
Gelukkkig word het niet dermate veel gebruikt dat het de gameplay verstoord maar wederom is het een beetje rare keuze om een shotgun met silencer te kiezen of een sniper met silencer.
Als laatste is er de perk Rapid fire die de verdwenen Double tap perk vervangt. Deze kan gebruikt worden op de wapens waar deze voor gekozen kan worden. Dit is op zich een leuke toevoeging en zorgt dat je meer aan de andere perks hebt. Nadeel is dat er daardoor meer met de rapid fire zullen rondlopen dan dat er met Double tap was. Verder is de Noobtube oftewel de grenadelauncher er ook weer maar is het gebruik een stuk minder makkelijk en wat minder sterk, bovendien kom je ze niet zoveel meer tegen. Ik ben in de tijd dat ik heb gespeeld +/- 40 uur nog maar 4 deaths door de GL gehad.
De perks spreken eigenlijk verder voor zichzelf. Meer info na de klik per attachement.

Customize!
Waar je voorheen je camo’s en kleuren vrijspeelde tot in den treure na, kan je hier je gun zo gek maken als je wil met een behoorlijk groot aantal camo’s. Die zijn bij elk wapen mogelijk en als extra is er bij prestige 14 de golden camo te verkrijgen.

Camo's
Gold(unlock bij Prestige lvl14 (!)) · Dusty · Nevada · Woodland · Tiger · Sahara · ERDL · Berlin · Warsaw · Red · Flora · Siberia · Olive · Ice · Yukon

Ook kan je nu je eigen gamertag maken, je clantag en emblem op je wapen zetten. De plek staat vast, de rest mag je customizen tot je een ons weegt of geen geld hebt voor de lagen.
Dit is een leuke toevoeging en bied wat personificatie van je wapen en gamertag.
Probleem is dat de engine er blijkbaar wat minder blij mee is want ik krijg af en toe een vastloper met de melding in Console dat door unknown gamertag/emblem of iets in die lijn de boel is vastgelopen.
Hopelijk wordt dit dus nog snel gefixed.

Verder is het in de Tier 1 perks visueel te zien hoe de speler eruitziet: een lightweight speler heeft zichtbaar minder bepakking, scavenger meer bepakking en rugzak, Ghost geeft je een ghilliesuit, Flakjacket, tja een flakjacket + helm en hardline zie je eruit als een soort doorgewinterde sarge. Hieronder even de SOG versies geplaatst maar per ‘side’ is er een vijftal verschillende looks.
vlnr: Lightweight, Flakjacket, Ghost,Scavenger en Hardline

Hierbij kan je ook facepaint unlocken die je de mogelijkheid bied camouflage of een bepaald soort ‘makeup’ aan je character te geven. De laatste zijn wederom prestige unlocks.

Killstreaks and contracts
Hier begint het behoorlijk wat anders te worden dan bij de voorgaande CoD games, de killstreaks zijn redelijk goed gebalanceerd, al moet ik zeggen dat de Huey Gun gunner echt te overpowered is. Zie (komt nog een link) deze link van mijn 25-2 game waar ik na de 25ste kill gekicked werd door de admin. :)
Verder kan je ze nu ook zelf kopen en instellen welke killstreaks je wil krijgen na een bepaald aantal kills. Dit bied je de mogelijkheid om per aantal kills een keuze te maken tussen ondersteuning en persoonlijke killmogelijkheden. De chopper gunner is de enige killstreak die 9 kills vereist en geen tegenhanger heeft.

3: Spy Plane • RC-XD
4: Counter-Spy Plane • SAM Turret
5: Care Package • Napalm Strike
6: Sentry Gun • Mortar Team
7: Attack Helicopter • Valkyrie Rockets
8: Blackbird • Rolling Thunder
9: Chopper Gunner
11: Attack Dogs • Gunship

Ook kan je nu contracts afsluiten die je de betaaleenheid Codpoints van CoD BO opleveren wanneer voldaan is is aan het contract. Dit zijn eigenlijk achievements die je kan kopen en makkelijk zijn maar weinig kosten en opleveren of moeilijker zijn maar meer opleveren. Naast codpoints leveren moeilijkere contracts vaak ook XP op.

Theatre
Dit is ook een feature wel bekend bij andere games maar nog niet eerder in de CoD reeks voorgekomen. In theatre kan je ELKE match die je gespeelt hebt in de laatste zoveel dagen terugkijken, editten en online zetten. Voorheen had je dat moeten oplossen met iets als fraps of een ander programma dat je gameactie opnam. Dit kun je echter dus altijd bekijken in het menu en kan je de match terughalen van de server waar die op staat. Dit zal weer heel wat spannend of hilarische momenten opleveren.

Game types en maps
Nu gaan we naar de gamemodes en de maps waarin deze gespeeld kunnen worden.
Er zijn een aantal extra toevoegingen en welbekende gametypes in BO.
Gametypes
Headquarters
Capture the Flag
Search and Destroy
Barebones
Deze game types hebben specifieke regels en beperkingen op het gebied van perks, wapens en attachements. Meer erover vind je na de klik.
Pure
Classic
Team Tactical
Hardcore
Hardcore Team Deathmatch
Hardcore Search and Destroy
Hardcore Free for All
Prestige
In deze game types kom je alleen als je minstens een bepaald aantal keer prestige mode hebt gekozen.
Voor Prestige TDM moet je minstens 1 x prestige, Prestige HC, 10x en Prestige Pure lvl 14.
Prestige Team Deathmatch
Prestige Hardcore
Prestige Pure

Wager matches
Deze games zijn een soort van weddenschappen, je zet een bepaald geldbedrag in, je begint met de game met zes spelers, wie in de top drie zit krijgt een bedrag terug. Het zijn zeer specifieke en uitdagende game types welke ook veel gespeeld worden. Hier gaat het meer om skills dan een boel onfortuinlijke spelers af te knallen. In eerste instantie gaat het bij de Pc versie om 500 codpoints, ik ben er nog niet achter hoe je hogere bedragen kan betten.
One in the Chamber Eén kogel, een mes en drie levens. Daar moet je het mee doen. Erg spannend en vraagt om stalen zenuwen en goede knifeskills als je je pistool leeg hebt.
Sharpshooter Om de 45 seconden krijg je een willekeurig gekozen wapen waarmee je zoveel mogelijk kills mee moet maken voordat de volgende gun komt. Per kill kun je perks en wapenattachments vrijspelen. De laatste gun heeft een x2 damage dus daar kan je heel snel nog behoorlijk wat kills mee scoren voordat de timer stopt.
Sticks and Stones Beetje zelfde idee als one in the chamber, je krijgt een ballistic knife, een crossbow en een Hatchet of bijltje en spelen maar. De punten per wapen verschillen waarbij de crossbow met meeste, daarna knife en de bijl het minst. De bijl heeft echter de mogelijkheid bij een kill die persoon “bankrupt” te laten gaan wat betekent dat je alle punten kwijt bent van die game. winnaar is degene met de meeste punten. (niet kills dus!)
Gun GameWelbekend bij Counterstrike spelers, elke kill levert je een beter en sterker wapen op, tot je op de laatste uitkomt (ballistic knife) en daarmee de winning kill maakt.

Combat training
Deze mode is in Black Ops toegevoegd voor degenen die eerst tegen bots willen spelen voordat ze in het ´diepe´ worden gegooid online. Je kan hier net als online levelen, maar alles wat je vrijspeelt blijft in deze mode en kan niet worden overgedragen naar de online games. De gametypes zijn hetzelfde en de rest spreekt voor zich.

Maps
Persoonlijk vind ik een aantal maps echt te matig, een aantal redelijk en enkele goed. Dat is echter mijn persoonlijke keuze. Wat ook opvalt dat wederom de snipers in het nadeel zijn, er zijn geen echte open maps of plekken in de maps waar je als sniper jezelf echt kan uitleven. Aan de ene kant voorkomt dat overdreven sniperkills maar hierdoor wordt de game wel minder aantrekkelijk voor sniping.
• Array (redelijk)
• Cracked (goed)
• Crisis (matig)
• Firing Range (redelijk)
• Grid (goed)
• Summit (matig)
• Villa (goed)
• WMD (goed)

Prestaties en stabiliteit
*oud nieuws* Nu komen we bij het heikele punt van dit spel, de prestaties online. De meeste mensen hebben het wel meegekregen, de launch was niet dermate soepel als Treyarch had gehoopt. Door een fout in de programmering gebruikt de game de cpu volop maar de gpu blijft vrijwel ongebruikt draaien, wat natuurlijk op een beetje resolutie niet lekker loopt. Dit is voor het grootste gedeelte wel opgelost door wat aanpassingen in de .cfg en een recente patch, maar er blijft (bij mij iig)nog steeds microstutter op de servers bij het zien van vijanden vooral en gewoon tijdens gameplay. *oud nieuws*
Deze cpu problemen zijn nu wel opgelost met de laatste patch 1.04.

Ook zijn er een aantal vage fps drops geconstateerd bij bepaalde maps waarbij 1m naar links of naar rechts het verschil is tussen 20 en 70 fps. Erg raar en vooral omdat het gaat om een engine waar Treyarch al jaren mee werkt, helemaal uitgeevolueerd is en dan nog zulke vage fouten inzitten.
Voor de rest zou een beetje pc de game in ieder geval prima kunnen spelen aangezien menig laptopgebruiker aangeeft de game wel goed te kunnen spelen.
Hoewel de cpu problemen nu opgelost zijn blijft bij mij in een aantal maps nog steeds geluidsstutter te horen, de game loopt nog steeds randomly vast bij loading en nieuwe rondes. Enige optie is dan via taakbeheer de boel afsluiten en opnieuw opstarten. Ook krijg ik soms hierbij een melding van het console dat er een emblem of gametag niet gevonden kan worden.
Een ander punt is het connecten met een server, hier loopt het vier van de vijf keer uit op een eternal loadscreen. Elke keer zal je ook opnieuw de serverlijst moeten laden want de game keert dan niet gewoon terug naar het serverlijstje maar naar het main menu. Ook is het in hetzelfde team komen als je vrienden lastig tot onmogelijk als je met meer dan twee man sterk bent. Deze problemen zjin nog steeds niet verbeterd en dat is toch een behoorlijke kritische tegenvaller. De gameplay is misschien dan wel soepel op grafisch gebied maar als er nog geluidsproblemen zijn, vastlopers en het gedoe met de servers blijft het nog steeds een gehandicapt spel.Dit soort fouten maken dat veel mensen de game hebben teruggebracht of niet meer spelen en dat is op zich wel jammer want de game verdient dat namelijk niet.

Verder zijn er nu ook mogelijkheden voor het kiezen van teams en het joinen van friends in hetzelfde team toegevoegd wat veel spelers erg fijn vinden. :)
Bij een dergelijk spel is dat ook wel een must vind ik zelf. Ook zijn er verbeteringen voor de admins aangebracht en kan je nu in je console /connect en /reconnect gebruiken. Voor alle info over de pc patch klik.

Zombie mode
Ja ook deze keer heeft Treyarch de gamers weer een tweetal maps aangeboden om zombies in af te knallen. Erg leuk en veel gespeeld in de WaW versie, miljoenen Nazis zijn voor de tweede maal naar het hiernamaals gestuurd. Dit kan wederom in Kino Der Toten waar je weer met de heerlijke over de top Nazis kan spelen. In Five speel je in het pentagon. Hier gaat het echter om de kopstukken van de toenmalige grootmachten waar je mee speelt. De quotes en onelines zijn erg grappig en het speelt verder prima. Er is ook een derde ‘game’ in het beginscherm die je met een code kan spelen op de monitor als je vrij komt uit je stoel. Vrijkomt?? Ja, het is een spoiler maar als je een aantal keer op spatie drukt kan je jezelf bevrijden uit de stoel en rondlopen. Bij een monitor achter je kan deadops arcade spelen door DOA in te tikken, een top down survival game. Behoorlijk leuk en verslavend. Ook kan je door ZORK in te typen zork spelen wat tot een achievement leidt.

Dus na al deze informatie moet er een conclusie getrokken worden, dit keer even wat uitgebreider en in een aantal punten verdeeld. Allereerst het beeld.
Beeld
Het beeld is grafisch gezien niet echt hoogstaand, mede door de grote doelgroep kon het niet een game als crysis worden, dit is ook niet het doel van de game reeks. De engine is ook al wat ouder dus daar zitten ook beperkingen in. Het is echter zeker geen lelijke game, vooral de sfeer van de beelden blijven toch altijd weer erg lekker. Ja de ontploffingen zijn redelijk achterhaald en de textures zijn nauwelijks verbeterd ten opzichte van CoD Modern Warfare en ja hoewel ze het hoogst haalbare uit engine persen voor de models van gezichten en wapens, die overigens behoorlijk gedetaileerd zijn, daarom de game geen goty reward krijgen op het gebied van visuals maar daar gaat het ook wat minder om. De single player was best leuk, afgezien van de immer achterlijke AI en matige scripting af en toe, de multiplayer ziet er behoorlijk goed uit, draait nu ook eindelijk soepel op de pc's die de game moeten kunnen draaien, ook al zijn het geen crysis graphics. De beelden zijn dan ook een dikke voldoende.
Besturing
De besturing is ook top, ja het rennen zou ik ietsje sneller willen zien maar overall is de game gewoonweg weer heerlijk te besturen, zoals het een CoD game betaamd. De nieuwe snoekduik/dolphin dive is een leuke toevoeging en ook de lean functie is weer terug van weggeweest voor wie hem miste.
Besturing krijgt dus een goed.
Geluid
Hier ben ik wat gemengd over, het geluid is over het algemeen erg goed, vooral de stemmen zijn goed en de onheilspellende omgeving geluiden deden mij dit als positief ervaren. De wapens echter zijn niet allemaal even lekker, sommige klinken wat hol en plat zoals de python en shotguns. Het is net even wat minder dan ik zou willen. Daarbij heeft de MP op een aantal maps bij mij geluidsstutter wat erg irritant is. Ook vind ik dat CoD Modern Warfare toch net even wat meer spanning op het gebied van geluid bracht. Als laatste wil ik ook graag 5.1 geluid afspelen in een MP.
Geluid krijgt van mij ook een ruim voldoende.

Innovatie en replay waarde
Veel vinden de game reeks uitgemolken, te weinig innovatie en dat de gamers te weinig serieus worden genomen. Deels is dat wel zo maar als je het bekijkt van de andere kant: CoD modern Warfare is een ware hit geweest, CoD Modern Warfare 2 is de meest verkochte game aller tijden TOTDAT Black Ops te koop was. Nu heeft deze met 100 miljoen het record van 550 miljoen verbroken. Waarom zou je zo’n goudmijn compleet omgooien? Never change a winning team, kijk voor een geweldig voorbeeld van een gefaalde innovatie naar Command & Conquer 4. Compleet ander RTS systeem en elke fan haakt af.
Maar om terug te komen op CoD BO, er zijn nieuwe gametypes, theatre, customizing, nieuwe wapens punten uit de community zoals lean, Zombie mode, combat training, betere balans, allemaal zijn ze meegenomen. Nogmaals, ik vind het niet aan het spel liggen dat ik zo gefrustreerd ben over de MP. Het is dat de game niet lekker werkt door fouten en bugs die de game onderuit halen en de ervaring online verminderd. Ja het is nog steeds praktisch dezelfde Engine, de gameplay is praktisch hetzelfde en de AI is nog steeds debiel. Werd het bij Modern Warfare 2 nog te veel spray and pray of quickscope fest, dat is opgelost. De replaywaarde is voor de SP niet erg groot, op zich ook vrij logisch maar Zombie mode en de combat training voegt daar wel weer heel wat uurtjes aan toe, voordat je uberhaupt de MP aangeraakt hebt.
Hier geef ik dan ook een net voldoende voor.

Prijs/kwaliteitsverhouding
De prijs die je betaald, in mijn geval ¤ 44,-, vind ik op dit moment zeker genoeg onder het voorbehoud dat de game naast de grafische verbetering van patch 1.04 de volgende eindelijk alle heikele punten verbeterd: geluidsproblemen, random vastlopers, verbeteringen in de server screen en de texture problemen die ik af en toe heb. Je krijgt in ieder geval wel waar voor je geld als de boel het doet. De SP is zeker voldoende, de MP is wanneer het speelbaar is erg verslavend en een echte CoD game.

Eindcijfer
Al met al is een game als Black Ops lastig te becijferen, het spel zelf krijgt van mij zoals hierboven te lezen een dikke voldoende maar de problemen met de MP maken deze score weer lager tot dat dit verbeterd is. Zonder problemen geef ik het spel dan een 7,8 maar door de matige MP zakt deze score tot 6,5, ook met de cpu bug verholpen. Er is gewoon nog te veel dat verbeterd moet worden.
Laat mij horen wat je ervan vind en wat in je ogen totaal niet klopt of ontbreekt. De beoordeling veranderen doe ik niet, tenzij harde feiten/verbeteringen worden gegeven maar wel ik sta uiteraard open voor discussie alhoewel problemen en andere puur Black Ops vragen en punten in de threads van het forum.

Extra informatie en links
wiki black ops
weapons chart
AMD 10.10e hotfix drivers voor 6850-70 gebruikers
10.12 drivers ook voor 68xx gebruikers
DirectX latest version
Patching process
patch 1.04 fixes en fixes in progress(pc)
patch 1.04 fixes en fixes in progress (ps3)

Update historie:
update 1, links gefixed van de verschillende perks, attachements en gametypes, typefoutjes verbeterd en wat kleine dingen aangepast
update 2, wat extra info toegevoegd
update 3, nav de nieuwste patch de tekst doorgelopen en aangepast

Heb jij ook een Call of Duty Black Ops I, PC (Windows)?

Goeie review. ook ik ben al geruimetijd een vervent CoD speler en ik ben ook zeer gechrmeerd van de lean functie. de snoekduik vindt ik echt een leuk toevoeging. De manier van installeren zoals je die beschrijft klopt echter niet. Als je het schijfje koopt kun je ook van schijfje af installeren. Er zijn diverse redenen waarom dat soms niet gebeurt maar daar kun je zelf wel invloed op uitoefenen.

Als je nog geen steam hebt geinstalleerd en je begint met black ops kun je gewoon van schijfje af installeren. heb je bijv al mw2 dan kun je door middel van het op het juiste momnet je internet toegang te blokken een geforceerde install vanaf schijfje doen. zo zijn er nog wel meer. ik heb het namelijk ook zo gedaan. werkt echt
De "gemiddelde" gebruiker is echt niet achtelijk hoor, als je de hele mik moet downloaden, waarom zou je dan een hele DVD vol met data krijgen als je toch alles moet downloaden? Nee,nee, Dat is een optie en echt geen verplichting. Maar ja, wat doet iedereen? Die denkt Jippee en gaat gelijk aan de slag zonder eerst te kijken of dat wel handig is. Los van of de makers daarop hadden moeten anticiperen kun je het ze niet kwalijk nemen dat zij dit zo doen. Feit blijft echter dat het toch echt niet MOET. ff googele en voila.
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

kheb hem nog niet, maar ga het nu zeker halen..
je hebt me lekker gemaakt met dit verhaal ;)

kweet niet of het aan mij ligt, maar ik kan je links niet vinden(bij perks en je filmpje)
Ai ja zal ik straks ff fixen, heb toch zeeen van tijd met mijn verzwikte enkel :'(
Aangepast, alles wat klikbaar moet zijn is klikbaar :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 22 november 2010 14:56]

je bent de derde map van zombie mode vergeten te vermelden!
zeer zeker niet, het is echter een ander soort game, die staat wel vermeld als DOA, dead ops Arcade. :)
Het teleurstellende is m.i. dat in de single player men wel bijv. een motor kan rijden, daarop al rijdende zelfs een shotgun kan afschieten op de tegenstander, maar in de multiplayer is geen boot, truck, jeep of motor te bekennen... Wel een gunship-heli maar dat is meteen weer over the top tegen infanterie.
Op dit moment vind ik "bad company" van de battlefield serie dus toch leuker.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 24 november 2010 12:30]

hmmm op zich miste ik dat juist niet, sterker nog ik vind die chopper gunner veel te overpowered zoals jij ook al zegt, het is een infantry based game waar voertuigen weinig te zoeken hebben imho.
Het is juist beter zonder dan met vind ik. Daar zijn veel betere games voor te vinden zoals battlefield serie of wat anders.
Dat heb ik dus ook precies! CoD is een snelle, chaotische game, voertuigen zouden denk ik automatisch te sterk worden. De pace in BF bijvoorbeeld ligt een stuk lager, dus passen voertuigen daar veel beter in.
Plus daar komt bij dat bij het schieten op voertuigen bij de SP niet veel richten komt kijken, als er iets ook maar een beetje voor je zit en je schiet, knalt ie automatisch van z'n motor (o.i.d) af.
Een pracht spel totdat je multiplayer gaat doen vind ik HEEEL weinig mensen hebben er niet last van maar ik wel en duizenden anderen ook. en ja als er problemen zullen zijn steam gerlateerd kan je beter maar geen contact opnemen met steam want ze helpen je toch niet .....
het is dan ook niet het probleem van steam maar meer van de engine en treyarch dus. ;)
ik had trouwens gehoord dat de nieuwe intel core en amd proseccoren niet goed worden onderstuend worden voor black ops ook dit zou gepatchd worden al 2 weken geleden ofzo maar is nog steeds niet gebeurd. Voor zo ver ik weet heb de nieuwe patch nog niet gebrobeert want heb al 3 dagen niet gespeeld ga zo spelen.
Ik ga de review aanpassen en wat verbeteren zodra de nieuwste patch 1.04 uit is voor de pc versie :) Hopelijk in positieve zin...
Ik vind de game tegenvallen, helaas is de enige mogelijkheid om hem te verkopen, mijn steamaccount verkopen.

Verder hele mooie uitgebreide review!
Duh! Tis Treyarch,

dezelfde die COD3 en COD5 opgefuckt hebben, wat verwacht je dan?

Kon ik je wel vertellen vóórdat je hem kocht.
Nu de patch een hoop dingen gefixed heeft, mag er wel een sterretje bij in de algemene beoordeling toch? ;)
nou ik vind het nog niet dermate goed dat het verbeterd is, ik kan maar 3 matches spelen, dan loopt die gegarandeerd vast. Soms loopt die ook vast bij theater, bij het opstarten al of gewoon randomly in game. Ja de stutter qua beeld is er uit voor de duo cores maar nu hebben veel i7 x58 gebruikers weer last van stutters... Het is van de regen in de drup komen.

Ik moet nog even kijken of het wellicht mijn pc is die niet goed werkt maar ik kan het me nauwelijks voorstellen.
Beeld heb ik wel een extra ster gegeven. :)

[Reactie gewijzigd door SouLLeSSportal op 22 december 2010 09:35]

Ik lees zeer wisselende reacties en graag wil ik mijn positieve reactie geven tov deze review, TOP! en tov de game zelf...

't ziet er en hij draait top!

Het zal wel aan mij liggen ofzo... maar mn PC doet het perfect...
E8400, 4GB, EP35mobo, 9600GT 1GB vidkaart...

Strak, vloeiend... en dat met AA en AF aan... op 8 en 16x...
Wat heb je verder aangepast of wat heb je niet aangepast dan? heb je iets gedaan of uitgezet dat zorgt dat je wel normaal kan spelen?
Ik heb geen idee... ik heb gewoon de dingen aangepast waarvan ik vind dat mn PC het aan moet kunnen... en daardoor draait ie verrekte goed...

Wellicht dat jij toch te veel @ je background heb draaien? het enige wat bij mij nog aan staat is mn firewall/scanner...

Tuurlijk kan het strakker met een GTX480 ofzo... maar voor wat je van een 9600GT mag verwachten, overtreft het mijn verwachtingen...
grafisch valt het me ook zwaar tegen, en jammer dat het spel niet constant saved, als je pc crasht dan moet je weer helemaal vanaf het begin beginnen en dat is zwaar iritant. Je hebt een uitstekende review geschreven klasse.