Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP (Sony) Review

mutley69 21 november 2010, laatste update op 21 november 2010, 529 views

Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP (Sony)

Pluspunten

• Full frame
  • scherp voor zo'n breedhoek - zeker op een cropped frame
  • een interessanter bereik voor landschappen en architectuur
  • goeie kwaliteit van glas
  • redelijk gewicht
  • beperkte vervorming voor zo'n breedhoek!
  • EX-reeks = beter reeks dan normale sigma lenzen

Minpunten

• geen voorzetfilters mogelijk tenzij je een compromis sluit!
  • gevoelig voor flare - iets lastiger dan andere breedhoeklenzen
  • behoorlijk grote lens heeft plaats nodig in de tas

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 3
Handling Score: 4
De sigma is geen goedkope lens, maar het is een van de weinigen die Full Frame aankan op die breedte binnen het Sony Gamma. Dat maakt ze zowiezo al speciaal. Deze maakt deel uit van de EX reeks - dus de betere lenzen van Sigma.

't blijft een 4.5-5.6 - maar 'k heb er geen last van gehad totnogtoe. Je gebruikt dat ook vaak buiten - en wie 's nachts zo'n lens gebruikt - wil eigenlijk een statief hebben - of koopt een Tokina.

De vervorming bij deze lens - en daarvoor is ze beroemd - is voor een breedhoek minimaal!

Het is gewoon een erg grote lens, zonder overdreven zwaar te zijn. Ze neemt plaats in in de tas. Er zit ook een opbergtasje bij!

Wat men schrijft over het niet kunnen gebruiken van filters is grotendeels waar - je kan dunne filters gebruiken - maar dan wordt de vignettering oftewel erg - oftewel beperk je de range tussen 1516-24.

Een bijkomend probleem is door de breedhoek - dat als het licht slecht staat - je een gele flare kan krijgen - dit kan je gewoon verhelpen door oftewel je hand te gebruiken - of een andere positie in te nemen. D.i. iets waar je moet aan wennen bij deze lens. Bji tegenlicht is't een pest - dan moet je spelen met schaduwen e.a. trukjes bovenhalen.

De kleurenkwaliteit haalt geen Sony-K-M-niveau maar is toch neutraal en goed te noeme - en met postprocessing kan u veel corrigeren.

De kwaliteit is voor zo'n breedhoek genomen erg goed - het is zo dat je ze best afstopt tot 8 of zelfs 11 om zeer goede resultaten te bekomen.

Op een 1,5 crop camera zoals de meeste Sony's zit je bovendien in 't scherpste stuk van de lens - wees gerust - ze presteert zoals het hoort - het blijft een breedhoek zoom met alle nadelen vandien.

De geduchte concurrent is zeker de Tokina 11-16 - die voor cropped frame met een opening van 2.8 wellicht eerder aangewezen is - ook niet goedkoop, maar blijkbaar erg degelijk! De tamron 10-24 is ietsje minder, maar veel goedkoper. De Sigma 10-20 4.5-5.6 zit in een andere zone, maar vormt ook een alternatief (daar heb je de keuze tussen 3.5-4.5 en de 4-5.6).

Zelf gebruik ik de lens vooral in open lucht en overdag - dus speelt die 2.8 voor mij niet mee. Als je ze ergens 2de hands kan vinden - testen en als ze scherp is - inpakken en wegwezen - tenzij u echt een lichtsterkere lens wil voor crop-factor cmos sensoren. Dan is de Tokina een doelwit. Uiteraard zijn er budgetair interessante(re) alternatieven - die zeker ook de moeite zijn.

Daarvoor heb ik een tamron 11-18 gebruikt - die heeft soortgelijke nadelen - alleen had die nog eens purple fringe er boven op, de tamron kan wel met filter gebruikt worden - al kon die iets beter tegen tegenlicht. Ook deze lens kan een aanrader zijn - mits je ze tegen een lage prijs kan aanschaffen (wel de belichting compenseren - deze verdonkert alstijd met 0.3 tot 0.5 EV).

Voor non-Canikons vaak een alternatief om de route naar Full frame open te houden!
De tokina 11-16 en de 12-24 zijn een alternatief voor wie zeker is dat ie nooit full-frame wil fotograferen (12-24 is een mooie breedhoek - en 't is eigenlijk een handiger bereik dan 10-20, of 11-18)

Afgestopt tot f8 of beter nog f11 dan is deze lens echt op haar hoogtepunt!

Echter een waarschuwing - het is een lens waar je tijd moet voor nemen om er leren mee om te gaan. Ik heb op 't punt gestaan om ze te verkopen - en terug een 11-18 van Tamron of de K-M-versie (of Sony) te zoeken. Nu zou ik' m voor geen geld meer kwijt willen!

Ik heb dus een dunne Hoya-UV-filter op de hoed geschroefd en haal die gewoon telkenmale als ik begin te fotograferen weg - met hoed en al. Als ik 'm gebruik tussen 16-24 dan kan't zijn dat ik het frontdeksel weghaal ipv. de hoed er af neem. Dat kan vrij vlot en is eigenlijk wel handig...

De mijne hoort tot de recentere reeksen - en werkt ook op de A55.

• Sony A-700
  • Sony A-55
  • Minolta 5D

Heb jij ook een Sigma 12-24mm F4.5-5.6 EX DG ASP (Sony)?

Nu nog een paar voorbeeldfoto's graag :)