XFX Revo64 (5x SATA150 RAID, 64MB, PCI 32/66) Review

jorianj 18 december 2007, 2.665 views

XFX Revo64 (5x SATA150 RAID, 64MB, PCI 32/66)

Pluspunten

• Prijs.
  • Doet wat het moet doen, zonder problemen.
  • Goede lange kabels bijgeleverd (5 stuks).
  • Eigen processor.

Minpunten

• Geen manage software voor andere OS'en dan windows.

Beheerbaarheid Score: 4
Drivers en ondersteuning Score: 3
Ik heb de controller (5 poorts) samen met 2 maxtors 320 Gb en een hotswap cage gekocht. Dit werkt allemaal prima met elkaar in mijn Compaq Proliant 1600.

De kaart kan simpel worden ingesteld via de BIOS Dit duurt nog geen 5 min. Of met de management software in Windows. Alles doet wat het moet kunnen. Niet meer, niet minder.

De controller heeft een eigen processor en gebruikt de CPU('s) van het moedersysteem totaal niet. Iets wat vrij uniek is voor een controller in deze prijsklasse met deze mogelijkheden.

Ook een mooi ding aan deze controller is dat er geen drivers nodig. De pc ziet de array gewoon als 1 harde schijf. Dit zal dus ook werken in Linux, Vista, BSD enz. Dus ook een prachtig kaartje voor de toekomst want je hoeft nooit te wachten op drivers voor jouw OS.

De prestaties zijn prima, de controller heeft absoluut geen moeite met het streamen van HDTV films (ook 2 of 3 tegelijk). Of dit ook bij jou kan zal natuurlijk ook afhangen van de beschikbare bandbreedte op je PCI bus, maar zeker niet van deze controller. Maar hier heb ik natuurlijk wel het voordeel van de 2 PCI bussen in mijn proliant.

Qua stabiliteit van het totale systeem heb ik geen verandering vernomen dit was goed en is nu ook goed. Ook geen schijven die om niks uit de array geknikkerd worden, wat bij sommige controllers nog wel eens wil gebeuren.

Verder heeft de kaart SATA II, en hotswap ondersteuning. En kun je gebruik maken van JBOD, RAID 0, 1 en 3. Ook een pluspunt (voor sommigen) is dat de kaart geen actieve koeling heeft (zit ook geen heatsink op en de chip wordt ook nauwelijks warm).

Al met al een kaart die erg veel waar voor zijn geld biedt.

Updat 18-12-2007: Ik heb sinds september 2007 2 Hitachi 500GB. schijven erbij geplaatst. Deze worden sinds een maand af en toe uit de array gegooid. De schijven zelf failen volgens de adapter, maar soms ook niet. Een oorzaak heb ik (nog) niet kunnen vinden. Dit is me nog nooit gebeurt met de Maxtors.

Inmiddels heb ik wel nieuwe firmware / management software gevonden. Dit heb ik er vandaag opgezet. (ver. 1.7.3.1) Geïntreseerden hiervoor mogen altijd mailen.

Heb jij ook een XFX Revo64 (5x SATA150 RAID, 64MB, PCI 32/66)?

Dat ie een eigen processor heeft wilt niet zeggen dat het vergelijkbaar is met bijv Areca of een Promise (draai zelf een Promise EX8350) ed. Die hebben namelijk Intel processors op +400mhz en zijn bovendien geoptimaliseerd voor raid-5 en raid-6 tegenwoordig.

Maar dat zul je waarschijnlijk wel zien zodra je een raid-5 array gaat aanmaken en je ziet dat de prestaties inzakken (en/of de host processor wordt belast).
Deze kaart ondersteund geen raid 5, enkel raid 3. Het voordeel van raid 3 is dat als 1 schijf kapot gaar de performance goed blijft. Bij Raid 5 kakt die flink in. Voordeel van raid 5 is de schrijfsnelheid, die ligt iets hoger dan bij raid 3.

Verder kan deze kaart zich wel degelijk meten met 3Ware en Areca. En dat voor een pci kaart.
Sorry, maar wat je zegt klopt niet:

- Bij zowel RAID3 als RAID5 moet de parity berekend worden in degraded mode. Alleen als bij RAID3 de parityschijf uitvalt heb je geen verlies in performance.
- Het zwakke punt van RAID5 is juist zijn schrijfsnelheid; leessnelheden zijn daarintegen weer hoger.
- En deze kaart kan met 22MB/s write speed zich natuurlijk niet meten met de 400MB/s write speed die Areca sequential op de kaart zet, dat moge duidelijk zijn.

PCI is nogal jammer voor een RAID controller. PCIe x1 zou toch wel het mínste zijn wat je van zo'n kaart mag verwachten. Dat vind ik wel een nadeel.
zo een XFX revo64 kost 40 euro
zeg jij nu maar eens de prijs can die areca controller :P
maar idd 22MB/sec is zeer sloom
Welke modes kan je hiermee lopen? Dat vind ik helaas niet terug in je review :'(
Je bedoelt raid modes?

Raid 0, 1 en 3.
Deze kaart zit alweer een halfjaar in mijn server..
Ik heb echter wel dat er schijven om het niets worden uitgeknikkerd..
Ik draai met 3 Maxtor Maxline III schijven van 250 gb en 2 diamondmax 10's van 250 gb.
Deze schijven zijn vrijwel identiek, en volgens de handleiding kunnen juist allerlei schijven gebruikt worden..
Het draaide een paar maanden probleemloos, gister echter de boel moeten rebuilden.. en dan werkt het weer..
En om iets toe te voegen aan je stukje, dit haal ik aan snelheden--> (Raid-3 conf) ong 40-45 mb/s lezen en 25-30 mb/s schrijven (bij grote bestanden)
Limitaties kunnen echter in de pci-bus of eventueel het netwerk liggen..
Ik heb mijn schijven in een hotswap cage met actieve koeling, ook heb ik kabels gebruikt met zo'n clipje eraan zodat ze niet los kunnen gaan.

Ik heb ze vanaf augustus 24/7 laten draaien en nog geen problemen, mocht ik problemen krijgen of een oplossing voor je vinden meld ik me weer.
Goede review, maar deze kaart heeft geen toekomst, de fabrikant (Netcell) is failliet.
Dat de fabrikant van de chips failliet is (dus niet XFX). Maakt niet uit voor de werking dacht ik zo.

Ook is de kaart driverless. Dus alle OS'en gaan hiermee werken. Dat de management software alleen voor windows 2000/XP/2003 is, is jammer maar je kunt de kaart ook prima in zijn BIOS instellen.

Dus toekomst... over 3 jaar zal deze niet meer verkocht worden. Maar wie hem nu koopt heeft er over 3 jaar nog wel plezier van.Maar dezelfde prijs/kwaliteit verhouding heb ik in nog geen ander product gezien.
als het goed is komt vandaag mijn 3 poorts revo64 binnen. Ik ben erg beniewd, ga er 2 x 73gb raptors aan hangen in raid 1...
Maar goede survey, geeft mij weer vertrouwen in mn aankoop!
Ik heb dus ook zo' n Revo kaart gekocht 3 maxtor 250 Gb schijven er aan gehangen, maar bij fors gebruik (dwz dagelijks backup) degrade de Raid continue (elke week) als de schijven bijna vollopen. Eerste paar keer schijf compleet gechecked met Powermax zonder foutmelding. Daarna weer in de Raid gehangen en een rebuild zonder problemen. De schijven floppen er at random uit. Dus de ene keer schijf 0 dan schijf 1 etc. In eerste instantie dacht ik aan een koelingsprobleem dus 3 behoorlijke fans voor de schijven gehangen maar het mag niet helpen. Als je geen regelmatige schrijfacties doet blijft hij maanden goed maar op het moment dat je weer vaker gaat schrijven flopt hij eruit. Als iemand hier een oplossing voor weet hoor ik dat graag!
Na aanhoudend gesteggel met uitvallende drives was het uiteindelijk tijd dat er echt eens een drive stuk was.. --> wilde hem weer rebuilden.. en toen ging het ergens fout.. array corrupt.. vaarwel data.. --> 700GB aan voornamelijk ruw videomateriaal en complete seizoenen van bijeengesprokkelde tv-series waren toen verloren. (die grote dingen niet gebackupped).
Meteen was ik het zat, Highpoint 8 poorts Pci-express controller gekocht en server volledig vernieuwd, nieuwe 500gb Samsung schijven (maxtors vertrouwde ik toch niet) en de controller ook doorverkocht.
Altijd heb ik getwijfeld of ik niet enkel de schijven had moeten vervangen (flinke investering zo ineens :P..) maar nu ik lees dat jij het had met je nieuwe schijven en iemand hieronder ook met zijn schijven.. ben ik blij dat ik het geheel heb vervangen.

Mocht de firmware nog uitkomst bieden zal het voor de vele Revo 3pt of 5 pt eigenaars wellicht wel wenselijk zijn.. --> kan zoiets niet in de meuktracker komen?

Met de highpoint draai ik nu alweer een half jaar ofzo? Erg snel, en echt 0.0 probs... een verademing, kan je een echte raidcontroller dan ook volmondig aanraden..1 keer opgeschrikt door geblieper..maar dat was mijn ups.. (ook aangeschaft na een harde les :P)