WD WD TV Live (2009) Review

BlackSmokey 19 november 2010, laatste update op 19 november 2010, 5.782 views

WD WD TV Live (2009)

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Netwerkmogelijkheden
  • Youtube applicatie
  • Bestandondersteuning

Minpunten

• Afstandbediening aan de kleine kant
  • console kan redelijk warm worden
  • Design waar je van moet houden

Geluidskwaliteit Score: 4
Na ruim twee jaar met veel plezier een Western Digital HD TV te hebben gehad begon ik het streamen wel erg te missen. Om andere partijen een kans te geven heb ik als eerste een AC Ryan Playon HD Mini gehaald. Als je een WD bent gewenst schrik je je werkelijk kapot als je het menu van de AC Ryan ziet. Daarnaast liep hij in 60 minuten tijd 5 keer vast tijdens het afspelen van verschillende iso's. Toen heb ik hem omgeruild voor de TviX N-1 oftewel Cafe. Leuk product werkte goed alleen was er hier geen mogelijkheid om te zoeken binnen je content. Daarnaast was de afstandbediening één grote ramp. Na op verschillende fora's te hebben gelezen dat sinds kort de WD HD TV Live ook dvd menu's ondersteunde toch maar een WD HD TV Live gehaald. Nu ik hem een week in mijn bezit heb wordt het weer tijd voor een review. Een review over de goede en slechte kanten van de WD HD TV Live en ik vergelijk dit met de twee eerder genoemde mediaspelers.

Unboxing:

Zoals we van Western Digital gewend zijn was ook deze mediaplayer netjes en zo compact mogelijk verpakt. Op de foto kan je zien dat zodra je de doos open doet, de quickstartguide, de cd en het garantieblaadje aan de kant hebt geschoven dat er een console en een afstandbediening zichtbaar worden. De console zelf is exact even groot als zijn "voorganger". Namelijk 12,5 cm breed, 4 cm hoog en 10 cm diep. OP de achterkant vinden een waarschuwingssticker welke betrekking heeft op het afvoeren van warmte. Een klein kastje met een nog kleinere afstandbediening. Klein en minimalistisch is de beste omschrijving voor de afstandbediening, Maar hij werkt perfect. Als we de console en de afstandbediening eruit halen komen we een hoopje kabels tegen. Bestaande uit een poweradapter, Jack 3,5 -> Composite en een jack 3,5 naar component. Een compleet pakket in een klein doosje.

Eerste indruk:

Bij mij is er natuurlijk niet echt meer spraken van een eerste indruk aangezien ik de voorganger al heb gehad. Hij ziet er exact het zelfde uit (twee usbpoorten, HDMI aansluiting, Optical Output) op slechts een paar details na. Waar de WD HD TV aan de achterkant die tulp-aansluitingen heeft voor de component aansluiting hebben deze bij de WD HD TV Live plaats gemaakt voor twee 3,5mm jack aansluitingen (Component en composite). En vinden we natuurlijk de netwerkaansluiting. Waar ik persoonlijk wel blij mee ben is dat ze eindelijk niet meer van die vingerafdruk gevoelige shiny lak erop gesmeerd hebben. Nu zit er een soort metallic lak overheen. Oogt misschien wat goedkoper maar het is een stuk minder gevoelig.

Aansluiten:

Aangezien we hier bij Tweakers zijn zal ik hier niet al teveel aandacht aan besteden. Er is een quickstart meegeleverd maar ik betwijfel of überhaupt iemand hier die nodig heeft. Powercable, en HDMI (of composite of component) Volstaat al. Zelf maak ik gebruik van de HDMI, netwerkaansluiting (ik maak dus geen gebruik van WiFi) en de Optical Out. Aansluiten neemt (inclusief je kabels wegwerken) maximaal 5 minuten in beslag.

In gebruik:

Na een paar dagen met de Playon HD mini en de TviX N-1 te hebben gespeeld was ik zielsgelukkig toen ik weer het vertrouwde perfect afgewerkte Western Digital menu onder ogen kon zien. Waar de layout van het menu exact hetzelfde is als zijn voorganger zijn er natuurlijk wel een hoop extra functies bijgekomen. In het menu komen we de volgende kopjes tegen:

- Internetmedia
- Video
- Photo
- Music
- Settings

Onder internetmedia vinden we Mediafly. Mediafly is een podcast voor een grote hoeveelheid media. Meer kan ik hier eerlijk gezegd niet over vertellen omdat ik Mediafly niet gebruik.

Onder video krijgen we vier mogelijkheden waar we uit kunnen kiezen. Namelijk:
- Youtube
- Local Drives
- Media Servers
- Network Shares

Youtube werkt als een trein, je kan video's zoeken, ratings toevoegen, op je eigen account inloggen, favorieten toevoeg etc. Local drives zijn de hardeschijven die je via de usb hebt aangesloten. hier kan je alle video's zien die op je hardeschijf staan. Bij mediaservers kan je gebruik maken van onder andere DLNA media servers. (zoals in mijn geval de ReadyNAS Duo). Tot slot networkshares. Wil je iets sharen/streamen vanuit windows? Geen probleem pas alleen wel je settings aan, maar hier kom ik later nog op terug.

Bij Photo vinden we dezelfde opties. Alleen is Youtube hier vervangen voor FlickR. Ook FlickR is helemaal opgebouwd voor gebruik met de WD HD TV Live.

Ook Music is nagenoeg het zelfde. Alleen is hier Youtube en Flickr vervangen voor Live365 en Pandora. Allebei internetradiodiensten. Ze hosten een grote verscheidenheid aan radiostations. Alleen ben ik er nog geen Nederlandse stations op tegengekomen. Ik denk dat ze zich beperken tot de Amerikaanse stations.

Bij settings moeten we wel even wat langer stil staan. Ook deze is weer opgedeeld in een extra mogelijkheden. Dit zijn:
- Audio/Video
- Video Settings
- Photo Settings
- Music Settings
- File Management
- Network Settings
- Systemsettings

Bij Audio/Video kan je bepalen welke video en audio output je gebruikt en met welke aspect Ratio hij uit moet sturen. Video Settings beperkt zich hoofdzakelijk tot het personaliseren van ondertiteling. Hoe groot wil je het hebben, moet het standaard geactiveerd worden etc. En natuurlijk hoe video's weergegeven moeten worden. Wil je ze in een lijst hebben of juist de thumbnails? Dit heet bij WD Browser Display. Bij photo settings kan uiteraard ook de browser display worden bepaald. Daarnaast zijn er instellingen om een slideshow in te stellen. (interval, photo scalling). Bij music settings komt wederom de browser display terug. Daarnaast vinden we er de music senquence (Repeat, shuffle etc.) Filemanagement bied je een simpele tool om data tussen de verschillende hardeschijven en netwerkshares uit te wisselen. Bij networksettings kunnen we hoe kan het ook anders ons netwerk instellen. Maar hier is ook een belangrijke setting te vinden met betrekking tot het sharen. Als je van een computer wilt af streamen en je maakt gebruik van een gebruikersnaam/wachtwoord moet je de Auto Login to network share op off zetten. Zodra je een share wilt bereiken zal hij vragen naar de inloggegevens. Daarnaast kan je hier ook de WD HD TV Live een sharenaam geven. Met deze naam zal hij zichtbaar zijn in je netwerk. Tot slot hebben we de systemsettings. Hier in zijn alle basisinstellingen terug te vinden. Maar ook de firmware update. Deze is erg van belang omdat hier een hoop extra functies worden toegevoegd.

De nieuwe Firmware:

Momenteel is mijn WD HD TV Live uitgerust met firmware 1.03.49_V. Een groot gemis van de vorige WD HD TV was het ontbreken van dvd menu's. Ik kan je vertellen dat dit probleem verleden tijd is. Zowel iso's als VIDEO_TS mappen werken nu vlekkeloos! Of bluray menu's werken heb ik nog niet gecontroleerd. Hoop dit op korte termijn ook nog te testen. Naast het ondersteunen dan de dvd menu's hebben ze nog iets toegevoegd. Toetsenbord drivers. Plug een usb toetsenbord in (Moet wel een QWERTY toetsenbord zijn) en aan de slag. Alle functies kunnen met he toetsenbord worden bediend heerlijk!

Overige functies:

Doordat het nu een volwaardige netwerkgebruikers is geworden is het ook mogelijk om vanaf je pc rechtstreeks naar de aangesloten hardeschijven te gaan. Op een bedraad netwerk zit ik rond de 10 mb/s overdrachtsnelheid. (hij wordt op het netwerk zowel als een share als een mediaplayer weergegeven).

Op de afstandbediening vinden we een searchfunctie terug. Als je de functie Media Library aan heb staan laat de WD Hd TV Live op elke aangesloten schijf een database achter. Hiermee kan je makkelijk en snel zoeken door de gehele inhoudt van je hardeschijf. Niet meer eindeloos door je media bladeren.

Waarom nou niet die andere twee spelers:

Zoals ik al eerder had vermeld was mijn eerste ontmoeting met de PlayON HD Mini niet zo een hele beste. Vijf keer vastlopen op relatief simpele data vind ik erg treurig. Daarnaast vond ik het menu foeilelijk en onoverzichtelijk. (Wellicht dat dat tweede gewoon een kwestie van wennen is). Ik koos in eerst instantie juist voor de PlayON Hd Mini omdat deze wel dvd menu's ondersteunt. Vond ik een groot gemis aan de
Wd HD TV live. Waar de PlayON HD Mini tekort kwam had de TviX N-1 Cafe dat beter voor elkaar. Een mooier en soepeler menu zonder vastlopers. Zag er in eerst instantie goed uit. Tot dat je verder dan een meter van de console vandaan gaat zitten. Een ronduit verschrikkelijke afstandbediening die echt continu recht op het apparaat gericht moet worden. Daarnaast was er geen searchfunctie aanwezig in de console en was en liep de video vaak een halve seconde voor op het geluid.

conclusie:

Echt een geweldig product. In combinatie met een Samsung spinpoint (2 TB) in een behuizing werkt het als een trein. Van mijn computer op de hardeschijf zetten vanaf het netwerk gaat prima, maar ook het streamen vanaf mijn NAS werkt vlekkeloos. Ik hoor jullie al denken waarom heb je dan niet gewacht op de Western Digital TV Media Hub. Daar zit namelijk al een 1 tb hardeschijf in. Daarnaast heeft die een HDMI 1.4 aansluiting ten opzichte van de HDMI 1.3 in de WD HD TV Live. 3D kan mij eerlijk gezegd gestolen worden en na het lezen van de reviews bleek de overdrachtsnelheid van de media hub echt treurig te zijn. Waar ik bij de WD HD TV Live ook kan kiezen om de hardeschijf rechtstreeks op de pc aan te sluiten is dit bij de Media hub niet meer mogelijk. Daarom heb ik de WD HD TV Live verkozen boven de Media Hub. En daarnaast heeft Western Digital aangekondigt de mooie GUI van de Media Hub begin volgend jaar ook door te voeren in de oudere modellen. Dus ik ben benieuwd....

Hopelijk hebben jullie wat aan deze review en mocht je nog vragen hebben stel ze dan gerust.
(ps voor de volledige bestandsondersteuning vraag ik jullie toch deze op te zoeken op de bekende websites)

Heb jij ook een WD WD TV Live (2009)?

Nette review. 4 sterren.
Het is inderdaad een leuk apparaat (ik heb hem al weer een jaar naar redelijke tevredenheid) maar ik mis in je review een aantal belangrijke negatieve punten die de concurrentie niet altijd heeft. Zo heb ik de volgende aanvullingen:

- Known issue, en wat mij betreft de belangrijkste: de autodetectie van de framerate werkt niet. Dit heeft overigens ook nog nooit gewerkt. De speler gaat standaard op 60hz staan. Hierdoor spelen video's die een andere framerate dan 60Hz hebben niet goed af. Dit is niet altijd even duidelijk te zien, maar het is niet goed. Er wordt in het gunstigste geval 1 frame gedropped en dat zie je bijna niet. Wel wordt hierdoor de kans aanzienlijk dat je audio en video sync problemen gaat krijgen. De enige oplossing is nu handmatig de juiste framerate instellen. |:(
- Bluray menu's werken niet (is een licentie kwestie, gaat ook nooit werken)

Verder een leuke review. Bij zoveel tekst is het aan te raden af en toe je tekst te verduidelijken met wat plaatjes.
Welke concurrenten hebben de optie om de framerate te auto detecten wel? Ben ik wel benieuwd naar namelijk!
Ik heb hem ook in bezit, maar tegenwoordig met de laatste versie van B-rad + psycho OSD, waaraan ik autores heb aan toegevoegd, na het uitproberen van de laatste firmware was ik ontgoocheld omdat hij aangesloten aan mijn Plasma PS50C550 nog altijd op dezelfde resolutie (instelling op auto)blijft staan 1080p 60hz, hij herkent dus de films niet in hun specificaties en schakelt niet over op de aangeboden resolutie en framerate, met autores geeft hij nu keurig de videobeelden in de originele stand door, dus een 24hz gaat ook als dusdanig op het scherm verschijnen evenals 50hz enz.....

Een autores zit ook ingebakken in de laatste B-RAD firmware, maar die geeft strepen op het beeldscherm, deze is dan ook uitgezet, en de aparte autores toepassing is op de USB stick gezet en wordt keurig opgestart tijdens het booten.

Het is nu afwachten of B-RAD zijn firmware zal aanpassen op de nieuwe WD firmware uitgave, dat zou dan de grote vooruitgang voor dit apparaat zijn.

Een gemiste kans voor WD met zijn laatstse upgrade.
Je noemt ook overschakelen naar de resolutie van de film als gemis, maar dat is juist wat je NIET wilt. Apparaten doen een handshake over HDMI en gaan dan in de voor beide zo gunstig mogelijke resolutie staan. Bij moderne tv's dus 1080P. De videobestanden die een andere resolutie hebben worden vervolgens opgeschaald naar deze resolutie. Dat is 'by design'. Dat geeft in de meeste gevallen ook de beste resultaten.
De framerate is een heel ander verhaal zoals ik hierboven al meldde.
Goeie review, leest lekker weg, maar waar ik wel benieuwd naar ben is hoe goed dit apparaat streamt vanaf je nas, goed te testen met bijvoorbeeld de welbekende Bird Scene uit BBC Earth (deel 1).
Zelf erg veel problemen met een ACRyan HD mini, ik krijg daar geen fatsoenlijke netwerk performance mee, als er een film (mkv) met een beetje hoge bitrate afspeelt stottert deze. Dat is voor mij een reden over te gaan op bijvoorbeeld deze WD live of de Live hub.
Beide zijn voor mij opties.

ik heb al wel ervaring met deze WD Live vanaf USB disk, deze is perfect, ook bluray iso speelt deze af en zelfs met simpel menu (met ouder gelekte beta firmware), wat de acryan ook doet, maar zonder menu.
De WD was echter voor m'n vader en daarom zelf ook niet getest op m'n eigen readynas duo.

Overigens is netwerk performance thuis prima, m'n op XBMC gebaseerde mediacenter streamt prima, maar ik ben het "geklooi" zat, iedere keer weer uit moeten leggen dat er weer iets gewijzigd is of dan werkt de AB weer niet of weet ik veel wat, gek wordt ik ervan... :+
Flexibel dat wel, maar ik wil gewon iets dat werkt zonder gezijk.

edit typos

[Reactie gewijzigd door TheTeek op 19 november 2010 11:07]

Ik heb het nu voor mekaar met de laatste B-RAD en autores op boot stick,
De resolutie blijft op 1080p staan, maar de framerate is keurig deze van het bronbestand,
BV: een film is 720x576 /50 > op tv wordt dat dan 1920x1080p /50
" " " 1280x720 /50 > " " " " " 1920x1080p/50
1920x1080p/24> 1920x1080p/24

Dus de WDTV Live neemt nu de framerate over van het filmbestand, en geeft deze keurig door aan de Full HD TV.

Upscaling blijft ook keuring werken, merk wel op dat het Menu OSD op 1920x1080p /60 staat, bij starten van de film wordt er over geschakeld naar de framerate van het film bestand, iets wat de originele firmware vertikt van te doen.
Na het lezen van deze review toch redelijk overtuigd om dit apparaatje te kopen. Heb alleen nog 1 vraag:
Speelt hij soepel subs af via dlna?
Mijn tv doet dat niet en ik wil media vanaf mijn nas streamen. Dit apparaat gaat daartussen komen, mits ik ondertitels kan zien;)