Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5) Review

michael_ommerin 26 augustus 2006, laatste update op 27 augustus 2006, 311 views

Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)

Pluspunten

• 4x optical zoom
  • optical image stabilization
  • zr snel met opstarten en foto's maken
  • automatische focus en belichting zeer accuraat
  • optische zoeker

Minpunten

• batterij gaat niet zo lang mee als bij de concurrentie
  • geen handmatige instellingen voor aperture en shutter speed

Uitbreidbaarheid Score: 4
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 5
Bij mijn zoektocht naar een nieuwe digitale compactcamera bleven uiteindelijk 2 kandidaten over, de Ixus 800 IS en de Fujifilm F30. Allebei deze toestellen zijn zeer geschikt voor het maken van opnamen in donkere ruimtes zonder flits, de Ixus dankzij de optical image stabilization en de F30 dankzij zijn enorm goede ruisverhouding bij hogere ISO waarden. De F30 heeft daarnaast het voordeel dat ie het twee keer zo lang volhoudt op 1 batterijlading, en hij heeft manual controls voor aperture en shutter speed.

Toch is mijn keuze gevallen op de Ixus 800, simpelweg omdat de foto's van dit toestel van sublieme kwaliteit zijn. Waar de F30 (samen met zeer veel andere compactcamera's) nog wel eens een steekje laat vallen met belichtingswaarde of witbalans, doet de Ixus het in 99% van de foto's uitstekend. En dat is uiteraard een groot voordeel!

De prijs van de Ixus is de afgelopen weken enorm gedaald (met meer dan 15%), dus misschien wel het grootste nadeel van de Ixus is hiermee een stuk minder geworden.

Bij onderstaande foto's wordt het effect van de image stabilization duidelijk. De foto's zijn binnen gemaakt, zonder flits en met een sluitertijd van 1/10 seconde. Foto 1 is zonder IS en foto 2 is met IS.

Heb jij ook een Canon Digital Ixus 800 IS (6MP, 4x zoom, 35-140mm, f/2.8-5.5)?

Tjemig, had je die foto's nou niet even kunnen roteren ;)
Wel nette review, ik heb spijt niet iets langer gewacht te hebben met aanschaf, had ook wel IS willen hebben }>
Ik had ze kunnen roteren, maar tweakers hanteert een maximum hoogte van 768 pixels dus dan had ik de foto's nog kleiner moeten maken :).