Sony Vaio VPC-EA3S1E/B (Zwart) - Reviews

Specificaties 14" • 1366x768 (WXGA Wide) • 500GB • Intel Core i3 - Bekijk alle specificaties

Sony Vaio VPC-EA3S1E/B (Zwart) Review

michiel_hc 15 november 2010, laatste update op 2 augustus 2014, 1.916 views

Sony Vaio VPC-EA3S1E/B (Zwart)

Goede laptop heeft het al bijna 4 jaar uitgehouden en moet er nog twee bij doen. Als er niks bijzonders gebeurt gaat die het nog volhouden ook. SSD was een goede upgrade en mensen met nieuwere laptops zijn niet vaak sneller. De bouwkwaliteit is het punt wat me zorgen geeft.

Pluspunten

• vaio care
  • aantal usb aansluitingen
  • snelle videokaart
  • klein
  • groot toetsenbord
  • bluetooth drivers

Minpunten

• plaatsing aan/uit knop
  • geen knop om touchpad uit te zetten.
  • niet heel degelijk gebouwd.

Ik heb deze laptop ongeveer een maand gelden gekocht nadat mijn asus binnen een maand stuk was gegaan (en die na een maand niet gemaakt was en ik mijn geld terug kreeg). Ik ben tot nu toe zeer tevreden.
Toen ik de laptop kreeg heb ik(is standaard procedure bij mij) er een schone windows installatie op gezet. Bij het installeren van de drivers kwam ik toen direct bij het eerste min-punt: je kunt niet de standaard videokaart drivers van de ati website halen maar je moet een aangepaste versie van de sony website halen. Dit is geen ramp zolang ze de drivers maar blijven updaten. Maar dat gebeurt dus niet. Verder werkt alles naar behoren alleen werk het web os(geen idee hoe sony dat noemt) niet meer maar dat is volgens mij makkelijk op te lossen.
Ook de bluetooth drivers(widcom drivers dacht ik) zijn goed. Waar de standaard driver nog wel eens te kort schieten werken deze uitstekend.

De laptop is op moment zeer snel en draait zelfs COD Black Ops nog met redelijke settings. Net als de need for speed games. De grafische prestaties van de HD5470 vallen mij totaal niet tegen. Met games tot nu toe dus geen problemen gehad.
Voor mijn opleiding draai ik ubuntu in een virtuele machine en de laptop blijft snel genoeg en ben zeer tevreden over de presaties.

Twee weken geleden ben ik een beetje hardhandig omgegaan met mijn tas waar de laptop in zat (te laat voor de trein, vertraging) en toen werkte die avond mijn laptop niet meer. Alsi k de laptop opstarte: eeuwig blijven laden van windows, W7 cd erin: Bluescreen W Xp cd erin: Bluescreen. Op het moment dat ik een cd wou branden met Ubuntu bedacht ik mij ineens dat er vaio care op de laptop zit en ik dat los van windows kan booten. Dus na dat opgestart te hebben heb ik de harde schijf gecontroleerd op fouten en toen er een fout was gevonden die gerepareerd: het werk sinds dien als een tierelier!

Er is alleen nog 1 probleem maar die valt die op te lossen, ik druk nog wel eens per ongeluk op de aan/uit knop.
Na het debacle met mijn asus is deze sony echt een verademing en werk met plezier met deze laptop. In de trein maak ik er wel eens mijn huiswerk en op school loop ik van hot naar her met mijn laptop.

Edit 2014
Naar bijna vier jaar met deze laptop moet ik de bouwkwaliteit met 1 ster verminderen en de warmte en geluidsproductie met 2 sterren. Als ook de beeldkwaliteit is uiteindelijk matig gebleken.

Toegegeven deze laptop heeft wat doorstaan, n keer gevallen met gebarsten LCD tot gevolg en 4 dagen per week in de schooltas een uur in de trein en op de fiets heen en terug. Maar dat neemt niet weg dat de problemen zoals de speling op het scharnier van het scherm en het afbreken van n van de schroeven van de behuizing laten zien dat de bouwkwaliteit niet helemaal ok is. In vergelijking met de hedendaagse laptops zou het onder de maat zijn.
Daarnaast functioneerde de knoppen van het touchpad binnen twee jaar al niet meer wat waarschijnlijk te maken heeft met het feit dat de bezel bij dichtgebogen laptop bijna op het touchpad leunt en met een kleinbeetje kracht (zoals in een tast) de knoppen in drukt. Op die manier zullen ze wel versnelt versleten zijn.

De accuduur is voor mijn gevoel naar twee jaar nog steeds gelijk aan toen ik de laptop kreeg (staat sinds twee weken windows 8 op, daarmee heb ik nog niet getest). In de vaio software word aangegeven dat de accu state van excellent van good is gegaan maar nooit iets van gemerkt. Wel heb ik altijd de battery care functie gebruikt op 80%. Voor een laptop van deze leeftijd goed dus.

Gedurende de levensduur van de laptop heb ik de laptop regelmatig stofvrij gemaakt en recent de koelpasta vervangen. Maar het neemt niet weg dat de laptop luidruchtiger is als de overige laptops hier in huis (1 en 3 jaar oud) en zelfs de recent gebouwde pc (met oog op stil) is stiller. Daarnaast is de laptop bijna altijd vrij warm. Het maakt niet huis of die in de stand staat of op schoot minimale temperaturen zitten zo rond de 50 graden. Maximale temperaturen op deze warme zomerdagen rond de 80 graden.

Heb jij ook een Sony Vaio VPC-EA3S1E/B (Zwart)?

Hoelang gaat de accu mee? En is ie een beetje stil?
Volgens mij kan je best de reguliere drivers van amd.com gebruiken, hoor..

En inderdaad, net als hierboven: Accuduur? Is de fan luidruchtig? Hoe is de schermhelderheid?
Ter informatie: productreview: Sony Vaio VPC-EA3S1E/W (Wit) review door RefleCs

dit is dezelfde in het wit. Deze review is wat kort.
Ik heb deze nu ook net gehaald. Accuduur is circa 3 uur. Helderheid is voor mij prima. In het algemeen ben ik erg onder de indruk van de kwaliteit van het scherm.
Verder heb ik de laptop nog niet echt op geluid kunnen testen, maar voor zover ik al wel heb kunnen observeren is het geen herrieschopper.