Specificaties WiFi - Bekijk alle specificaties

Apple TV (2010) Review

Trunksmd 19 november 2010, 16.659 views

Apple TV (2010)

Pluspunten

• design Apple tv
  • beeldkwaliteit zeer goed
  • geluidskwaliteit zeer goed
  • interface zeer responsief
  • design afstandsbediening
  • mogelijkheden toekomst vanwege iOS

Minpunten

• grootte afstandsbediening
  • geen harde schijf aansluiting
  • geen 1080p
  • geen gigabit netwerkaansluiting
  • gesloten iTunes/Apple audio en video formaten.
  • prijs

Geluidskwaliteit Score: 5
Dit is mijn eerste review op tweakers.net. Dus bij voorbaat mijn excuses voor evt. grammatica fouten.
Ten tweede is dit een subjectieve beoordeling. Mijn beoordeling wordt namelijk niet gestaafd door hoogwaardige meetapparatuur, Het meet apparaat ben ik zelf |:( ;

Gisteren ben ik naar de eerste en enige officiŽle Apple Store geweest in Spanje geweest. Deze ligt in Barcelona. Aangezien ik de laatste tijd het nieuws over Apple niet gevolgd had, kwam ik tot mijn grote vreugde de nieuwe apple tv tegen (ik was eigenlijk op zoek naar de ilife ´11). Nu heb ik thuis een mooie opstelling waarbij mijn playstation 3 alle media ontvangt van de ps3 media server op mijn imac. Dit werkt eigenlijk goed, maar
1. PS3 media server wordt al een tijd niet meer bijgewerkt (ofwel?)
2. Hoewel de ps3 simpel in gebruik is, is het toch nog te moeilijk voor mijn vrouw. Zij heeft niets met grote afstandsbedieningen en veel knopjes (zoals de bluetooth afstandbediening van de playstation 3).

Dus een alternatief :? ...nu is de Apple tv2 niet direct een alternatief voor een ps3, maar lijkt toch iets simpeler in gebruik. (en goedkoper).

De verpakking

Het eerste wat je opvalt, is...dat ie heel klein is. Wie de oude apple tv gewend is en de formaten van de mac mini en airport extreme kent, zal gek opkijken. Achteraf logisch. Want het kloppend hart is Apple´s A4 processor, bekend uit iphone4, ipod touch en ipad. Het doosje eromheen is nauwelijks groter dan het apparaatje zelf. En dat was meteen het vervelende in een applestore. In de store van Barcelona tenminste vielen ze nauwelijks op tussen alle andere producten op de schappen. Misschien was dat ook omdat er minder dan 10 stonden (de rest reeds verkocht?).
De verpakking was, zoals ik het van Apple gewend ben, een net wit doosje met alle spulletjes netjes ingepakt. In de verpakking vind je de Apple tv, stroomkabel, handleidingen, de bekende apple stickers en de afstandbediening. Een hdmi kabel zit er niet bij. Dus heb ik een Apple hdmi kabel gekocht voor 19 euro, omdat deze zwart is, zoals het apparaat en de stroomkabel.

Het uiterlijk

Het uiterlijk lijkt kwa vorm op de mac mini, airport extreme en apple tv eerste generatie, met het verschil dat deze ongeveer 3 keer kleiner is. En maakt dat ie een schattig uiterlijk heeft (volgens mijn vrouw :) ).
Op de bovenkant de bekende apple met tv ernaast geschreven. Misschien vind een andere Apple liefhebber een dergelijk apparaat mooier in aluminium of wit. Maar ik vind de apple tv in het zwart toch mooi uitzien. Daarbij past het beter bij de tv. De meeste tv´s worden immers met een zwarte kleur verkocht.

Aansluitingen

Het apparaat heeft aan de achterkant al zijn aansluitingen zitten:
Van links naar rechts, de voeding, hdmi uit, mini usb (nu nog niet in gebruik voor de consument), optical audio uit en een ethernet aansluiting. En hier begin ik mee, want het is maar een 10/100 mbit ethernet aansluiting. En dit is heel vreemd aangezien alle apple producten tegenwoordig een gigabit aansluiting hebben. Nu is het voor mij niet zo een heel groot probleem, aangezien ik de apple tv via wifi N verbind met mijn airport extreme. De stroomkabel is ongeveer 2m lang (Het kan iets minder zijn. Ik heb het niet exact nagemeten, maar hij was ongeveer even lang als mijn Apple hdmi kabel, die 1,8 m lang is).

De afstandsbediening

De afstandsbediening is zeer klein en smal. En dat kan een probleem zijn, want je bent hem zo kwijt. Maar vanwege de paar knoppen, die erop zitten is ie makkelijk in gebruik. Infrarood geeft de beperking dat je ontvanger (de Apple tv) in het zicht moet staan. Vreemd genoeg leek mijn iMac sneller te reageren op de afstandsbediening dan de Apple tv, terwijl de imac vele meters verder staat. Misschien staat mijn imac desondanks beter in het zicht. Zet best de infraroodontvanger van andere apple apparaten uit als je er een in de buurt hebt staan.

De test-opstelling

Zoals eerder gezegd, de apple tv is aangesloten via de apple hdmi kabel aangesloten op mijn Samsung 40 inch B650. Hierop staat de laatste firmware en de settings zijn volgens dit schema aangepast. De apple tv maakt via Wifi N contact met mijn itunes bibliotheek op mijn imac uit 2008.
Verder maakt de optical out contact met een beresford TC-7520 DAC, waarna het signaal analoog gestuurd wordt naar een Yarland FV34 buizenversterker , die weer verbonden is met Aurum Cantus leisure 2 MkII boxen.

De interface

Wanneer je de kabels aansluit en de tv op de juiste hdmi ingang hebt staan, dan staat de interface op je wachten. De Apple TV vraagt eerst je wifi netwerk, apple id en wachtwoord voordat je aan de slag kunt. De interface lijkt een beetje op front row van MacOSX, maar de interface van de apple tv draait op iOS. De interface is overzichtelijk ingedeeld in 4 hoofdcatagorieŽn: het videoverhuurgedeelte, internet, computer en instellingen. En de stand-by knop dan? Die zit verborgen onder het menu instellingen en dit vind ik nogal raar. Misschien was de bedoeling van apple dat je de apple tv nooit in standby zet, omdat het apparaat toch niet veel stroom gebruikt (ik heb het niet nagemeten) en het apparaat zich na een tijdje (de tijd kun je zelf instellen) zelf in stand-by zet, als je hem niet gebruikt.
Ik heb nog geen fllm vandaag gehuurd, maar een hd preview gekeken en dat gaat goed zonder haperingen (Apple adviseert 3mbit lijn voor sd streaming en 6 mbit lijn voor hd streaming. Dit is voor Nederland geen probleem met de huidige adsl en kabel snelheden. Maar in Spanje wil een nog wel eens een 1 of 3 mbit lijn voorkomen).
Onder internet vind je in Spanje Youtube, Flickr, mobileme en internet radio.
Onder computer vind je de gebruikelijke itunes bibiliotheek die je sinds 10.1 via homesharing aanzet. Verder moet je nog apart in itunes de fotosharing aanzetten als je b.v. je iphoto bibiliotheek op de tv wil zien. De apple tv maakt dan mooie foto collages op je tv, die je zelf kunt aanpassen. Leuk om je vakantie foto´s met de familie te bekijken en zo. :O
Onder instellingen staat algemeen, screen saver instellen, audio-video instellingen, Airplay instellien, computers instellen, en standby.

Onder algemene instellingen kun je netwerk, taal, itunes, parental control, afstandsbedieningen, en standby tijd instellen. Verder nog wat info, software actualiseren etc.

onder Audio-video instellingen kun je shuffle, volumen, geluidseffecten, dolby digital, audio- en ondertiteltaal instellen

Beeldkwaliteit

Hier komen we op een discussiepunt. Het apparaatje stuurt geen 1080i/p uit, maar maximaal 720p. Ziet het
beeld dan nog wel een beetje behoorlijk uit }:O ? Kort antwoord ja. Maar mijn tv heeft wel een zeer goede chip die sd en 720p signalen naar full HD opschaalt. Ik zie zelf het verschil niet met sd materiaal vanuit mijn tv of vanuit de playstation 3 (en deze laatste staat toch bekend als een goede upscaler). Daarbij heb ik toch in vele discussies op internet gelezen, dat 720p vaak beter uitziet dan 1080i. In ieder geval ziet het beeld er knisperscherp :+ uit.

Apple ziet het apparaat voornamelijk voor videoverhuur. Videoverhuur in de itunes store in HD formaat is 720p. Hogere resoluties hebben mogelijk 10 of meer Mbit lijnen nodig. Hoewel dit in Nederland niet zo een probleem is, is dit voor grote delen van onze aardbol niet eens mogelijk. Dus heb je geen gigabit aansluiting nu nodig en is het signaal maar 720p uit de hdmi-uitgang van de Apple tv.

Geluidskwaliteit

De geluidskwaliteit is fantastisch goed, geluiden zijn duidelijk lokaliseerbaar met mijn huidige opstelling, Zowel hoog, midden als laag zijn goed gedefinieerd. Het doet niet onder voor mijn airport express, die ik weggehaald heb. Waarom? Omdat itunes op je mac of pc, de boxen ook via de apple tv kunt aansturen en daarvoor hoef je niets te doen met apple tv. Het werkt net zoals met je airport express. Vroeger heette dit airtunes, maar nu heet het airplay, omdat Apple hier meer plannen meer heeft. Zo kun je elke box, die via een airport express en apple tv is aangesloten aansturen. En dit wordt binnenkort uitgebreid met de update iOS4.2 voor iphone en ipad. Je kunt dan niet alleen muziek naar je Apple tv sturen met b.v. je ipad, maar ook foto´s en videos. Aangezien iOS4.2 uitgesteld is, heb ik dit nog niet kunnen testen. Updates volgen...

(wanneer ik meer tijd heb zal ik foto´s van de opstelling posten)

De prijs is 119 euro. Dit is iets meer dan de Amerikaanse prijs van 99 dollar. Maar om discussie te voorkomen, hier zit een oneerlijke valutawisseling in, plus de gebruikelijke transport, douane en BTW kosten. Voor een typisch Apple product vind ik het niet onredelijk hoog, maar als je het vergelijkt met bijvoorbeeld een streamer van Western Digital, waar je wel een harde schijf op kunt aansluiten, dan had de prijs beter rond de 80 euro gezeten.

Tenslotte

Dit apparaat is geen vervanger voor mijn ps3 met ps3 media server of welke media server opstelling dan ook met bluray ondersteuning. Dit is een streamer zoals die van Western Digital. En daarbij komt het pas goed tot zijn recht, als je in het typische Apple eco-systeem zit, ondanks de beperkte audio en video formaten ondersteuning. Hoe los ik dat op ? Ik koop of huur films via itunes (dit kan direct via de apple tv (huren)). En alle andere films: dvd´s en blurays gaan via de playstation 3 (waar je ook films kan huren). Of ik zet ze om via handbrake of MKVtools.
Wat maakt dit apparaat dan toch aantrekkelijk? Het design, airplay, het gebruiksgemak, waarbij je niet teveel verstand van zaken nodig hebt. Ideaal dus voor mensen, die zich niet interesseren in computers en afstandsbedieningen, zoals mijn vrouw.
Dit apparaat is als hobby begonnen van Steve Jobs en daar lijkt het nog steeds op, want je moet (op het moment van dit schrijven) op de Spaanse Apple website eerst naar het store menu gaan om de nieuwe apple tv tegen te komen. Buiten de V.S. wordt er vrij weinig reclame overgemaakt, zo leek het toch voor mij.
Zoek je een streamer met mogelijkheden tot itunes filmverhuur en ben je bereid het gesloten Apple ecosysteem (met beperkte bestandsondersteuning) op de koop toe te nemen, dan ben je aan het juiste adres. Zo niet, dan zijn er vele andere oplossingen in de vorm van streamers of mediaspelers in deze prijsklasse.

En one more thing... :+ Dit apparaat draait het iOS besturingssysteem met hardware uit iphone4/ipad. Hoewel er geen harde schijf schijf (ik meen ooit gelezen te hebben dat er toch een flashdrive van 8 Gb in zit) in zit van groot formaat, zou er volgens de verkopers van de apple store toch te mogelijkheid bestaan dat de Apple tv in de toekomst wordt uitgebreid met iOS apps. Misschien kun je die dan via je iphone4/ipod touch/ipad kunt aansturen.

Heb jij ook een Apple TV (2010)?

Goede uitgebreide review, thanks! Zeker het gedeelte waarin de geluidskwaliteit besproken wordt, op een mooie set, sprak mij zeer aan.Top.
Bedankt voor de review!
Wat ik nog mis in je verhaal zijn de volgende zaken.
1. Je vertelt dat je individuele boxen kan aansturen (Zit er ook een EQ mogelijkheid in?). Als ik je verhaal goed begrijp, betekent dit dat als je achter je Imac zit dat je dan het geluid wat je normaal via je interne speakers afspeelt momenteel al via Airplay naar de Apple TV kan sturen ? Moet je dan eerst je TV aanzetten en een optie aanklikken, of alleen versterker / receiver aan, kanaal keuze en gelijk genieten ?
2. Kan je zonder je TV aan te zetten de ingebouwde Internet Radio van de Apple tv via de remote app (op je IOs device) of via je imac aanzetten en beluisteren ? Ik wil hem namelijk als een soort SONOS gaan gebruiken.
3. Kan je ook iets vertellen over de internet radio kwaliteit,
4. Kan je iets meer vertellen over de interface mogelijkheden met je IMAC, hoe de integratie verloopt met de Ilife 11 apps en of Aperture 3 ? Snelheid van ophalen collectie ?
Hoe groot is je collectie foto's om een indicatie te krijgen van de snelheid van bufferen / indexeren voordat je de foto's kan bekijken.
5. Kan je iets vertellen over de integratie met de remote app ?
6. Vind je vrouw het nu een vooruitgang op de PS3 ? (Gebruiksgemak, kwaliteit beeld / geluid)
7. Waar gebruik je hem het meest voor ? Familie photo's / movie rental / muziek ?
Goede review! maar ik heb nog een paar vraagjes:

1. Moet je een speciale stroomkabel kopen in Nederland om de apple TV te kunnen gebruiken omdat je waarschijnlijk geen Nederlandse kabel krijgt en hij misschien een ander wattage moet hebben dan met de andere soorten stroom

2. Is er wel de mogelijkheid om films te huren via apple? Ik weet dat dat in amerika wel kan maar ik weet niet of dat ook gaat in Nederland. Ze hebben daar namelijk ook een streaming service voor films: Netflix. maar dat kun je hier in Nederland helaas niet gebruiken had ik al uitgevonden.

ook zou ik je nog even willen zeggen dat je nu ook de Apple TV kunt jailbreaken en dat je op die manier wel de mogelijkheid krijgt om playstation films te kunnen krijgen naar je apple TV wat misschien handiger is voor je vrouw ;) en trouwens er zit wel een 16 GB opslag kaartje in waarop de jailbreak zou komen te staan maar je kunt dat allemaal zien op YouTube hoe je dat moet doen ;).
1. Nee er zit geen EQ in (overigens heeft itunes zelf een EQ.. Er zijn alleen digitale uitgangen. Ja ik kan via mijn imac via airplay mijn boxen aansturen die aan mijn apple tv verbonden zijn. Daarom vertelde ik dat de apple tv ook als een airport express functioneert (wat betreft het draadloos aansturen van je boxen uit itunes). Hiervoor hoef je je tv niet aan te zetten.
Er is 1 klein nadeel. Ik heb nog geen instelling gevonden die de tv speakers uitschakelt als je externe speakers gebruikt. gelukkig kan mijn tv dat zelf doen. Maar voor itunes airplay hoef je dus de tv niet aan te zetten.
2. Je kunt zonder tv naar internet radio luisteren als je apple tv gebruikt. Maar om een kanaal te veranderen zul je nu nog de tv aan moeten zetten. OS 4.2 is nog steeds niet uit en kan daar verandering in brengen.
3. Radio kwaliteit is goed naar gelang de kwaliteit van het kanaal (lees bitrate kanaal). Deze kwaliteit is niet afhankelijk van je apparaat. Vreemde vraag dus.
4. Ophalen van iphoto library (de mijne is 25 Gb) gaat vrijwel instant. Dat mag ook geen probleem zijn, want ophalen film library is veel groter en gaat ook vrijwel instant.
5. Wat bedoel je met remote app? Die van itunes op je iphone/ipad/ipod touch? Daar zit hooguit een paar msec lag in.
6. :) Mijn vrouw vind voornamelijk handig in gebruiksgemak, De rest is ze ook tevreden over. Maar mijn vrouw is nou niet bepaald een goede maastaf voor de appletv :+
7. 1, Muziek 2. Films streaming 3. movie rental. De familie fotos heb ik 1 keer gedaan , dat is leuk voor als je een keer foto´s wil zien met iedereen erbij.
Je noemt de prijs als negatieve eigenschap, maar geeft hem wel 4 sterren. Dat strookt niet helemaal met elkaar naar mijn mening.

Verder prima review, niets voor mij zo'n Apple TV heb ik al weer gezien :)
Dat is maar hoe je het bebijkt. Voor mij is deze prijs geen reden om hem een ster minder te geven. Hij krijgt al geen 5 sterren, omdat het geen perfect apparaat is. Maar goed is ie zeker, ondanks de prijs
@Trunksmd, Bedankt voor de antwoorden!
Ik doelde met mijn vraag over de internet radio kwaliteit naar een bitrate keuze per zender en of jij het beter vond klinken dan een normale radio. Het mooiste zou zijn als je een vergelijking kon maken met de Sonos die bijna cd kwaliteit radio kan spelen.
Tja, ik heb geen Sonos om te vergelijken. Ik herinner me een test op onemorething.nl dat de sonos er beter uitkwam dan het vroegere airtunes. Maar ik weet niet of dat met de audiokwaliteit te maken had. Sonos heeft natuurlijk veel meer instelmogelijkheden en manieren om hun systeem te bedienen.
Ik zal eens kijken (wanneer ik thuis ben) of je de radio stations kunt selecteren op bitrate. In itunes kan dit wel, meen ik.
moet je nou echt al je apple spulletjes laten zien?
Ja, want heeft allemaal weer met elkaar te maken.
Veel interessanter is die buizen versterker :)
Hallo,

Waar kan ik zo'n Apple TV 2 kopen. Ik kom uit Den Haag.
En ik wil het niet via internet bestellen.

Gr,
of bij dixons of bij expert