Specificaties Bluetooth muis - Bekijk alle specificaties

Apple Magic Mouse Review

NetXtreme 14 november 2010, laatste update op 14 november 2010, 1.136 views

Apple Magic Mouse

Pluspunten

• Degelijke muis
  • Draadloos (Gemak)
  • Swipe

Minpunten

• Rechts + Links tegelijk (alleen als je gamer bent)
  • Windows (7) support
  • Draadloos (Batterijen)

Toelichting
Waarom ik voor een Magic Mouse heb gekozen? Echt een duidelijke reden hiervoor kan ik niet geven. Ik heb hiervoor een Logitech G3 Laser Mouse gebruikt welke nog uitstekend beviel, maar ik was toe aan wat nieuws. Na wat rond gekeken te hebben en veel uit een lopende meningen te hebben gelezen, heb ik mij er maar aan gewaagd.

Ik heb op V&A deze muis op de kop getikt van iemand die deze helemaal niet beviel. Dit is ook weer een duidelijk voorbeeld van de uit een lopende meningen. Sommige mensen vinden het geweldig, anderen vinden het helemaal niets.

Ik heb een MacBook Pro 15” Mid ’09 en gebruik deze muis i.c.m. OS X 10.6.5 en Windows 7. In deze review word er naar beide besturingssystemen gekeken. Windows 7 gebruik ik om af en toe wat games op te spelen.

De Magic Mouse
Dat het een Apple product is mag duidelijk zijn. Het is weer wat anders als andere muizen. Witte bovenkant met een grijs appeltje afgedekt door een doorzichtig stukje plastic. De onderkant is van grijs aluminium, dezelfde kleur als de MacBooks. Op de onderkant zit ook het klepje waarachter twee AA batterijen zich schuil houden. Ook zit er op de onderkant een groen status lampje, welke alleen aan gaat als je muis opgetild word en een aan/uit-schakelaar om de muis uit te zetten.

De muis is ongeveer de helft lager als mijn voorgaande muis en dat voelt even heel apart aan. Maar na een tijdje met de muis gewerkt te hebben wen je hier prima aan. Je moet er wel rekening mee houden dat je niet een muis hebt om vast te pakken, maar meer een object wat je heen en weer schuift tussen je vingers. Als je liever een muis hebt om goed vast te pakken, kun je beter kijken naar een alternatief.

Ergonomisch?
Of het design ergonomisch is wil ik geen uitspraak over doen. Hier zijn natuurlijk allerlei randvoorwaarden aan, maar de muis voelt wel heel natuurlijk aan. Ik laat mijn pols rusten op het bureau en mijn vingertoppen op de muis zelf. Dat er geen ondersteuning is in het midden van je hand voelt aan het begin raar, maar eigenlijk wel prettig na een tijdje. Je hand blijft zelf wel in houding staan zoals je een normale muis vast houd.

Gebruik OS X
Na het inschakelen van de muis kan je hier vrijwel direct mee aan de gang in OS X. Enigste wat ik hoefde te doen was in Mouse Settings “Setup Bluetooth Mouse” te doen en klaar was het. Mijn eerste reactie na het ‘installeren’ van de muis was: “Waarom zo langzaam?!”

De standaard snelheid van de muis is echt heel langzaam. Na zelfs de snelheid op het hoogste te hebben gezet in Settings panel, was deze voor mij nog steeds te laag. Gelukkig gebruik ik al een tijde Better Touch Tool voor mijn Trackpad en hier kun je dan ook vrij gemakkelijk de snelheid van de Magic Mouse een stuk hoger zetten dan standaard in OS X.

Na een tijdje gespeeld te hebben met deze muis vond ik dat de hit percentage van de rechtermuisknop wel extreem laag was (bij mij). Na eens goed te hebben gekeken naar de muis en hoe ik deze vast houd, viel mij op dat ik mijn hand iets scheef houd op de muis, waardoor het eerder als middle mouse knop word gezien. Ook hiervoor kun je bij Better Touch Tool terecht. Je kan de marges wat aanpassen en word het op eens een stuk fijner. Ook zit hier een pressure fix in, voor als je ‘per ongeluk’ een vinger op de muis laat liggen en je dus een ‘two finger click’ uitvoert i.p.v. een right click.

Met de Magic Mouse krijg je een heel nieuwe manier van interactie met je muis, namelijk swipe. De muis houd de positie van je vingers bij op de muis en kun je commando’s geven doormiddel van vegen over de muis. Mijn eerste gedachte hier over was: Kramp! Maar het valt mij enorm mee. Scrollen doe je zoals normaal, behalve dat je nu met dezelfde beweging horizontaal en verticaal kan scrollen. Dit voelt heel intu´tief aan. Ook krijg je standaard in bijvoorbeeld Safari / Chrome een forward en backward swipe, dit doe je met twee vingers van links naar rechts of andersom. Hoewel de beweging wat ongewoon voelt, wen je hier vrij snel aan.

Net zoals je kan vinden bij veel touchscreen apparaten zoals telefoons heeft ook de Magic Mouse momentum-scrolling. Hierbij scrollt de applicatie op het scherm steeds langzamer door totdat deze stil staat. Dit werkt op de Magic Mouse vrij goed, omdat je rustig je vinger kan laten vallen op de muis en dan stopt deze direct met scrollen.

Better Touch Tool een must?
In mijn ogen: Ja! Better Touch Tool (BTT) voegt de nodig customizations toe om deze muis beter te maken voor OS X. Ook kun je hier custom gestures toevoegen, welke je voor bepaalde applicaties of global in kunt stellen. Een goed voorbeeld hier van is ‘3 finger swipe down’ welke ik gebruik voor expose en tot op heden nog meerdere keren per uur gebruik.

Gebruik Windows 7
Omdat ik af en toe ook nog eens een spelletje speel, heb ik Windows 7 geinstalleerd middels Bootcamp. Hierdoor zijn de Bootcamp drivers allemaal geinstalleerd en was het alleen maar het zoeken naar een bluetooth device en je kon de muis gebruiken. De ‘installatie’ onder Windows 7 is dus geen probleem.

De muis in gebruik laat nog wel eens wat te wensen over. De muis reageert goed, alleen de drivers die Apple levert zijn minimaal. Zo kun je perfect linker en rechter muisknop gebruiken en scrollen werkt ook prima, maar je hebt geen mogelijkheid tot swipes. Deze muis zou ik dan ook zeker niet aan raden voor Windows 7 gebruikers, aangezien de belangrijkste functionaliteit die deze muis biedt, niet werkt onder Windows 7.

Eerder had ik al vermeld ik de marges van de klik-gebieden wat heb aangepast middels BTT. Hier is voor Windows 7 geen tool voor en wil het rechts klikken bij mij nog wel eens mislukken. Dan moet ik mijn vinger verplaatsten en heel rechts op de muis klikken.

Nog een belangrijk punt van deze muis voor gaming is dat het niet mogelijk is om de linker- en rechtermuisknop tegelijk in te drukken. Hierbij kun je denken aan Aim-Down-Sight en dan schieten. Dit gaat dus niet werken op een Magic Mouse. Al deze redenen hebben mij er toe bewogen om gewoon mijn G3 wel bij me te hebben, maar dan alleen voor gebruik in Windows 7.

Batterij
Over de levensduur van de batterij kan ik nog vrij weinig zeggen. Ik heb twee 2100mA oplaadbare batterijen gekocht en deze lijken niet echt snel leeg te lopen. Tot dusver zijn ze in 3 dagen 4% naar beneden getikt. Apple claimt zelf volgens mij 4 maand levensduur op een stel batterijen, maar als ze het 2 maand vol houden ben ik ook tevreden.

Zelf ben ik wel van mening dat deze muis voor de prijs van 70 euro wel een accu had mogen hebben. Hoewel de muis wel vernieuwende techniek is, valt twee standaard AA batterijen mij wat tegen.

Ik ben zelf heel tevreden met de muis. Het heeft even een halve dag gebruik gekost om te wennen aan de muis. Het vasthouden was even wennen, maar ik heb tot nu toe nog niet echt last gehad van kramp. Ik wil deze muis dan wel aanraden aan mensen, mits ze alleen in OS X deze muis gaan gebruiken.

Support in Windows valt mij wat tegen, maar daarentegen is het een Apple muis en moet je deze alleen gebruiken op een Apple product ;)

Swipen is eens wat anders op een muis. Het is goed in gebruik, maar persoonlijk zou ik niet teveel verschillende acties aan gestures hangen, want het kan wel eens irritant zijn als een gesture mislukt. Zo had ik close application op ‘3 finger click’, maar dat bleek in de praktijk nog best vaak ‘per ongeluk’ voor te komen. En waar er dan normaal niets gebeurd, sluit dan je applicatie.

Kortom een prima muis voor een prima prijs. Dat sommige mensen het niets vinden, kan ik helemaal in komen. Het is een heel ander gevoel dan een ‘normale’ muis.

Heb jij ook een Apple Magic Mouse?

Meer advertenties