Specificaties 14,5" (1600x900), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

HP Envy 14-1030ed (WN950EA) Review

ChristiaanK 11 november 2010, 1.341 views

HP Envy 14-1030ed (WN950EA)

Pluspunten

• beeldkwaliteit
  • snelheid
  • draagbaarheid
  • constructie (stevig)
  • uiterlijk (sleek)

Minpunten

• geluidsproductie
  • ligging touchpad

De Envy 14-1030ed is een laptop waar je mee aan kan komen. Ziet er goed uit, is zo snel als zijn specs doen vermoeden. Hij heeft echter ook wat minpunten, en dat kan voor dit geld eigenlijk niet.

Maar we beginnen bij het uitpakken. Dat is een feestje. Mooie, zware doos, alsof je een heel grote halsketting gaat uitpakken. Handleiding krijg je op een 2GB SD (gelukkig is de handleiding zelf een stuk kleiner). Verder een adapter en een extra accu. Die laatste is plat en zo groot als de laptop zelf. Je klikt 'm eronder als je 'm wilt gebruiken.

Eerste gebruik: eerst opladen. Oplaadlampje zou na opladen moeten gaan branden, maar blijft ook na een hele nacht laden maar knipperen. Meer mensen blijken dit probleem te hebben. Gewoon maar een keertje starten maar, daarna lijkt de laptop zelf ook de handleiding gelezen te hebben en werkt het lampje zoals beschreven.

Scherm is kraakhelder en mooi gedetailleerd. Wel spiegelt het nogal erg (ik had hiervoor alleen maar non-glare schermen gebruikt). Je moet dus geen goed verlichte onderwerpen achter je hebben, die zie je weerkaatst. Buiten in de zon heb ik niet geprobeerd.

Touchpad heeft vele features. Multitouch, allerlei scroll mogelijkheden, allemaal in te stellen. Ook een instelling waarbij hij detecteert of je per ongeluk met je handpalm op het pad leunt ipv met je vingers. Het probleem daarmee is dat je het ook echt nodig hebt, want de pad is niet verdiept, zit precies in het midden van de laptop, en daarmee iets rechts van de spatiebalk. Dus je rechter handpalm raakt het brede touchpad nogal snel. Of je krijgt pijn aan je pols. Het ziet er prachtig uit, maar ik geloof dat een iets verdiept touchpad dat wel onder de spatiebalk zit uiteindelijk handiger is. (Zag trouwens dat het bij de MacBook Pro van mijn broer net zo zit, nooit klachten van hem over gehoord.) Driver moest ik trouwens updaten, anders scrollde hij helemaal niet meer na resumen uit hibernate.

Maar ik heb hem teruggebracht. Vanwege de geluidsproductie. Gewoon op tafel (genoeg luchtstroom), in een verder rustige woonkamer, paar tabs open in firefox en je hoort hem constant blazen. En als je de extra accu gebruikt is het nog erger, want de luchtstroom daarvan sluit niet mooi aan op die van de onderkant van de laptop. In het BIOS kun je nog instellen 'fan always on'. Dat stond af-fabriek aangevinkt, dus dat heb ik uitgezet, maar dat maakt niet zoveel uit.

Heb jij ook een HP Envy 14-1030ed (WN950EA)?

Reviews door de redactie

Wel goed dat je de negatieve kant belicht maar ik vind dit toch maar een erg korte en beperkte review van toch wel een 'groots' kleine laptop. Zou je misschien nog wat meer kunnen schrijven in categorieŽn en wat screens en foto's kunnen posten?
Ik zou ook graag een wat uitgebreidere review zien.

Dingen die ik mis zijn o.a:
- Accuduur bij gebruik, idle, full load (met en zonder extra accu)
- Prestaties in diverse dingen (programma's, games, etc)
- Gewicht (als je hem bijvoorbeeld op je schoot hebt)

Zal nu wel lastig gaan aangezien je hem niet meer hebt.