Specificaties 13,3" (1366x768), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Dell Vostro 3300 (N33002BR) Review

Petervanakelyen 10 november 2010, laatste update op 28 november 2011, 1.215 views

Dell Vostro 3300 (N33002BR)

Pluspunten

• Mat scherm
  • Intel Core i5
  • Toetsenbord (+ verlichting)
  • Behuizing
  • Dell garantie

Minpunten

• Nvidia Hybrid Graphics
  • Ontbreken van HDMI
  • Broadcom WiFi
  • 4-cells accu

Omdat ik een nieuw laptopje nodig had voor mijn studies ben ik op zoek gegaan op de Dell-website naar eentje dat voor mij zou passen. Waarom Dell? Ten eerste krijg je de mogelijkheid je systeem zelf naar je wens aan te passen. Ten tweede is de support van Dell meestal erg goed en heb ik reeds een aantal Dell-laptopjes vastgehad die mij wel bevielen :)

Bestelling en verzending

Nadat ik mijn configuratie had samengesteld op het zakelijke deel van de website van Dell en alles besteld had, kreeg ik netjes een mail waarin de hele configuratie nog eens in werd overlopen en een paar minuten later ook de factuur (in PDF-formaat). Nadat het geld was overgemaakt, heeft het zo'n 3 dagen geduurd voor ik de mail kreeg met de leveringsdatum. Die stond gepland voor 2 weken later, maar na een week stond hij al bij mij thuis :) Van lange levertijden heb ik dus absoluut geen last gehad.

De doos

De laptop wordt geleverd in een eenvoudige bruine doos met een groot Dell-logo langs weerszijden.
In de doos zit:

- De laptop (in een plastic beschermzak).
- Een 2de plastic zak met een berg DVD's en een installatieboekje.
- Een langwerpige doos met de accu en oplader.

Alles wat er in moet zitten dus.

Eerste indrukken

Dichtgeklapt ziet de laptop in kwestie er heel gelikt uit. De achterkant van het scherm en de zijkanten van de behuizing zien er mooi zilvergrijs uit en het (evenals zilveren) Dell-logo is mooi weggewerkt in de achterkant.

Opengeklapt ziet alles er opeens gitzwart uit. Vooral de glanzende zwarte rand met de volume knopjes en aan/uit knop valt op. Buiten die rand en de rand rond het TouchPad is al de rest matzwart. Niet opvallend maar zeker ook niet lelijk. Puur zakelijk.

Scherm & eerste gebruik

Bij de eerste keer aanzetten valt het scherm op. Uiteraard zoals ik had gevraagd, anti-glare. Geen last van vervelende reflecteringen of complete onleesbaarheid als er wat licht is. De helderheid is ook erg goed te noemen. Je kan ze heel hoog zetten zonder dat het verblindend wordt.

Bij de eerste keer aanzetten komt er een groot Dell BIOS-logo op met een blauwe progressbar die tergend langzaam vooruitgaat. Eens dat echter gedaan is, start de laptop direct op naar het beginscherm van Windows 7 waar je verzocht wordt je laptop een naam te geven en een gebruikersprofiel aan te maken. Even later zit je op het bureaublad van Windows 7 32-bit.

Processor & RAM

In mijn configuratie zit een op 2.4GHz geklokte Core i5 450M en 2x 2GB DDR3-RAM. De i5-450M is eigenlijk een dual-core, ook al doet de HyperThreading je denken dat je een quad-core voor je neus hebt. Hij ondersteund wel Intel's TurboBoost-techniek, waardoor hij automatisch naar 2.66GHz klokt wanneer je slechts één core gebruikt.

Klik voor groot.

Hierboven een screenshot met SuperPi en CPU-Z open onder Windows 7 64-bit. Nadat ik de 2x 2GB door 2x 4GB had vervangen heb ik er ineens een cleane Windows 7 64-bit opgezet, veel handiger :)

Grafische kaart(en)

Toen ik op de Dell-website voor een Nvidia GPU kon gaan, heb ik dat direct gedaan. Met CUDA en de Nvidia-driver support zou alles toch een stuk interessanter worden. Dat dacht ik toch. Nu, niet dus. Blijkbaar is de Nvidia GPU geen vervanging voor de 'Intel HD Graphics'-IGP en wordt deze ook niet uitgezet. Nee, ze worden gewoon gecombineerd. Het scherm is rechtstreeks aan de IGP gekoppeld en wanneer geactiveerd, stuurt de Nvidia zijn signaal door naar de Intel die het op zijn beurt op het scherm toont. Deze 'hybrid graphics' heeft echter wel als gevolg dat je niet rechtstreeks aan de Nvidia kan. Bye bye CUDA en bye bye Linux-graphics support. Alleen drivers van Dell voor Windows 7 werken. Zelfs voor Windows XP bestaan er geen drivers. Nvidia en Intel hebben ruzie en zijn gestopt met het ontwikkelen van universele drivers. :(

Videoprestaties van de Intel IGP

Omdat er over de Nvidia GPU geen juist oordeel kan gedaan worden, blijft dit stukje review beperkt tot de 'Intel HD Graphics'-IGP. Omdat de eisen aan een IGP veel lager zijn dan aan een normale GPU, is er weinig reden om een IGP te upgraden buiten dan om hem zuiniger te maken. Het verschil met de GMA950 van Intel is echter wel duidelijk te merken. Aero in Windows 7 werkt vlotter, Compiz + Emerald onder Ubuntu doen het perfect en eenvoudige spellen zoals TrackMania Nations zijn goed te spelen met middelmatige settings.

Harde Schijf

Standaard wordt er een 320GB harde schijf van Seagate meegeleverd, die op 7200rpm draait. Zelfs met de installatie van Ubuntu, Windows XP en Windows 7 op 3 verschillende partities, heb ik nog ruimte genoeg, dus de nood om te upgraden naar 500GB (of meer) is er op dit moment nog niet. :) De snelheid is overigens ook prima.

Ingebouwde webcam

Het beeld van de 2MP-webcam in het scherm is niet echt om over naar huis te schrijven. De kleuren zijn verkeerd, het beeld ziet er korrelig uit en refresht traag. Mja, het is maar een webcam. Waarschijnlijk is dit de enige keer dat ik het ding ooit opzet :P

Toetsenbord & functietoetsen

Het toetsenbord typt licht en gemakkelijk, uitgebreide teksten typen gaat zonder enig probleem en de toetsen zijn groter dan vele desktop-toetsenborden zodat mensen met grote handen er ook geen problemen mee zullen hebben :) Een ontzettend handige feature is de achtergrondverlichting. Je hoeft geen extra accessoires mee te nemen (die je toch vergeet), een USB-poort op te offeren of helderheid extreem helder te zetten om iets te kunnen zien in het donker :)

De functietoetsen, die juist boven het toetsenbord in een zwarte glazende rand zitten, zijn dan weer niet zo ideaal. Ik heb de indruk dat sommige van de warmtegevoelige toetsen iets langer nodig hebben om te reageren dan andere en als je ze een aantal keer gebruikt hebt, heb je echt de nood om heel de rand proper te maken (waarbij je gegarandeerd alle toetsen tegelijk indrukt als je laptop aanstaat).

Batterij

Er wordt standaard maar een 4-cells batterij meegeleverd, wat eigenlijk wat te weinig is. Volledig opgeladen heb ik er tot nu toe maar een maximum van 2u en 30 minuten mee kunnen halen, wat ik voor een 13,3" laptopje toch wat aan de lage kant vindt. Ik hoop dat er een grotere batterij uitkomt binnenkort.

WiFi & Bluetooth

Connectiviteit is één van belangrijkste eigenschappen van een laptop, naar mijn mening.
Er zit zowel Wireless-N als Bluetooth 2.1+EDR op, dus normaal geen probleem, maar de ingebouwde Broacom 802.11n WiFi-kaart is niet schitterend. Op plaatsen waar anderen op school perfecte verbinding hebben, heb ik moeite met het verbinden en al helemaal met de snelheid van de verbinding. Een driver-update heeft niets uitgehaald, dus mijn vervangende Intel WiFi Link 6200AGN is in bestelling. Bluetooth werkt daarentegen wel prima en de Widcomm-drivers zijn lekker uitgebreid.

Poorten

Als potentiele koper is het wel interessant om een overzichtje te hebben van de beschikbare poorten op deze laptop:

2x USB2.0 (2 links + rechts)
1x eSATA/USB (links)
1x Gbit LAN (rechts)
2x Audio (koptelefoon/microfoon)
1x VGA (links)
1x SD(HC)-kaartlezer

Je leest het goed. Geen HDMI. Nadat op mijn vorige laptop HDMI ontbrak, heb ik me voorgenomen deze keer goed op te letten, maar ik ging er vanuit dat het er standaard wel op zou zitten. Dat is ook heel jammer.

Windows XP

Hoewel het niet officieel wordt ondersteund, is het wel mogelijk Windows XP te installeren op de Vostro 3300. Alleen het slipstreamen van drivers voor de SATA-controller is echter niet genoeg, want tijdens de installatie wordt het touchpad niet herkend. Met een unattended installatie is het echter wel gelukt en werkt alles op de 'Hybrid Graphics' en de schermhelderheid na. Windows XP vliegt overigens wel echt op deze hardware :)

De Dell Vostro 3300 is één van de snellere 13,3" laptopjes die er op dit moment zijn en heeft veel mogelijkheden, maar er zijn wel een paar missers zoals het ontbreken van HDMI en goede Nvidia-drivers.
Als ik opnieuw zou kunnen kiezen, zou ik terug deze laptop nemen, maar zonder de extra Nvidia-kaart en zonder Broadcom Wireless-N (Broacom 802.11b/g werkt wel goed).

Heb jij ook een Dell Vostro 3300 (N33002BR)?

Heb zelf de 3500, het zijn heerlijk laptopjes van Dell! Ben achteraf zeker blij dat ik niet de 3300 heb genomen, is toch net iets te klein voor mij. En op de 3500 zit trouwens wel HDMI, heb jij dan eSata erop zitten??

productreview: Dell Vostro 3500 (V3500-M111NL) review door tommieontweaker
Op de 3500 zit inderdaad HDMI, onlangs bij een kennis eentje gezien die hem via de universiteit had gekocht. :) eSATA zit op de 3300 overigens wel gewoon op.
Ik heb dezelfde laptop, maar dan met een i5-560M en de 8-cell accu. 8-cell is echt fijn alhoewel flink uit de behuizing steekt. Nog niet echt een test gedaan van actief gebruik op een volle lading, maar 3.5 uur heb ik al gehaald en toen was de accu nog lang niet leeg.

Van die nvidia oplossing ben ik ook niet onder de indruk moet ik zeggen. Beetje jammer inderdaad.

Maar verder, fijn en lekker snel. :)