Eizo Flexscan L768 (19", 25ms, D-sub/DVI-D, Grijs) Review

Fireshade 15 september 2006, 4.255 views

Eizo Flexscan L768 (19", 25ms, D-sub/DVI-D, Grijs)

Pluspunten

• Uitmuntend kleurbereik en zeer kleurgetrouw
  • Hoog contrast (1000:1)
  • Solide bouw
  • ArcSwing schermkanteling
  • Scherm draait heel soepel om voet
  • Softwaregekoppelde beeldmodi

Minpunten

• Trage responstijd (voor gamers)

Deze monitor heb ik uitgezocht voor grafische toepassingen op mijn werk, ter vervanging van een CRT-beeldscherm. Eizo heeft top-of-the-range LCD schermen (ColorEdge serie) met een kleurenbereik groter dan Adobe RGB, maar die prijzen zijn in mijn geval even niet te rechtvaardigen. Deze FlexScan L768 zit daar dus onder, en is een compromis tussen kleurgetrouwheid en prijs. .

De meest positieve eigenschap van dit beeldscherm is de uitzonderlijke kleurgetrouwheid en groot contrastbereik. Eizo heeft op dat gebied voor grafisch vormgevers wel een reputatie hoog te houden, en dat blijkt duidelijk uit dit scherm. Wat mij ook opviel is het relatief zeer goede kijkhoekbereik. Om je een indruk te geven: op mijn werk staan nog veel andere LCD-schermen van o.a Sony en Sharp, maar die vallen er in het niet bij. Om nog maar niet te spreken over laptopschermen (Asus, Sony, Acer). Meteen na aansluiting heb ik het scherm getest met een grijstintenverloop, puur wit, zwart, blauw, groen en rood. Dit liet niks te wensen over. Grijstintenverloop was compleet glad, geen trappen te zien. Het hele scherm in één kleur zag er uitmuntend egaal uit (geen lichtlekkage, donkerder middenvlak of hoeken e.d.).

Het scherm bevat 4 standaard beeldmodi (Movie, Text, sRGB, Picture) plus een Custom instelling. In de Custom instelling kun je veel vastzetten: naast contrast en helderheid zijn kleurtemperatuur, gamma, verzadiging en kleurtoon allemaal in te stellen. Deze veelheid aan instellingen is erg zeldzaam bij LCD-monitoren. Ik heb met de Custom-instellingen gespeeld, maar na een maand in gebruik, blijkt dat de standaardmodi al heel erg goed gekozen zijn. Het contrastbereik is met 1000:1 erg groot te noemen en bij zijn relatief normale helderheid van 250 cd/m² geeft de monitor een ontzettend contrastrijk beeld. Vergis je niet bij 250 cd/m²: bij volle helderheid is werken geen pretje voor je ogen. Alleen voor video kijken bij een afstand van minimaal 1 meter is het dan nog prettig.

De responstijd is 20ms is prima als je grafisch werk doet. Voor video-editing is deze responstijd ook zeker geen probleem, omdat je relatief weinig naar bewegend beeld full screen kijkt. Bij full screen video zie ik echter bijna geen verschil met de CRT die ernaast in dual monitor opstelling staat. Ik had eerlijk gezegd met 20 ms veel ergere ghosting verwacht, maar daar merk je alleen in zeldzame gevallen iets van. Vooral voor FPS-gamers is 20 ms echter niet goed bruikbaar. Voor hen is waarneembaarheid van snelle beeld bewegingen cruciaal in het spel. Maar voor "rustige" spellen zoals Civilization of The Sims is het scherm natuurlijk prima geschikt.

Het scherm bevat aansluitingen voor DVI, D-Sub en USB. De USB-aansluiting is voor de optionele aansturing van het scherm met Eizo-software. Hiermee kun je zelf programma's (actief of inactief) koppelen aan de 5 beeldmodi die hierboven beschreven zijn. Bijvoorbeeld als je Windows Media Player start, zal het scherm automatisch naar de modus "Movie" overgaan; als je tussentijds switched naar Word, gaat het scherm naar "Text", etc. Het mooie is dat het overschakelen geleidelijk gebeurt in 1 seconde, zodat je ogen makkelijker wennen aan de verandering. Dit werkt ook gewoon bij een dual-monitor opstelling, maar de software heeft alleen invloed op Eizo FlexScan monitors.

Het betreft hier een ArcSwing model. Dit is een voet, die het beeldscherm in de laagste stand een stuk achterover laat hellen, waardoor je naar het scherm kan kijken alsof je een boek leest. Dit is heel zinnig en praktisch ingezien van de ontwerpers. Mocht je dat niet willen, dan is er nog het scharnier waarmee je de hoek kan verstellen. Naar mijn mening mag het hoogtebereik echter iets groter zijn. Het maximale bereik is 10 cm vanaf het grondvlak.

Al met al ben ik zeer tevreden met deze monitor. Hij is niet al te goedkoop, maar voor de "grafische professional" wel degelijk zijn geld waard.

Heb jij ook een Eizo Flexscan L768 (19", 25ms, D-sub/DVI-D, Grijs)?

474 views en nog geen reactie, schandalig!

Nette review :) En precies wat je zegt, voor gamers niet interessant.