Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm Review

Vraaag 8 november 2010, laatste update op 8 november 2010, 5.806 views

Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm

Pluspunten

• Goede luchtverplaatsing
  • Stil
  • Stevig frame
  • Bladen zijn solide
  • Prijs / Kwaliteit zeer goed

Minpunten

• Kleur
  • Geen sleeving

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5

Scythe Gentle Typhoon AP-14 - 1450RPM

Waarom deze fan:
Ik was opzoek naar twee nieuwe fans voor op de radiateur van mijn Corsair H70 (Push/Pull). De fans die Corsair meeleverde vond ik niet fijn, maakte teveel herrie en als ik ze langzamer liet lopen dan was de luchtverplaatsing niet erg goed. Dus na wat lezen heb ik voor de Scythe Gentle Typhoon AP-14 gekozen. Zat te twijelen tussen de AP-14 en AP-15, repectievelijk 1450 en 1850 RPM, maar ik wist zeker dat ik het geluid van de 1850 RPM irritant zou vinden dus ben ik voor de AP-14 gegaan.

Specificaties van deze fan:
Fan Life: 100,000 hours
Connector: 3pin (length: 30cm) with 3pin to 4pin connector w/separate RPM
Fan Screws: 4 fan screws included

Features van deze fan:
• High Performance: The GentleTyphoon achieves high airflow volume and low noise with the newly designed impeller, enabling silent cooling of the latest devices which run very hot.
• Silent Operation: The GentleTyphoon has a different type of tone. The fan propeller is designed to reduce the disturbing frequency fan noise to human ears.
• Innovative Technology: The newly designed motor and motor support mechanism of the GentleTyphoon uses a double vibration reduction structure. The new support mechanism uses coil dampers to greatly reduce vibration.

Verpakking:
De fans zijn verpakt in een een stuk plastic en de fan zit zelf in het karton. In het karton zitten ook wat vier schroefjes (helaas geen Nexus rubbertjes :)) en een 3pin naar molex adapter (ook te gebruiken als 3pin verlengkabel, aangezien er ook nog een normale 3pins bij zit!).

Fans uit de verpakking:
Eerste indruk van de fan is zeer goed, stevige en zware fan, heb al heel wat fans in huis gehad maar nog nooit zo'n stevig frame!

De kleurkeuze van Scythe (Nidec Servo) vind ik het niet helemaal, maar blijkbaar heb je bij goede fans altijd rare kleuren (Noctua's :)). Had ze liever volledig zwart of zwart met witte bladen gezien. :) Wat ook jammer is dat de bekabeling niet ge-sleeved is!

Installatie van de fan:
Installatie van fans is wat gepriegel op een H70 radiateur, aangezien je gaatjes precies goed met hebben zodat die schroeven in de radiateur komen, maar na een paar minuten had ik het voor elkaar.

Geluid:
Volgens de specificaties zouden deze fans 21 dBa geluid moeten creŽren, ik heb zelf geen dB meter dus kan dat niet testen, wel vind ik ze absoluut niet storend en ik heb zeker een stille computer, maar deze fans hoor ik absoluut niet op 1450RPM.
Heb nog een tabel gevonden op het internet:

In de tabel is het aantal dBa/CFM en wattage (input) te zien, je kunt zien dat ze op full speed (1450RPM) zo'n 34 dBa creŽren en daarnaast een luchtverplaatsing van 25,79 CFM hebben.

Prestaties:
De temperatuur is met deze fans 1 graad gezakt t.o.v. de Corsair fans, ik had niet een verwacht dat de temperatuur wat zou zakken maar klaarblijkelijk liepen de Corsair fans op minder dan 1450RPM en hadden ze dus al logisch gevolg ook een mindere goede luchtverplaatsing.

Prijs:
Heb voor de fans 10.60 per stuk betaald, dit is wat prijziger dan andere fans maar vind ik het zeker waard, heb nog nooit zulke stevige fans gehad en voor kwaliteit betaal je he. :)

Conclusie:
De fans heb ik nu zo'n 24 uur draaien op me H70 en ik ben al met al zeer tevreden, enige jammere vind ik de kleur en dat er geen sleeving om de bekabeling heen zit, maar daar ga ik misschien zelf wel wat aan doen. :) Als je opzoek bent naar een paar goede fans voor op je radiateur dan kan ik de GT AP-14's zeker aanraden! :)

• Core i5 750 @ 3.6GHz
  • Corsair H70 + Scythe GT AP-14 Push/Pull
  • Asus P7P55D-PRO

Heb jij ook een Scythe Gentle Typhoon D1225C12B4AP-14 (1450 rpm), 120mm?

Kan me helemaal bij deze review aansluiten, heb zelf ook 3 van deze fans in de pc zitten en ze doen het erg goed!
Kan me het voorstellen dat je andere fans dan de Corsair fans wilde...ik heb ook de H70, en vind de fans (zonder weerstandje er tussen te plaatsen) een onaandoenlijke herrie maken. Hoewel ze dan wel flink hard blazen/koelen, zijn er zat andere fans die even hard belazen met minder kabaal.

Aan te raden voor gebruik met de H70 dus? Want ik ben de corsair fans niet zat qua koeling, maar qua irritante zoem door de games en films heen. Wellicht stiller dan Corsair's fans met op full power zo'n 42 dB :'(

Jammer dat je de dB' s niet hebt kunnen meten, maar de review komt goed en overtuigend over met voldoende beeldmateriaal.
Ik heb er zelf ook 2 in mijn pc en ik heb wel voor de 1850rpm versie gekozen. Dit omdat ik wel de mogelijkheid wilde hebben om vies veel lucht te laten circuleren. :) ze zijn echter op 500rpm niet te horen, pas rond 1400rpm begint de luchtstroom hoorbaar te worden. op 1850rpm hoor je nog steeds de fans nauwelijks maar de luchtstroom is duidelijk hoorbaar, wat betekent dat ze goed hun werk doen. Ik heb geen of nauwelijks verschil gezien omdat ik ze als casefan gebruik maar qua kwaliteit horen ze bij de top.
mijn review van de AP15 versie
Had 2 van deze fans op een Corsair H100 zitten op een fancontroller. In de eerste instantie prima dingen. materiaal voelt kwalitatief en solide aan. Maar relatief snel ging bij 1 van de Fans een lager ratelen uiteindelijk ongeacht welk toerental, hoog wel vaker dan bij laag. De andere hield het langer vol maar geeft inmiddels random ook af en toe een ratel alsof hij wil aangeven dat hij ook nog bestaat.
Kleine vraag welke ik nog heb is of je foto's kunt maken van de push/pull situatie vd H70? Zit de andere fan dan aan de buitenzijde van de kast? Hoe moet ik me dat voorstellen?

Dank,
Er staat toch een foto bij ? :D
Beide fans aan de binnenkant van de kast bij mij. H70 heeft standaard al push/pull.

[Reactie gewijzigd door Vraaag op 10 november 2010 12:29]