Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2) Review

Palomar 19 augustus 2006, 870 views

Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2)

Pluspunten

• Goede koeling
  • Goedkoop
  • Goede service van Arctic
  • Stil, indien aangesloten op laag voltage

Minpunten

• Ratelende fan indien aangesloten via videokaart
  • Moeilijk te demonteren

Koelvermogen Score: 4
Ik heb deze koeler gekocht als vervanging voor mijn Zalman VF700. Ondanks dat de VF700 in reviews altijd als zeer stil wordt ervaren vond ik hem zelfs op 5 volt niet stil genoeg. De rest van de componenten in mijn PC zijn stiller en de Zalman veroorzaakte een ruisend/ritseld geluid er bovenuit.
De reviews voor de Arctic Ati SIlencer 5 rev. 2 waren ook zeer positief, dus ik durfte de gok wel te wagen en heb vertrouwende op die reviews de koeler gekocht.

Montage
Het monteren van de koeler is zeer eenvoudig (op het demonteren kom ik later terug.....). De fan kun je bovendien gewoon aansluiten op de kaart zelf ipv. met een apart kabeltje naar de voeding/moederbord. In een paar minuten had ik hem erop en kon ik hem gaan testen in mijn PC.

Geluidsproductie
Het belangrijkste punt voor mij, en gezien de reviews lagen mijn verwachtingen hoog. De eerste indruk over de geluidsproductie was echter negatief. De koeler maakte een enorm ratelend geluid. Dit bleek niet iets simpels als een loszittend draadje wat in de fan hangt, want hij maakt het geluid ook als je de fan met je hand stilzet. Wat blijkt: het toerental van mijn Club3D Ati X800RX (en wellicht bij alle Ati X800 kaarten) wordt dynamisch geregeld aan de hand van de temperatuur. Dit toerental wordt echter niet bepaald door het verlagen van het voltage, maar door het zenden van stroompulsjes naar de fan. Veel pulsjes om hem snel te laten draaien en weinig pulsjes om langzaam te draaien. Kennelijk kan de fan van de Silencer hier niet mee overweg (zie ook info op de site van Arctic) en worden die pulsjes vertaald in een bonkende fan. Een beetje vreemd imo, omdat de koeler speciaal voor Ati X800 kaarten is gemaakt en je dus mag verwachten dat dit gewoon met elkaar samenwerkt. Alleen als de fan op 100% draait hoor je dat bijgeluid niet meer, maar dan is de fan niet stil meer vanwege het windgeruis.

Ik heb hierover contact opgenomen met Arctic en ze onderkenden het probleem waarna ze me direct een vervangend fannetje toestuurden die ik zelf kon vervangen (prima service dus! :)). Helaas was het ratelen hiermee niet overgegaan; het was hoogstens een klein beetje verminderd. Gelukkig heb ik nog een fancontroller in mijn PC welke het voltage wel gewoon regelt ipv. te werken met die pulsjes. Ik heb de Arctic toen maar hierop aangesloten en op zo'n 5 tot 7 volt is ie volledig stil :) En als je geen fancontroller hebt zou je de fan ook gewoon op een molex (5V) kunnen aansluiten (past standaard niet op elkaar, dus moet je met een kroonsteentje of misschien een speciaal verloopstekkertje doen).
Dus uiteindelijk is ie wel stil, maar niet op de manier zoals Arctic het bedoeld had. Tevens kun je op deze manier niet meer gebruik maken van de dynamische fanspeed van je videokaart.

In mijn beoordeling heb ik de punten voor geluidsproductie leeggelaten, omdat de fan dus enerzijds via de videokaart-aansluiting ontzettend lawaai maakt, maar via een normale stroomaansluiting wl erg stil is op lagere voltages. Stukken stiller dan de Zalman VF700 die ik als referentie heb.

Koeling
Dit aspect was voor mij minder belangrijk. Ik ging vooral voor stilte ;). Toch koelt de Arctic erg goed. Gezien mijn verhaal over de ratelende fan hierboven had ik in een wanhoopspoging de fan dmv. AtiTool gewoon helemaal uit gezet en zo ingesteld dat ie alleen bij >60 graden 100% moet gaan draaien. Idle bleef de kaart zonder draaiende fan gewoon zo'n 40 graden en stressed met de fan op 100% ging ie niet over de 50 heen. Nu ik de fan altijd op 5V heb draaien wordt ie stressed wel wat warmer (60-70 graden oid), maar dat moet de kaart makkelijk kunnen hebben.

Demontage
Normaal demonteer je zo'n koeler natuurlijk niet als ie goed werkt, maar in mijn geval moest ik dat wel doen en het was zeer lastig. Er zit nl. sterk klevend spul aan de koeler voor de geheugenchipjes en die kreeg ik bijna met geen mogelijkheid meer los. Uiteindelijk maar met brute kracht het ding eraf gewrongen in de hoop dat er geen geheugenchipje meekwam.

Het grootste nadeel vond ik de ratelende fan. Mocht je deze koeler toch willen kopen, let er dan op of je videokaart ook zo'n pulserende fanaansturing heeft. Indien dat het geval is kun je de fan het beste direct op de voeding aansluiten en nietop de kaart zelf. Je mist dan alleen wel de dynamische fanaansturing.

¤ Zie ook dit topic op GoT

Heb jij ook een Arctic Cooling ATi Silencer 5 ARC-ATI-5 (Rev. 2)?

Nice review, nou weet ik ook waar ik mee moet oppassen. Is overigens wel leuk spul die koeling voor de geheugenchips want bij mij gaat het dus wel om het koelvermogen en in mindere mate om de stilte :)