Call of Duty Black Ops I, PlayStation 3 Review

Michae 8 november 2010, laatste update op 8 november 2010, 3.881 views

Call of Duty Black Ops I, PlayStation 3

Pluspunten

• Loopt soepel, vlot, zonder haperingen, fouten in het level.
  • AI is zeer goed, op elk nieveau.
  • grafisch uitmuntend
  • Geluiden bij goede audioset verbluffend realistisch
  • Veel harde actie, nooit saai, valt op geen enkel moment tegen.

Minpunten

• Soms wat weinig basgeluiden (explosies wil je ook voelen)
  • veel filmmomenten waarbij je niks kan doen (is persoonlijk, pas namelijk wel in de sfeer en het verhaal)
  • soms iets te veel gore waardoor het spel niet geschikt is voor jongere mensen die het spel tch spelen.

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 5
Mooi !
Vandaag heb ik CoD: Black Ops gekregen van een anonieme kennis, om 12 uur vannacht ben ik begonnen met het spelen van de 'epic single player' zoals de achterkant van de hoes het noemt, en ik was verbaasd!

(Ik heb ook CoD: Modern Warfare en Modern Warfare 2 gespeeld, de eerste was gewoon qua gameplay en level-maps geweldig, en ook betreft graphics toen zeer vernieuwend, de tweede was vooral in graphics, geluid en opzet een grote verbetering, maar leverde naar mijn mening iets in op de verhaallijn en de maps.) Maar goed. Nu dus: Call of Duty: Black Ops.

Het spel is een sterke verbetering in eigenlijk alles ten opzichte van de voorgaande CoD's; (ik heb zelf World at War nog niet gespeeld, dus daar vergelijk ik ook niet mee) De Karakters zijn zeer gedetailleerd en de gezichtsuitdrukkingen zijn erg realistisch. Het verhaal heeft een danige diepgang dat je niet snel kan voorspellen wat er gebeuren gaat, de game zit borden vol hartversnellende actie en verveeld geen moment! De soundtrack is pakkend; op verschillende momenten stond ik hier even bij stil om het in me op te nemen, helaas vlogen de kogels me al snel om de oren, want de AI (gespeeld op hardened) is ook zeer goed. Je hoofd wordt er niet gelijk vanaf geschoten als je stiekem om de hoek kijkt, maar als je de hoek om rent wordt je direct afgestraft met een regen van metaal en kruit. De adembenemende grafische kwaliteiten in rook, vuur, gas, water en wapenwerk, was ook zeker een afleiding die mij aardig wat pijn heeft gedaan. Vooral in het gedeelte met 'een raket' kan je goed zien dat Blu-Ray staat voor uitzonderlijke prestaties icm. een PS3.

Het lopen, schieten, schuilen, springen zijn allen een stuk soepeler gemaakt zonder trager te reageren waardoor je een stuk beter 'in' je spel zit en je bijna 1 voeld met je karakter.

Overigens, melee attacks heb ik aan moeten wennen, qua beeld zeer goed, maar qua geluid miste ik het zwaard-achtige geluid van trillend metaal, maar denk dat zonder dit geluid het kniven een stukje realistischer maakt, want daar lijken de makers hun streven op te hebben gezet; Realisme.

En dt is ze gelukt, dat en mr.

Na het uitspelen van de singleplayer mode, kan je een Zombie campagne doen.
Minder realistisch, zou je denken, maar helaas. ook dit gedeelte is zo echt, dat je je helemaal rot schrikt, keer op keer. Zonder het door te hebben staan ze keer op keer achter je, te wankelen als een hersenloos figuur met onweerstaanbare trek in vers mensen vlees. In het begin zit je opgesloten in een klein deel van het Pentagon, en moet je je weg naar buiten kopen door verdient geld te investeren in het openen van deuren, repareren van deuren en kopen van wapens.

Totale speeltijd Hardened: +/-5 uur
Gespeeld op: Ps3 met Ktv Philips (ben aant sparen......)
Geluid: 2.1 set bose speakers/pioneer versterker en ook met dolby headphones van bose.

Over het geluid: Kwalitatief zeer hoogstaand, geen ruis gehoord, muziek is van hoge kwaliteit, geluids effecten erg realistisch, doch soms, had mijn subwoofer wat meer mogen doen; de explosies bevatten wat minder bageluiden dan bij MW2, maar dat is een kwestie van smaak of je het beter vind of niet denk ik.

De controller wordt ook in deze CoD weer goed aangestuurd; Bij elk wapen een andere vibratie tijdens het schieten, een pulserend hart op momenten van ff bijna doodgaan, is heeel realistisch en uiteraard zijn de analoge joysticks weer uitmuntend te noemen betreft het besturen van je karakter en de verschillende voertuigen. Geen moment heb ik gemiste schoten of verkeerde stappen kunnen wijten aan de controller.
(gespeeld met de draadloze dualschock3 sixaxis ps3 controller van Sony)

• Philips Ktv 16:9 100hz
  • Pioneer av receiver
  • Bose 301 versie V
  • Custom Subwoofer
  • Bose Dolby Headphones
  • Playstaion 3 Slimline 120GB
  • Sony Dualshock3 sixaxis BT controller

Heb jij ook een Call of Duty Black Ops I, PlayStation 3?

''een raket' kan je goed zien dat Blu-Ray staat voor uitzonderlijke prestaties icm. een PS3''
Wat een onzin .. de rest van de review is goed te noemen , maar dit is toch echt ps3 fanboy tripje.
Ik ga er vanuit dat deze game netzoals elke andere ps3 game is.. en 99% kan toch echt nog gewoon op een dual layer dvd...
En havvie ...vind je tijdsduur belangrijker dan gameplay ? Moh was kort en matig.
Ik heb liever een game die kort en epic is :O
no offense maar als je echt kwaliteit zou willen dan zou je met een dikke pc aangesloten op je tv met 1080 alles max AA AF alles een stuk scherper beeld creren dan met je xbox/ps3tje :)
Dat weet ik toch ook wel als ras echte.pc.gamer maar je slaat totaal de plank mis , want ik had het over zijn vergelijking met bluray en gfx ... omdat de xbox net zulke gfx kan renderen zonder blueray... nAtuurlijk is de pc het beste apparaat om dit spel optimaal te kunnen benutten ... :):)
Belangrijker? Nee, absoluut niet. Belangrijk? Ja, zeer zeker, ik vind de duur van sp-mode een belangrijk onderdeel. Ik ben namelijk geen echte online gamer en ben zelf altijd meer gericht op singleplayer gamen (FIFA uitgezonderd).

Een geweldige verhaallijn, met geweldige gameplay en een geweldige audiovisuele presentatie is dus maar tot op zekere hoogte leuk. Als de duur van dat alles te gering is om er echt van te genieten dan vind ik dat persoonlijk altijd teleurstellend, nu kan het zijn dat de genoemde 5 uur tot stand is gekomen door te rushen, als dat al mogelijk is, maar zo niet dan zou ik die 5 uur als teleurstellend ervaren...

Persoonlijke mening dus, dat wel.
Ik heb zo'n idee dat een goed doordacht verhaal sowieso nooit lang kan zijn.
Omdat je dan dat extreem rekken van gebeurtenissen krijgt gigantische herhaling.
Soort Soap effect.
En in geval van games is er dan ook opeens meer variatie nodig zoals vijanden.

Als je beetje autentiek wil zijn en je beperkt tot n conflict dan is variatie beperkt.

De sterke punt van MW 1 + 2 is juist dat er wat gameplay variatie is.

Lang genoeg dat de reguliere troopen niet gaan vervelen.

En daarmee ontrolt een verhaal die ook eens moet einden.

Daarnaast heeft de qualiteit te lijden onder hoge kwantiteit. De dev resources worden gespreid over de uren verhaal liniariteit.
Wat dan wel jammer is, is dat je dan als ontwikkelaar uren steekt in mooie graphics / models / geluid etc. en dan een single player hebt van circa 5 uur. Beetje jammer om dan niet het volle bereik van het spel te pakken door de single player groter te maken. Een oplossing zou zijn om 3 verhaallijnen te pakken (ik meen dat cod 2 hier geniaal in was ;) ). Toen kon je kiezen tussen een russische soldaat, een amerikaan en een SAS agent.
Huh? BO wordt toch morgen pas gereleased? Ik had em gepre-ordert voor morgen...
Klopt alleen sommige retailers verkopen hem eerder. Dit gebeurt bijna altijd bij games als CoD.
gameplay 5 uur.// is deze dan uitgespeeld. dat vond ik namelijk bij cod2 mw2 wel een nadeel,.
was snel klaar met het spelletje
ik was langer dan 5 uur bezig met mw2 en zeker met mw... dat is dus niet echt een verbetering. Daarbij is deze review weer heerlijk gericht op de console :) bluray heeft echt nul invloed op de beeldkwaliteit van de game, vooral bij een console. Dat er meer data op kan kan meehelpen bij systemen die die hogere data ook kunnen verwerken in betere graphics. Dat is echter bij de ps3 uitgesloten.
Maar goed ik verwachtte eigenlijk wat meer informatie ten aanzien van de online gameplay, hoe speelt het, hoe zijn de maps, hoe speelt het tov mw2?
lol ik moest wel even lachen hoor, kom op, cod en realistisch ;).
haha, operation flashpoint is realistisch, en tegelijk oersaai, lekker vanaf honderden meters op elkaar knallen, zo ver weg dat de tegenstander die je ziet een klein vierhoekigiets is..
Die 5 uur speeltijd, omvat dat de gehele single player? Dat is toch niet 'epic' te noemen...?
Mooie review!
Ik ga hem ook kopen, waarschijnlijk na een pc update..

Hoe kom je aan een dag eerder als binnen BTW?!
dat geluid ligt 70 % aan je setje maar wel gaaf dat je hem nu al hebt
Precies wat ik dacht ik ken geen 1 game waar ik me sub volluit wil zetten als ik dat doe heeft een kindergame nog de dikste bassen :D Oftewel 99% zeker gewoon de set die gebruikt is, wel kan het zijn dat het minder is dan een andere COD game aangezien die die waarschijnlijk met dezelfde set heeft gespeeld is dat wel te vergelijken natuurlijk.

Maargoed ik ga hem vandaag of morgen ook halen, niet reviewen (games reviewen vind ik een beetje overdreven, eigenlijk compleet persoonlijk, hardware is nog wel leuk en handig voor anderen) en hoop dat ik toch wel meer bassen ga krijgen dat de schrijver probeert te beschrijven...

Maar dan natuurlijk wel op een dikke vette PC :D (en tobo en muis)
Inderdaad COD BO is uit te spelen binnen 5 uur, dus je kan een uur langer spelen dan in MOH. k zie veel gevarieerde reacties op forums, IGN geeft een 8,5 en een ander weer een 7,5 (Gamekult ofzo).

Ook las ik dat men al een jaar eerder bezig was bij Trey met de ontwikkeling van BO dan MW2, dat verklaart dus ook de graphics. Ik was er ook niet kapot van. dat geld voor beide games Zowel MOH als COD.

Wat ik persoonlijk erg irritant in COD vond waren de cutscene's soort SAW maar dan anders. De vietnam levels vond ik dan wel weer leuk, maar te weinig en beperkt, je kan niet even lekker een omtrekkende beweging maken omdat je dan weer tegen een "muur" loopt die er niet is.... Verder als je ADHD hebt kun je wellicht het spel nog sneller uitspelen, ik vond het persoonlijk te snel allemaal, de omgeving kon je ook niet opnemen anders lag er al weer een granaat in je nek. al om al, 2 games voor ruim 120 euro geven je toch een speelduur van 9 uur.... O-)