Corsair Force F60 (34nm) 60GB Review

Xo-Drive 7 november 2010, laatste update op 7 november 2010, 2.199 views

Corsair Force F60 (34nm) 60GB

Pluspunten

• Hoge schrijfsnelheid, relatief laag in prijs

Minpunten

• Maar 60GB, is al gauw te weinig.

Al enige tijd na het aanschaffen van mijn Core i7 920 systeem met Asus P6T X58 bord zocht ik een goede vervanger voor de o zo trage hardeschijf. Aan alles was te merken dat de snelheid van mijn systeem aanzienlijk werd tegengehouden door de lees en schrijfsnelheid van mijn harddisk.

Een SSD is de oplossing maar zijn behoorlijk prijzig. Eerst had ik mijn zinnen gezet op een Intel 80GB Postville maar de schrijf prestaties was ik niet erg te vreden over (maar 70MB/s). Natuurlijk heb ik eerst wat research gedaan en mijn huidige harddisk gebenchmarkt.

Mijn huidige harddisk was een Samsung SP2504C, 250GB SATA harddisk. Voor het testen heb ik HD Tune 3.5 gebruikt. De file test gaf een leessnelheid van 53MB/s en een schrijfsnelheid van 52MB/s. Verder heb ik nog een random acces test gedaan en een losse read test. Bijgevoegd zitten screenshots van de resultaten.

De eerste stap was 1 Corsair Force F60 te plaatsen en te testen. Deze gaf bij de filetest een lees en schrijf snelheid van plus minus 260MB/s. Dit was dus al een grote verbetering. De writetest kon ik ook mooi uitvoeren gezien de schijf nog leeg was. Deze gaf een redelijk stabiele 200MB/s snelheid aan. Al met al een behoorlijke verbetering ten opzichte van de trage ouderwetse harddisk.

Gezien 60GB te weinig is voor mij als bootschijf met mijn software heb ik besloten drie Corsair Force F60's te kopen. Ik heb deze drie SSD's in RAID0 geplaatst met de onboard Intel RAID controller van de Asus P6T. Nu heb ik dezelfde stappen gevolgd als hierboven. De filetest liet een verbluffende leessnelheid van 650MB/s zien en een schrijfsnelheid van bijna 600MB/s. Random acces test gaf aan 5468 IOPS, 0.18 ms, 2.670 MB/s bij een transfersize van 512 bytes.

Zie de screenshots voor meer info.

Heb jij ook een Corsair Force F60 (34nm) 60GB?

Jammer genoeg is die 600MB/s slechts theoretisch; de maximale doorvoersnelheid van S-ATA 300 is (zoals de naam als aangeeft) 300MB/s. Er is dus, buiten de partitiegrootte, eigenlijk geen reden om SSD's in RAID te zetten atm. Pas bij S-ATA 600 ga je dit in de praktijk weer merken.
2 SATA poorten geven gewoon 2 keer de bandbreedte ten op zichte van 1 SATA poort dus die snelheid is prima te halen.

Leuke reviewtje! Alleen zal de accestime bij 1 SSD een stuk beter liggen dan bij 3 schijven in RAID 0... Daardoor zullen kleine bestanden wel minder snel gaan dan grote bestanden.
3xSATA300 is toch gewoon 900MB/s theoretisch? Bovendien is de filetest een goede test om dit te bewijzen gezien het feit dat er hier lees en schrijf bewerkingen gedaan worden. De snelheid is dan wel niet drie keer zo groot maar toch zeker bijna 700MB/s.
Support dit ding nou ook TRIM in RAID0?