Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US) Review

da Burp 6 november 2010, laatste update op 6 november 2010, 339 views

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)

Pluspunten

• Soepele aanslag
  • Ergonomisch prettig ontwerp

Minpunten

• Storingsgevoelig

Als je eenmaal gewend bent aan een dergelijk toetsenbord wil je bijna niet anders meer. Ik heb dit toetsenbord in eerste instantie gekocht vanwege goede ervaringen van andere personen.

Het ergonomisch ontwerp ga je vooral profijt van hebben als je langer achter de pc zit. De aanslag van de toetsen is lekker soepel. Bij sommige toetsenborden merk je dat deze (zeker na verloop van tijd) soms stroef kan gaan als je een toets ook maar even niet helemaal recht aanslaat. Dit probleem ervaar ik niet bij dit toetsenbord. In eerste instantie moet je wennen aan de indeling. Maar daardoor leer je wel veel effectiever met je toetsenbord om gaan.

De extra features gebruik ik persoonlijk eigenlijk nauwelijks. Eigenlijk de enige toetsen die ik gebruik zijn play en de snelkoppeling naar de calculator. :+ Dit is deels te wijten aan mijn gemakzucht om hier mee te gaan werken.

Ik heb alleen één groot probleem met dit toetsenbord. Na verloop van tijd kunnen bepaalde toetsen gewoon acuut stoppen met functioneren. Ik heb inmiddels een tweede exemplaar wat is gesneuveld aan dit euvel in totaal hooguit drie jaar dat ik dit keyboard gebruik. Voor wat voor de rest aanvoelt als een kwaliteitsproduct is dit toch wel een ernstige gebrek. Ik heb het eerste exemplaar destijd opengemaakt, en je zou niet verwachten dat zo'n eenvoudig principe zo snel de geest geeft. De toetsen hebben geen individuele schakelaars per toets. Onder de toetsen liggen twee lagen stug transparant folie met daarop banen die onder de toetsen doorlopen. Bij een aanslag drukt een toets de twee lagen folie op elkaar. Zou niet zoveel kapot aan kunnen aan zou je zeggen. Er is dan ook geen zichtbaar defect waarneembaar.

Ik heb niet de indruk dat mijn gebruik excessief is te noemen. Mogelijk heb ik een ferme aanslag, maar daar is nog niet eerder een keyboard onder bezweken. Ieder anderhalf jaar een nieuw toetsenbord aanschaffen word op deze manier toch wel een dure grap. Ik twijfel dan ook sterk of ik niet op zoek moet gaan naar een beter alternatief.

Heb jij ook een Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 (Qwerty US)?