Specificaties GF GTX 460 (820MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Colorful iGame460-1024M D5 Ymir (N460-105-Y01) Review

keroner 5 november 2010, laatste update op 5 november 2010, 1.017 views

Colorful iGame460-1024M D5 Ymir (N460-105-Y01)

Pluspunten

• Fraaie verpakking
  • Zeer goed overclockbaar
  • Zeer stil
  • Mooie koeling/backplate

Minpunten

• Geen temp/fan chip

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ben nu circa een maand in het bezit van deze kaart en ben er zeer tevreden mee.

Als je de doos in je handen hebt voel je al dat er wat meer aandacht aan deze kaart is besteed.
Mijn vorige 2 kaarten (8800GT en GTX260) kwamen allebei in een doos van zacht karton, welke makkelijk deukte/scheurde. De verpakking van de Igame is zeer degelijk. In de doos zitten weer 2 dozen waar de kaart en de toebehoren in zitten. Ook deze dozen zijn van dik karton.
Wat mij tegenviel was dat niet alle toebehoren (welke voorkomen in andere reviews) geleverd werden.
Het betreft hier een bitsetje, multitool, ESD handschoennen en klitteband voor de kabels.
Geen van dit alle zou ik hebben gebruikt, maar dit zijn toch altijd leuke features.
Wel meegeleverd waren de molex>PCI kabels, DVI adapter, HDMI kabel, boekje en driver (duh).

De kaart beschikt over verlengde 6 pin PCI-E aansluiting. Dit vergemakkelijkt het aansluiten van de voeding wat ik wel prettig vind.
De kaart heeft tevens een backplate wat het plaatje netjes afwerkt. De backplate raakt geen aktieve chips en zorgt dus niet voor koeling, maar is alleen estetisch. Aangezien er geen geheugenchips op de achterkant van het PCB zitten is dit ook niet van toepassing.
Verder is de kaart voorzien van een megakoeling welke uitstekend werkt en beschikt over dubbele fans (ik schat 60mm). Ik draai de fans op de laagste stand (40%, ???rpm) waarbij de kaart vele malen stiller is dan mijn GTX 260 was. Op deze stand is de kaart nog niet boven de 70 graden gekomen (maximale vcore van 1087mv) wat een behoorlijke koelprestatie is. Helaas is dit tevens de laagste stand waarop de kaart kan ingesteld kan worden. Dit is best jammer omdat deze koeling voor desktop gebruik misschien wel passief gebruikt had kunnen worden. De vermelde 40% is voor mij echter stil genoeg voor desktopgebruik. Aangezien de rest van mijn systeem watergekoeld is valt de 40% dus reuze mee.
(Fullcover waterblokken voor videokaarten vind ik zo overpriced dat ik hier niet aan mee doe)

Er is voor de serieuze modders en speciale volt meeting op de kaart gemaakt. Hiermee kun je eenvoudig met een multimeter op de kaart de voltages meten. Ik gebruik dit zelf niet, maar kan me voorstellen dat dit voor voltmodders een droom is.
De kaart beschikt over een dual bios welke dmv hardware te schakelen is (een switch op de achterkant van de kaart). Ik gebruik zelf alleen de turbo mode, maar kan me wederom voorstellen dat hardcore modders hiermee bluescreens/boot problemen kunnen omzijlen.
Veel GTX 460's beschikken over de mogelijkheid om de fan te sturen op basis van de temperaturen. Dit is mij niet gelukt met de kaart. De automatic fan control in de MSI afterburner software kan dus geen profielen sturen waarbij de kaart bij een bepaalde temperatuur een bepaalde fanspeed aanneemt.
Dit is voor mij ook weer geen probleem omdat ik nooit boven de minimale 40% kom.

De kaart is wel extreem dik. De koeling komt boven de bekende dualslot uit en is hiermee waarschijnlijk niet geschikt voor mensen met PCI (express) kaarten dicht bij de videokaart.

Standaard komt de kaart met een kloksnelheid van 820 op de core (1640 voor de shader core) en 1000 voor het geheugen waarmee dit een van de snelste 460's verkrijgbaar is. Dit is wel onder de genoemde turbo mode. De standaard mode geeft de standaard snelheden van een 460.

Het overklokken op de kaart ging als een zonnetje. (Memory op videokaarten klok ik nooit over omdat de winst hiervan te minimaal is en deze ruimte/warmte liever voor de core gebruik).
Op stock voltages kwam de kaart al tot 890 op de core (1780 shaders). Met het voltage opgeschroeft naar de maximale 1087mv heb ik een overclock gehaald van 950 op de core (1950 shaders) wat een top overclock is.

Ik heb voor de kaart 195 euro betaald inclusief verzending en vind dat ik hiermee zeer veel "bang for the buck" heb gekregen.

Ik weet niet of het toegestaan is om foto's uit andere online reviews te posten, daarom heb ik dit maar niet gedaan (mijn eigen camera is foetsie :( )
Er staat ook een zeer uitgrijde review van de kaart op een andere hardware site, maar ik weet niet of ik hier naar mag linken, dus heb dit maar niet gedaan.
Mogen beide wel zal ik nog een aanvulling maken.

Heb jij ook een Colorful iGame460-1024M D5 Ymir (N460-105-Y01)?

Heb al een tijdje niet meer naar deze review gekeken.

Thanks voor de feedback. Zal er in volgende reviews zeker iets mee doen.

Ik zal nog even gaan klooien, kijken of ik die fanprofielen toch nog aan de praat krijg.

@ Voodzero, nog gekocht??? :)

Hieronder in ieder geval de review van Techpowerup.

Ik ben momenteel aan het twijfelen om weer een nieuwe kaart te kopen, maar heb inmiddels een 30" monitor. Wil dan toch een kaart met 2gb mem, maar die zijn behoorlijk $$$.
denk dat het een GTX670 wordt als ze een beetje in prijs zijn gedaald.
Hey!

Ik heb afgelopen week deze kaart gekocht, grotendeels op basis van jou review, dus bedankt voor de moeite!

Bij mij lijkt de fancontrol in afterburner wel te werken.Ik had hiervoor een gts 250, waar ik een profiel voor aan had gemaakt in afterburner, en datzelfde profiel gebruik ik nog steeds. De fans gaan inderdaad niet onder de 40%, maar als de kaart warmer wordt, gaan ze bij mij wel sneller draaien :)
Goeie review. Nu wil ik 'm al helemaal.. :-)
Heb je de link van de andere uitgebreide review op die hardware site? Ik ben toch benieuwd ;-)

En goede review, thanks! :D (Denk misschien aan kopjes om het overzichtelijker te maken ;-) )
Grappig dat bij alle grote review-websites (anandtech, tomshardware enz) het altijd is gebleken dat juist het geheugen overclocken tot veel meer toename in fps leidt dan het overclocken van de gpu core zelf....