Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart) Review

Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Design

Minpunten

• Had meer in de hoogte verstelbaar kunnen zijn
  • Kost op dit moment weer meer dan 600

Sinds ik voor het eerst een eigen PC kocht ongeveer 5 jaar geleden heb ik hoge kwaliteit 19 inch CRT monitoren gebruikt. De eerste was een Dell P991 voor ongeveer 4,5 jaar, later een Eizo F730 voor een half jaar. Ik gebruik mijn PC voor veel verschillende dingen, maar primair is het gamen en de zogenaamde office werkzaamheden, laten wij zeggen web browsen, office suite gebruik en personal information management (PIM). Ook ben ik een grote fan van Linux.

Ik besteed in deze review vooral aandacht aan hoe deze monitor presteert bij gamen en office werk, en ik laat mijn oordeel over kleurweergave grotendeels links liggen. Ik heb geen kritische ogen, en het beoordelen van dat aspect laat ik aan professionele websites over. Ik gebruik verder alleen de DVI aansluiting om deze monitor op mijn PC aan te sluiten, dus ik zal het niet hebben over de andere aansluitingen.

Waarom de keuze voor een 20 inch widescreen LCD monitor?

De belangrijkste reden voor mij om deze monitor te kopen was simpelweg de prijs. Ik heb deze monitor in het einde van juli gekocht voor in totaal minder dan ¤ 400,- omdat Dell toen 35% korting hanteerde. Wellicht had ik een gewone 20 inch LCD gekocht met een 4:3 aspect ratio i.p.v. de 16:10 aspect ratio voor widescreen, maar de widescreen was goedkoper dan de non-widescreen 20 inch monitor die Dell te koop aanbood. De prijs is voor mij erg belangrijk omdat ik een student ben en niet zoveel te besteden heb. Mijn Eizo F730 19 inch CRT monitor werkte nog prima, maar de lage prijs gecombineerd met andere redenen om een 20 inch widescreen LCD te kopen gaven voor mij de doorslag.

Hoewel ik mijn monitors praktisch nooit verplaats, vond ik het vervelend dat mijn 19 inch CRT monitoren zoveel ruimte innamen op mijn bureau dat ik ze op de monitorstandaard van mijn bureau moest zetten om wat ruimte over te houden. Maar zo stonden mijn CRT monitoren wat ver van mijn ogen af, en ze zouden ook van de monitorstandaard afvallen als ze geen steun hadden van de muur aan de achterkant van mijn bureau. Hoewel ik in principe geen ruimtegebrek heb vond ik een kleinere LCD monitor fijner.

Zoals gezegd had ik vooral voor widescreen gekozen omdat de 2007WFP goedkoper was dan de non-widescreen 20 inch LCD's van Dell, maar ik vind het zeker wel fijner om te gamen met een widescreen monitor. Logisch, de twee ogen van de mens staan immers horizontaal naast elkaar gepositioneerd. En zo zie ik ook meer van wat er gaande is tijdens gamen.
Er zijn mensen die denken dat widescreens vooral geschikt zijn voor gamen en minder voor office werk, maar ik ben het daar niet mee eens. Deze 2007WFP heeft namelijk een pivot (rotatie) functie, en wanneer die functie gebruikt wordt is dat voordelig. Daarover later in deze review meer.

De grootte is natuurlijk ook belangrijk, hoe groter hoe beter toch? Naar mijn mening gaat dit niet op voor monitoren, want bij toenemende grootte lijken ze exponentieel duurder te worden. Daarnaast gebruiken monitoren boven de 20 inch dermate hoge resoluties dat je genoodzaakt bent om een dure SLI of Crossfire opstelling te betalen als je wilt dat games nog vooruit te branden zijn met de beste of goede grafische instellingen. Zo wordt je dus eigenlijk dubbel 'gepakt' bij het kopen van een monitor groter dan 20 inch, en zijn die monitoren alleen te veroorloven door degenen die bereid zijn veel geld te willen investeren, of door mensen die niet gamen.
Ik heb mijn 2007WFP aangesloten op een GeForce 7800GT, dezelfde videokaart die ik gebruikte in combinatie met mijn CRT monitoren. De 16:10 widescreen resolutie van 1680 x 1050 pixels is iets meer dan de 5:4 resolutie van 1280 x 1024 resolutie die ik op mijn CRT monitoren gebruikte, maar mijn framerates zijn nog steeds prima zonder dat ik grafische details heb teruggeschroefd. Wat dat betreft lijkt 20 inch, al dan niet widescreen, mij de beste compromis tussen grootte en prijs.

Hoe goed komt deze monitor overeen met mijn eisen?

Ik ben redelijk kieskeurig, en ga ik niet tot de koop van een monitor over als deze monitor niet mijn eisen vervult. Een belangrijke overweging voor mij is of een monitor goed werkt onder Linux. Kortom, er moet een OSD zijn waarmee alles is in te stellen, en geen Windows-only software die het OSD zou moeten vervangen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de Samsung 970P, en het gemis van een OSD of Linux software was voor mij de reden die monitor niet te kopen. Gelukkig heeft de 2007WFP gewoon een OSD.

En ook al heb ik geen kritische ogen en zou ik het verschil waarschijnlijk nauwelijks zien (misschien wel als ik monitoren in clone mode zou zien), ik vind het geen leuke gedachte om naar een LCD monitor met een TN paneel te kijken wat eigenlijk niet alle 16,7 miljoen kleuren kan weergeven en dithering gebruikt, en kleuren slecht reproduceert. Deze 2007WFP heeft een S-IPS of MVA paneel, helaas weet je dus niet zeker welk paneel je in huis haalt. Jammer dat er niet gewoon één soort paneel gebruikt wordt voor deze monitor.
Het is wel mogelijk om er achter te komen welk paneel de monitor heeft, instructies zijn hier te vinden. Mijn monitor heeft het LM201W01 paneel, het 16 ms S-IPS paneel van LG-Philips. Ik heb revisie A02 van deze monitor, het revisienummer is te zien op de achterkant van de monitor. Revisies van voor A01 hadden last van banding problemen.

Een erg belangrijke eis vind ik het design. Een groot deel van LCD monitoren vind ik simpelweg ongelofelijk lelijk, maar de 2007WFP heeft een perfect uiterlijk van zwart met zilver. Het is een perfecte match met het uiterlijk van mijn Logitech Z-5500 5.1 speakerset en mijn Logitech UltraX toetsenbord. De voet van de monitor is niet te groot en ziet er ook erg goed uit. Gelukkig heeft deze monitor ook geen ingebouwde speakers, ingebouwde speakers zijn lelijk, waardeloos en inferieur als je al een 5.1 speakerset hebt staan.
Deze monitor is uitgebreid te verstellen met swivel, tilt en pivot. Ook is de monitor in hoogte voorstelbaar, maar hier zie ik wel een van de weinige nadelen. Op de hoogste stand staat de monitor bij mij nog niet op ooghoogte. Het scheelt niet veel, maar stel dat ik een nog lager bureau zou gebruiken, dan zou ik het vervelend vinden. Het grootste kritiekpunt van mij is echter dat wanneer ik de monitor in de hoogste stand heb staan en dan de monitor met de klok mee naar links roteer, de monitor bijna mijn bureaublad raakt. Ik durf niet even in een snelle beweging te roteren, het zou fijn geweest zijn als de monitor een paar centimeters hoger zou zijn te verstellen.
Pivot/rotatie is een nuttige feature. In een word processor kan ik zo een pagina compleet zien, plus ongeveer de helft van de volgende pagina. Zo heb je veel meer overzicht, erg fijn. Hetzelfde geldt voor een web browser. Ook zijn er mensen die het fijner te vinden om niet te roteren, en dan twee web browser windows naast elkaar te zetten. Ik vind dit niet echt praktisch omdat ik dan windows moet gaan resizen. Desondanks zijn er wel meer applicaties naast games waar werken met een widescreen monitor fijner is.

De responstijd van de monitor is dus 16 ms black/white. Ik heb de gok genomen bij de aankoop en ik ging er van uit dat ik bij moderne LCD monitoren waarschijnlijk geen last zou hebben van ghosting. Ik was correct, ik heb nu al flink wat gegamed met deze monitor, en zelfs bij snelle bewegingen in Quake 3 kan ik niets ontdekken. Alleen als ik met PixPeRan test zie ik een duidelijke ghost image. Of de hoeveelheid ghosting acceptabel is blijft subjectief, maar ik merk niets.

Het contrast van LCD monitoren is nog altijd niet ideaal, zo ook bij deze. Bij een zwarte achtergrond is het zichtbare gedeelte goed te onderscheiden van de zwarte rand van het scherm. Overdag merk ik het niet zo snel op, maar in de avond is het effect nog duidelijker. Het blijft toch even wachten op OLED of SED monitoren die een dieper zwart kunnen weergeven. Toch is naar mijn idee het zwart zwarter dan mijn CRT monitoren, ik vind dit vreemd omdat mij verteld is dat CRT monitoren een hoger contrast halen. Wellicht dat dit veroorzaakt wordt door de leeftijd van mijn CRT monitoren of omdat ik ze nooit goed heb ingesteld. Wat betreft kleurenreproductie doet de 2007WFP het even goed of misschien wel beter dan mijn CRT monitoren, maar wederom kan dit weer te maken hebben met het feit dat mijn CRT monitoren oud zijn en/of niet goed zijn ingesteld. Ik kan daar dus weinig over zeggen. Verder geeft mijn 2007WFP een zeer uniform beeld, ik kan geen backlight bleeding ontdekken bij een volledig zwarte achtergrond.

Hoe werkt het onder Linux en andere Unix varianten?

Om deze monitor onder Linux te laten werken met de juiste resolutie en de mogelijkheid tot roteren in te schakelen is er helaas wat extra werk nodig, xorg.conf moet wat getweaked worden. Daarvoor verwijs ik iedere Linux of andere Unix varianten door naar deze HOWTO op het Gentoo Linux Wiki. Zodra xorg.conf echter binnen een paar minuten correct getweaked is werkt het allemaal prima. Om tegen de klok in naar links te roteren tik je dus in de terminal xrandr -o left in, en om weer terug te gaan naar normale weergave wordt xrandr -o normal ingetikt. Voor GNOME is er ook een applet om dit te vergemakkelijken, sudo apt-get install gnome-randr-applet.

Kleine problemen

Helaas hebben veel games geen goede ondersteuning voor widescreen resoluties. Zeer stom, het zou niet zoveel werk zijn om dit te implementeren, maar game ontwikkelaars zijn blijkbaar liever lui. In een game als Half Life 2 is het makkelijk in te stellen via het settings menu, in Quake 3 is het een kwestie van drie regels tekst in een config file invoegen en in Battlefield 2 moet je even het commando voor de shortcut aanpassen. Alleen kom je er dan achter dat het beeld in BF2 wijder is, maar dat de onder- en bovenkant zijn afgesneden. Wat een lummels daar bij EA/Dice. Voor problemen met widescreen resoluties in games verwijs ik iedereen naar het Widescreen Gaming Forum.

De 2007WFP heeft de widescreenresolutie van 1680 x 1050 pixels met een aspect ratio van 16:10. Het merendeel van de wallpapers die op internet te vinden zijn hebben echter een aspect ratio van 4:3 en vaak een resolutie van 1600 x 1200 pixels. Tenzij je bereid bent kwaliteitsverlies te accepteren zal je dus op zoek moeten gaan naar wallpapers voor widescreen resoluties. De zijn hier op deviantART te vinden.

Op een paar kleine nadelen na ben ik zeer tevreden met deze monitor. Helaas voor de mensen die overwegen deze monitor te kopen kost de 2007WFP op dit moment weer meer dan ¤ 600,- volgens de Dell website. Als ik op dit moment een nieuwe monitor zou kopen zou ik vanwege de hoge prijs goed nadenken of de concurrentie misschien een beter aanbod heeft. Maar zodra er weer korting geldt en de prijs komt weer in de buurt van de ¤ 400,- komt zou ik deze monitor zeker kopen.

Reviews professionele websites

PRAD.de
BeHardware.com
TFT Central
GoT topic over de 2007WFP

Heb jij ook een Dell UltraSharp 2007WFP (20.1", 16ms, D-Sub/DVI-I, Zwart)?

Is het scherm makkelijk te kantelen ?
Mag graag pdf files gekanteld op mijn (widescreen) laptop lezen wil dit ook graag op een gewoon scherm kunnen doen.
TheoC: bedankt voor de tip, ik had niet gedacht aan inkoopacties.

koffiedick: jawel, hoewel dit mijn enigste ervaring is met een LCD monitor die een pivot functie heeft, zou ik wel zeggen dat het makkelijk gaat. Gewoon de monitor beetpakken en draaien. Het gaat niet erg soepel maar ook niet stroef, vereist weinig kracht. Enige wat ik wat dat betreft graag had willen zien bij deze monitor is een soort weerstandsmechanisme zodat je weet wanneer je de monitor recht, en niet schuin, hebt gedraaid, maar dat is triviaal. Ik vind dat kantelen makkelijk gaat met deze monitor.
Zelf heb ik 2 van deze exemplaren gekocht tijdens de 35% korting periode. Tot nu toe heel tevreden, 1 scherm gebruik ik verticaal, iets dat echt veel praktischer is voor webpagina's, mails. Wanneer je je scherm horizontaal gebruikt heb je vaak links of rechts witte ruimte, terwijl verticaal deze optimaal benut wordt.

Ook echt prachtig aan deze schermen is de PIP support, Svideo en composite ingang (even lekker TV kijken :+

hier, heel tevreden klant :*)
Misschien een beetje laat om hierop te reageren, maar what the hell.
Dit scherm is wel degelijk in hoogte verstelbaar. Achterop zit een zwarte knop. Deze kun je indrukken en zo kun je het scherm in hoogte aanpassen.

Heb je trouwens tijdens het gamen last van de 16ms reactie snelheid van het scherm? Sommige gamers klagen dan over een waas als in het spel het scherm snel gedraaid word.

Oh, en Old-Skool Tweakers ftw!

[Reactie gewijzigd door danielmolenaar op 8 juni 2011 14:04]