Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3) Review

RadiQal 20 oktober 2006, laatste update op 17 november 2015, 1.838 views

Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)

Pluspunten

• Prima koelvermogen
  • Goedkoop
  • Directe hete lucht uit kast
  • Stil

Minpunten

• Héél licht hoorbaar op full-speed
  • Matige instalatie handleiding

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Reden van koop

Dit was simpel weg duidelijk: mijn kaart werd te warm, 50 graden idle en >70 stressed (!) vond ik veel te veel... daarbij begon de koeler ook teveel geluid te maken i.m.o

Eerste indruk

Op 8 augustus deze Koeler binnen gekregen, de verpakking was niet te groot, geen onnodige ruimte verspild... Zat dus stevig verpakt verder viel mij direct op dat de koeler lang was en een redelijk grote 'fan'had (Ten opzichte van mijn Stock 7800GT koeler van ASUS... Verder viel me ook de Direct Heat Exhaust op, zag er allemaal leuk uit...
Uitpakken dan maar!

Instalatie gemak

De handleiding die bij de koeler meegeleverd was, was best onduidelijk... Natuurlijk weet een algemene tweaker wel uit zichtzelf hoe hij/zij een koeler moet instaleren maar een duidelijke handleiding is altijd mooi meegenomen.
Je kreeg een grote passive beugel meegeleverd die je zou moeten bevestigen op de bovenkant, dit is i.m.o niet echt nodig maar misschien dat ik'm nog eens instaleer...
Verder had ik zelf Arctic Silver 5(AS5) erbij gekocht, tevens voor m'n processor... Ik had dus de koelpasta eraf gehaalt en de AS5 erop gedaan.. Ik weet dus niet hoe goed de standaard koelpasta koelt maar deze doet het prima ;)
Verder is de koeler is gewoon lekker makkelijk te instaleren.

Compatibiliteit

Zelf niet echt ervaring mee, hij paste perfect op mijn 7800GT van ASUS, maar zo heeft bijv. ''Supremes'' door middel van een kleine mod, deze koeler ook op zijn 7900GT gekregen.
Let wel op dat je de rev.3 koopt, rev.2 past namelijk niet op een 7800GT. Verder moet je rekening houden met de lengte van de koeler, hij zou namelijk wel eens ergens tegenaan kunnen komen...

Modbaarheid

Tevens ook geen ervaringen mee, zie Compatibiliteit voor meer uitleg... Je kunt misschien wel de koeler vervangen ofso, maar hier heb ik geen behoefte aan eerlijk gezegt :)

Geluidproductie

Hier ben ik zeer over te spreken, als je de koeler @ 50 % zet, hoor je'm nog steeds niet, ga ik verder begin ik een zacht gezoem te horen, maar dan sta ik ook met m'n oor tegen de kast aan gedrukt... als ik dan normaal achter m'n bureau ga zitten hoor ik'm ook niet :) ( M'n gezoem van de hdd komt er bovenuit..) Dus het enige wat ik hoor zijn de hardeschijven... Verder is m'n systeem zo stil als een muisje :)

Koelvermogen

Dit is echt Superb! Ik ging van 50 graden idle (!) -_-'' naar op dit moment 34 graden idle...
Stressed komt ie niet boven de 45-47 wat eerst 70(!) was, hier ben ik dus wederom zeer over te spreken...
Nu moet ik wel zeggen, dat direct onder de koeler van de Silencer 5 een 120mm fan zit gemonteerd... Dus direct koude lucht naar binnen naar de koeler+chipset+hdd's..
Ook de rest van mijn systeem heeft profeit van de Silencer5 , door het direct afvoeren van de hete lucht die door m'n videokaart gaat, werden mijn hdd, als de chipset koeler als de processor zo'n 2-3 graden koeler...
Super dus!

De koeler zit er al wat langer in, dus let niet op het stof :)

Ik denk dat we allemaal mogen zeggen dat ¤17,95 voor deze prestaties en geluid productie niet veel is... Ik heb zelf geen Zalman koelers geprobeerd i.o.d maar ik durf te wedden dat deze niet dramatisch slechter presteerd, en dan hebben we nog niet naar de prijs gekeken ..

De Arctic Silencer 5 rev.3 is een stille en enorm goede koeler voor zijn prijs klasse, zit je te twijfelen tussen een VF700 /VF900 of een Silencer voor je Nvidia kaart, bespaar jezelf een hoop geld en ga voor de Silencer :)

20/10/'06 -Foto's geupload

Heb jij ook een Arctic Cooling NV Silencer 5 ARC-NV-5 (Rev. 3)?

Nette handleiding review, afgezien van de kleine typo's maar die zijn vergeven ;)

Ik lees hier en daar dat mensen met deze cooler lastkrijgen van ratel geluid van de fan. Ik hoop dat jij niet hetzelfde probleem krijgt!

Ga zo door!
Wat siliconen-spray moet voldoende zijn denk ik ? ;)
*als ik er last van zou krijgen*

Bedankt voor de reactie :)
de koelpasta die erop zit,is MX1, deze is volgens meerdere tests beter dan de AS5 .
Had ik ook al gehoord, maar volgens die revieuws moest ik dan nog w88 tot de pasta helemaal ''goed'' werkt, hier had ik geen zin in... en ik moet de AS5 toch erbij bestellen , dus waarom niet ;)
Je hebt m ook binnen zie ik :Y)
Mooie review!
Hele mooie review, heel uitgebreid verteld over zo'n beetje alle denkbare aspecten van de koeler!

Goed bezig Bas!! :Y)
Update 20/10/'06
Foto's toegevoegd.
Ik moet zeggen dat 50 graden idle en 70 graden stressed helemaal niet zo vreselijk hoog zijn voor een videokaart. Die dingen hebben behoorlijk hogere temperatuurtoleranties dan CPU's. Desalniettemin is deze koeler altijd een beter oplossing dan de stock rommel die meestal op de kaarten zit. En lekker stil natuurlijk. Ik ga er ook maar eens een aanschaffen.
verder viel mij direct op dat de koeler lang was en een redelijk grote koeler had
Je bedoelt waarschijnlijk "fan" i.p.v. de tweede "koeler"

verder ben ik het met je eens! topdingen
Het is idd. 'fan' , thnx