Tokina AT-X 16.5-135mm DX Wide-Range Lens (Nikon) Review

zoeff50 3 november 2010, laatste update op 3 november 2010, 511 views

Tokina AT-X 16.5-135mm DX Wide-Range Lens (Nikon)

Pluspunten

• Zeer degelijke bouwkwaliteit.
  • Goede optische prestaties bij f5.6, f8, f11.
  • Zeer kompakt reisobjektief.

Minpunten

• Scherpstelring draait mee met AF.
  • Zoomring draait niet echt licht.
  • Grote filtermaat 77mm.

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Handling Score: 3
Zeer kompakt objektief, kompakter dan de konkurrentie.
Het ideale reis-vakantie objektief dus met weing gesleep.
Wel een grote filtermaat van 77mm, dure filters dus. 77mm lijkt wel de Tokina standaardmaat.
Meer groothoek, maar minder tele dan de konkurrentie.
Voor mij prima bereik, gebruik meer de groothoekstand dan de telestand.
Basic objektief zonder AF scherpstelmotor en 'anti vibrator'.
Geen AF motor geen gemis omdat AF met een Nikon D80 echter voldoende snel en stil is.
Anti vibrator hoeft voor mij niet, vaste hand en indien nodig hogere ISO gevoeligheid instellen geeft dezelfde resultaten.
Vrij zwaar objektief, relatief veel metaal gebruikt, zeer solide bouwkwaliteit.
In een testverslag wordt melding gemaakt van zwakke optische prestaties.
Objektief nu ruim twee maanden in gebruik en de prestaties zijn veel beter dan verwacht.
Volle opening en diafragma's f16, f22 zouden slecht zijn. In de praktijk gebruik je meestal F4, F5.6, F8, f11 en hier is het objektief gestoken scherp van hoek naar hoek.
Volle opening en f16, f22 gebruik ik vrijwel nooit, daar kan ik dus niet veel over zeggen.
Denk ook niet dat dit werkdiafragma's zijn voor dergelijke reis-vakantie zoom objektieven.
Korste instelafstand 0.5 mtr, anderen doen het beter, maar m.i. voor dit soort objektieven ook niet zo nodig.
Briljante kleurweergave.
Vertekening blijft prima binnen acceptabele grenzen.
Kleurschifting typisch Tokina, dus niet zo goed, maar in de praktijk niet storend.
Bij 100-200% vergroting kleurschifting in de uiterste hoeken zichtbaar, maar op A4 print niets van te zien.
Zoomring draait niet echt licht, tweetraps zoom met een drukpunt bij 50mm.
Voordeel is wel dat je geen last van zoomkruip hebt als het objektief aan de kamera naar beneden hangt.
Scherpstelring draait mee met AF, lastig, afblijven dus.
Objektief is geen 'Pro' versie, maar duidelijk bedoeld als one-size-fits-all reis-vakantie objektief.
Al met al zeer tevreden met de 16.5-135, super handig ding.
De zeer solide bouwkwaliteit is voor mij vaak de reden voor Tokina te kiezen.

Moet wel een vreemde ervaring met dit Tokina objektief noemen.
Eerste objektief had een probleem met de diafragma afstelling. Diafragma ging pas dicht bij f8, f11 met als resultaat zwaar overbelicht foto's.
Tweede objektief ongeveer een (1) stop overbelichting, mee te leven. Echter na een (1) week begon de zoomring steeds zwaarder te draaien kompleet met kraak en piep geluiden in het 50-135 bereik. Hier kraakte de scherpstelring ook, AF ging met schokjes.
Derde objektief super, belichting helemaal goed, zoomring draait zoals het moet.
Alles binnen 2 maanden snel en netjes opgelost door digitalstreet.nl.

Heb jij ook een Tokina AT-X 16.5-135mm DX Wide-Range Lens (Nikon)?

Ik snap die brandpunt afstand -16.5mm- niet helemaal. Hiervan zou je toch verwachten dat het mooi aan zal sluiten op de Tokina 11-16 mm lens. Niet dat dat ene halve milimetertje een probleem zal zijn voor de meeste, maar vond het een nogal vreemde opvolging.

Draait het front element trouwens tijdens het zoomen? Dat zou niet leuk zijn voor circ. pola filter gebruikers.En vrij zwaar objectief....dat is natuurlijk voor iedereen anders. Ik vind zelf wat zwaarder wel lekker. Ligt net ff wat stabieler in de hand. (dan heb ik het niet over top lenzen van 2.5 kg, maar iets van boven de 5 600 gram).