Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty) Review

Bazz0847 22 januari 2013, 978 views

Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)

Pluspunten

• No-nonsense
  • Toetsaanslag

Minpunten

• Look Lock-LED's

Na een aantal jaren een MX3200 te hebben gebruikt, begon ik mij steeds meer te irriteren aan de toetsaanslag van dat bord. Ik denk slijtage ofzo. In ieder geval: ik heb dus besloten een Logitech UltraX Premium aan te schaffen als vervanger, voornamelijk om eens te kijken of de toetsaanslag van een ultraflat toetsenbord mij kan bekoren.

Dat is zeker het geval. Ik heb het toetsenbord nu een aantal dagen in bezit en vooral het typgeluid viel mij direct op: stil, soepel. De aanslag is voorspelbaar, soepel en verloopt zonder haperingen. Voornamelijk door de constructie verwacht ik, daar 'gewone' toetsenborden de toetsgeleiders verticaal (parallel aan de drukrichting) hebben zitten terwijl dit bij de ultraflats horizontaal (loodrecht op de drukrichting) ingepast is. Hierdoor 'stropt' de toets niet tijdens het indrukken onder een hoek en verloopt de aanslag in het algemeen soepeler. Nadeel is de kleinere slag en dat al het gevoel in de toets van de rubber nop moet komen die als veer moet doorgaan. Maar bij dit bord is dat prima uitgevoerd en het typcomfort en -gevoel is prima.

Als je schudt met het bord hoor je de functietoetsen bovenaan het bord licht meetrillen, maar bij nadere inspectie blijken ze toch deugdelijk gemonteerd te zijn, en is er slechts een zeer lichte speling voelbaar. In het algemeen ben ik erg onder de indruk van het bordje, hij voelt zwaar aan en dus stabiel. Wiebelt absoluut niet tijdens het typen, wat bij die heel goedkope rommel wel eens voor komt. De anti-slip rubbers aan de onderkant zien er stevig en duurzaam uit en de toetsen hebben een nette afwerking. De Lock-indicatieled's hebben een ietwat goedkope look: je ziet duidelijk de LED zitten wanneer deze aan is.

Je merkt: hier typt met plezier een tevreden gebruiker.

Update 22-01-2013: Het toetsenbord begint wat te glanzen op de plaatsen waar de toetsaanslag geschiedt, maar ik ervaar het bord nogsteeds als een heerlijke ramplank. Hij is nog net zo stil, mooi en goed ;)

Heb jij ook een Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty)?

Haha, ik schud ermee om te kijken of er dingen rammelen. Imo zegt rammelen iets over de deugdelijkheid. Vandaar ;)

[Reactie gewijzigd door Bazz0847 op 3 november 2010 14:17]

top review :) zeker 4 sterren waard ;) het laatste zinnetje is ook leuk :+
Zeker 3-4 sterren waar het hier om gaat is de bouw kwaliteit en de aanslag. En verder zitten er nauwelijks extra knoppen op dus...
hoe kom je in vredes naam op het idee om het toetsenbord te gaan schudden :+ alsof iedereen zo voor een pc zou gaan zitten.

overigens een mooie review en goed uitgebreid voor een toetsenbord
Sinds 2005 werk ik al met dit toetsenbord. Ik ben ondertussen aan mn 3e toe, maar kan m helaas niet meer vinden.... als iemand een tip heeft.
ik heb hem ook al erg lang.

die van mij glimt nu helemaal en doet het nog steeds primma!
er wil nog wel eens een beetje vuil tussen blijven zitten,dit kan je er goed uit halen met lucht.

ik heb nog het eerste type zonder afgeronde kanten.

helaas is hij niet meet te koop.